Om hoger in Google te komen moet je niet alleen optimaliseren, maar ook upgraden

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 12 januari 2022

Het optimaliseren van een nieuwe pagina zorgt dat het rankt in de juiste categorieën en op geschikte termen.

Het optimaliseren van een oude pagina kan een pagina een kleine bump geven in de ranking. Je haalt iets meer uit de potentie van een pagina.

Maar het is vaak niet genoeg om goed gevonden te worden. De meeste pagina’s moeten van een 7 naar een 8.5 gaan. Niet naar een 7,2.

Optimaliseren is klein, beperkt in scope.

Jiyoung-Park

Bij het optimaliseren draait het om het fixen van communicatieproblemen

Tussen jij en de lezer. Of tussen hetgeen wat jij zegt en wat de zoekmachine begrijpt.

Optimalisatie is het verbeteren van een titel omdat de zoeker in de zoekresultaten op zoek is naar specifieke woorden die een behoefte omschrijven. Het is alsof je iemand zoekt in een menigte. Je scant op specifieke kledingstukken of attributen, de omgeving valt niet op – niemand leest elke titel geheel van links naar rechts, van boven naar beneden. We scannen.

Maar optimalisatie is ook het veranderen van de titel om zich daarna te onderscheiden van andere titels in hetzelfde rijtje – wat een strijd op zich is. Eén klein woordje extra kan een enorme impact hebben op de click through rate. Eén bijvoeglijk naamwoord. Eén term die iets over de inhoud zegt. Eén extra feature. Eén invalshoek.

Optimaliseren is het vet eraf trimmen. Het is het in gareel slaan van slappe zinnen. Alle ogen dezelfde kant. Orde. Geef acht!

Jiyoung-Park

Maar optimaliseren is niet drastisch. En dat is wat meestal nodig is

Brand het bos plat, dat soort veranderingen hebben we vaak nodig om sprongen te maken.

Eén zwak onderdeel van de kaart vernietigen. Om er iets veel beters van maken.

Geen woorden aanpassen, maar meerdere nieuwe alinea’s tot leven wekken. Upgraden is het omhoog tillen van hele onderdelen van de pagina. Om jezelf te overtreffen en jouw concurrenten.

Van een onderdeel met een matige kop en een nietszeggende tekst naar een levend stuk met echte inzichten – op een actieve manier gebracht. Misschien met screenshots, foto’s, verhalen, quotes, tabellen, grafieken, video’s en/of linkjes naar andere artikelen. Alles wat nodig is om het beste resultaat te worden.

Upgraden is niet alleen nadenken en onderzoeken wat er komt kijken bij een geslaagde korte klik, een vervulde initiële behoefte, maar ook wat je kunt doen voor de lange klik – het beantwoorden van een vervolgvraag, het overkoepelende probleem of een vraag die ze eigenlijk bedoelen. Behoeften bestaan niet in een vacuum. En soms is het beste antwoord het zijn van een beginpunt.

Je kunt ook gericht pagina’s upgraden

Door te kijken op welke termen je nu al rankt, maar nauwelijks hebt besproken.

  • Ga naar de Search Console.
  • Klik op Prestaties
  • Ga in het tabblad naar Pagina’s
  • Klik op een specifieke pagina in het lijstje – misschien eentje die matig of redelijk rankt.
  • Ga daarna naar het tabblad zoekopdrachten – dan zie je de zoekopdrachten die bij de pagina horen.
  • Vind een zoekopdracht waar je blijkbaar wel op rankt, maar nauwelijks hebt besproken.

En breidt dat gedeelte uit.

Maak van de zoekopdracht een apart kopje. En maak er een mini-artikel van. Die de onderliggende behoefte vervult. Zonder placeholderteksten.

En als dat kopje zo relevant is voor zoekers, dan kun je misschien ook een inhoudsopgave toevoegen (of een interne link), zodat nieuwe bezoekers direct naar dat kopje kunnen – via de pagina of via een extra sitelink in de zoekresultaten.

  • Doe het voor pagina’s die bijna ranken, plek 9 of plek 21 bijvoorbeeld
  • Doe het bij pagina’s die de afgelopen tijd flink gedaald zijn in de zoekresultaten

Denk dan niet aan optimalisaties, maar aan drastische veranderingen en verbeteringen. Upgrades.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?