Om te triomferen met SEO en bloggen moet jij je niet op één, maar 2 doelgroepen richten

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 16 april 2019

Voor wie blog jij? Je doelgroep, toch? Mensen die een product bij jou kunnen afnemen. Potentiële klanten.

Moet je niet doen. 

Tenminste, niet alleen. Je bent dan niet optimaal bezig. Om het maximale uit je blogs te halen zou jij je op niet één, maar op 2 doelgroepen moeten richten.

Die twee doelgroepen zijn;

  • Jouw potentiële klanten
  • Jouw peers

Peers? 

Ja. Peers. Een peer is een gelijke. Iemand die hetzelfde doet als jij. Waarschijnlijk noem je ze collega’s of concurrenten. Peers kunnen letterlijke collega’s en concurrenten zijn, maar vaak zijn het mensen die actief zijn in hetzelfde vakgebied als jij. Iemand die blogt over dezelfde onderwerpen waar jij over blogt. Of iemand die een website heeft over een niche die gerelateerd is aan die van jou.

Waarom bloggen voor peers?

Maar waarom moet ik mij richten op peers, vraag jij je nu waarschijnlijk af.

Goede vraag. Nou. Voor;

    • Een groter bereik.
    • Links.
    • Zelfontwikkeling.
  • En een klein beetje voor je ego.

De peers die voor jou interessant zijn;

    • Hebben een netwerk waar veel mensen inzitten die potentieel klanten zijn.
  • En schrijven artikelen op hun blog (of op die van hun werkgever).

Een groter bereik

Als je met peers netwerkt en artikelen schrijft die zij interessant vinden, zullen zij jouw artikelen delen. Jij bereikt dan een hoop nieuwe potentiële klanten.

Zelfontwikkeling

Als jij jezelf dwingt om interessante shit te schrijven voor mensen op jouw kennisniveau, dan dwing je jezelf om meer te leren, te proberen en te delen. Je groeit dan.

Links

Je vergroot de kans op een relevante link. Als een peer van jou blogt, jou kent en een artikel schrijft dat enigszins relevant is aan een van jouw artikelen, dan is er een kans dat hij naar jou linkt. En het organisch ontvangen van een link is als manna dat uit de hemel valt.

Ego

Een share, reactie of complimentje van iemand in jouw vakgebied doet ietsje meer dan een complimentje van een willekeurig persoon. En in het onzekere wereld van het schrijven kan zo’n schouderklopje je motiveren om de volgende keer weer iets verder te gaan.

Hoe schrijf je voor jouw peers?

Wat willen jouw peers?

Nou.

Wat wil jij? Waarom lees jij blog van andere peers?

Voor meer kennis. De mens is van natura nieuwsgierig. We willen op de hoogte blijven van ontwikkelingen. We willen ons werk beter doen.

Dit betekent dat je met je blogs inhoudelijk (veel) verder moet gaan dan de basis.

Het draait om nieuwe kennis.

    • Nieuwe ideeën
    • Nieuwe tips
    • Nieuwe strategieën
    • Nieuwe tactieken
    • Nieuwe tools
  • Etc.

En dit bereik je door beter geïnformeerd te zijn dan de rest. Of door je te verdiepen in andere zaken dan de rest doet. Een designer die zich bijvoorbeeld verdiept in psychologie of architectuur. Een webwinkel die kampeerspullen verkoopt die zich richt op koude reisbestemmingen.

De diepte of de breedte in.

Lees hier meer over hoe nieuwe ideeën ontstaan.

En als je die artikelen ook nog eens begrijpelijk en helder uitlegt, dan zien jouw potentiële klanten ook dat jij kennis van zaken hebt. Dat jij verder gaat dan de rest.

Waarom jij je moeten richten op potentiële klanten

Dit is een open deur.

Laten we hem intrappen.

Waarom bloggen voor potentiële klanten?

    • Vindbaarheid
    • Sales
  • Alle drempels kapot bombarderen

Drempels kapot bombarderen? Ja. Potentiële klanten hebben problemen en vraagstukken die voor jou vanzelfsprekend zijn.

Vraagstukken die behandeld moeten worden.Onbeantwoorde vraagstukken kunnen een potentiële klant ervan weerhouden om iets af te nemen.

Je moet bewust een paar stappen terugdoen en de vragen en problemen behandelen op zo’n manier dat het begrijpelijk is voor potentiële klanten.

Hoe schrijf je voor jouw doelgroep?

Nou gebruik zoekwoorden (van de zoekwoordplanner) om de populariteit van diverse vraagstukken te onderzoeken.

    • Luister goed naar jouw klanten. Waar zitten ze mee? Welke vragen stellen zij?
    • Doe een enquête.
    • Bestudeer de reacties die zij op jouw website achterlaten.
    • Bestudeer mailtjes en offerteaanvragen. Wat zeggen ze? Wat willen ze? Wat is hun probleem?
  • En als je het echt goed wilt aanpakken dan interview je er een aantal.

De meeste gaan de fout in door maar voor 1 van de twee te bloggen

Of ze richten zich alleen op peers. Waarschijnlijk voor hun ego.

Ik ben daar regelmatig schuldig aan.

Complimentjes, reacties en shares van gelijken wegen meer mee dan het bereiken van nieuwe potentiële klanten. Onbewust, hé. Als we ernaar vragen, dan zeggen we natuurlijk dat we dit niet doen.

Of ze schrijven alleen voor potentiële klanten.

Dat zijn van zulke sites die je wel vaak bij redelijk tot matig populaire zoekwoorden tegenkomt. 

Van zulke sites waarbij peers denken van “méh”. Hoewel die blogs redelijk scoren en regelmatig wel een paar reacties hebben van potentiële klanten zullen zij op een gegeven moment een groeiplateau raken. Dit komt omdat hun site kwalitatief niet sterk genoeg is (qua autoriteit en netwerk) om de rankings van alle zoekwoorden te handhaven of om te ranken op zoekwoorden met een hoger zoekvolume.

De optimale frequentie

Ik weet het niet.

50/50? Nee. Das te makkelijk. Er bestaan geen formules die voor iedereen evengoed werken.

Het ligt aan de situatie van jouw website.  Het ligt aan de autoriteit van jouw website in jouw niche en in de ogen van de zoekmachine. Waarschijnlijk kan je het zelf het best bepalen.

Hoeveel peers zitten in jouw netwerk? In het groepje dat regelmatig jouw artikelen deelt en op jouw artikelen reageert? Als dit er geen of weinig zijn, dan zou dit een signaal kunnen zijn dat je meer aandacht moet besteden aan het peers.

Krijg je alleen reacties en shares van peers? En zijn de mensen die zich inschrijven op jouw nieuwsbrief alleen collega’s? Dan is dat een signaal dat je vaker een stapje terug moet doen en vraagstukken moet behandelen waarmee een potentiële klant nu zit.

Nagekeken door Nicky Corts. Haar laatste artikel geeft een andere kijk op bloggen. De titel: Stop vandaag nog met bloggen of schrijf eerst een goed plan

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?