Waarom zijn sommige ondernemers vanaf dag 1 zo succesvol met hun marketing?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 10 juni 2021

Mijn officiële start als ondernemer (in 2012) was op zijn zachtst gezegd, stroef.

Er zijn tweehonderdtwaalf dingen die je tegelijkertijd moet fixen en het lukte mij maar niet om voor elkaar te krijgen waar ik anderen mensen mee wou helpen: hoger in Google komen.

Alles kwam heel langzaam op gang. En dat kwam niet omdat ik weinig deed of mijn best niet deed.

Dit is wat ik in 2012 heb gedaan.

  • Ik schreef 35 blogartikelen en 27 pagina’s
  • Ik deelde mijn artikelen op LinkedIn, Facebook en Twitter.
  • Ik liet een handvol reacties achter op andere blogs.
  • Ik was actief op een paar forums.
  • Ik schreef drie gastblogs

Het aantal bezoekers van de eerste officiële maand van 2012 was 320. Niet zoveel. En daarbij komt ook nog dat ik in 2011 al een handvol artikelen had gepubliceerd.

Een jaar later, de eerste maand van 2013, zat ik op 3.325 bezoekers per maand. En weer een jaar later zat ik op 11.715 in de eerste maand van 2014.

Een paar vragen spoken bij mij rond:

  • Duurt het voor iedereen zo lang?
  • Doe ik iets fout?
  • Mis ik iets?

Om ze snel te beantwoorden: nee, ja en ja.

Maar ik moet oppassen bij het beantwoorden van deze vraag.

Waarom?

Nou. De eerste paar jaar was ik 80% van mijn marketingtijd bezig met SEO. Het gevaar is dan dat ik direct de oplossing probeer te zoeken in SEO.

Kan je veel sneller resultaten bereiken met betere kennis? Ja. Veel beter.

Maar dan gaan we er vanuit dat SEO de weg is. En dat is het niet. SEO is een onderdeel van een aantal wegen die je kan nemen. Niet de weg. En dan vergeten we ook nog dat SEO een lange termijn strategie is. SEO is niet echt geschikt voor starters als enige methode om meer bezoekers te krijgen..

Om eer te doen aan de raison d’être van 000.nl – “Hoe maak je ‘kleine’ bedrijven succesvol(ler) online?” – moet ik breder kijken.

En in dit geval, naar andere ondernemers.

De weg van koning(in)en

Laten we eens kijken naar andere ondernemers die veel succesvoller waren bij de start.

Om te beginnen, twee personen die voordat ze begonnen met ondernemen al fucking goed konden schrijven, Kitty Kilian (van De Blogacademie) en Roy Ishak (Royishak.nl).

  • Kitty Kilian had in de eerste paar maanden van 2012 ongeveer 2000 bezoekers per maand. En er werden ongeveer zes a zeven berichten per maand gepubliceerd.
  • Roy Ishak had toen hij begon rond 2200 bezoekers per maand. En hij publiceerde vier artikelen per maand.

Oke, dus bloggen is de sleutel?

Nope.

Zo heb je bijvoorbeeld ook Jorg Ruis (met Culture Builders) en Martine de Ridder (met Fashiolista). Beiden staan aan de start van hun onderneming en beiden hebben besloten om de start op beeld te zetten.

Ze vloggen.

Dat betekent dat, laten we zeggen, 10.000 personen nu Jorg en zijn bedrijf kennen.

Dus ik moet vloggen?

Nee.

Als ik bijvoorbeeld nu een vlog zou maken en delen, dan zou ik waarschijnlijk na een week een paar honderd views aantikken. Na vijf jaar ondernemen.

Als ik dit vijf jaar geleden zou doen, dan zou ik waarschijnlijk de 10 a 30 views aantikken.

En dan hebben we nog Tonny Loorbach.

Tonny begon ook met SEO, maar dat was niet het enige wat hij deed (Tonny zei in een mailtje: “In het begin moest ik het zeker nog niet van SEO hebben”). Hij zette ook flink in op social media en affiliate. En vanaf de derde maand had hij af en toe een hit met meer dan 300 reacties op een artikel.

Wat moet ik dan doen? Hoe bereiken ze zoveel mensen?

Het antwoord op de vraag ‘hoe krijg je als (beginnende) ondernemer meer bezoekers?’ is niet te vinden in middelen en tactieken, zoals vloggen, bloggen of SEO.

Je kan met elke tactiek succesvol worden.

We moeten juist kijken naar de achterliggende factoren. De factoren die succes mogelijk maken.

En de twee factoren zijn: kwaliteit en netwerk.

Jup. Het klinkt niet zo spanend. En je had het waarschijnlijk ook zelf kunnen raden. Maar als je kijkt naar hoe de gemiddelde (startende) ondernemer zijn tijd besteedt, dan zal je zien dat weinig tijd besteed wordt aan het verbeteren van de kwaliteit en het sterker en groter maken van het netwerk.

Het belang van kwaliteit

Hoe hoger de kwaliteit van een blog of vlog, hoe vaker dat gedeeld wordt. Redelijk vanzelfsprekend.

Alle vijf de voorbeelden publiceerde vanaf dag 1 al bovengemiddelde content.

Voor bovengemiddelde content heb je twee dingen nodig:

  • ervaring,
  • en de wil om iets veel beters te maken dan de rest.

Maar kwaliteit is niet het allerbelangrijkste.

Dat is het netwerk.

Iemand met een heel sterk netwerk die een redelijk artikel publiceert krijgt (veel) meer aandacht dan iemand met een redelijk netwerk die een heel sterk artikel publiceert.

Als Jorg Ruis’s (iemand met een enorm sterk netwerk) in zijn eerste vlog alleen op de bank zat en een beetje tegen de camera praatte, dan werd het filmpje waarschijnlijk nog steeds duizend keer bekeken.

Het belang van het netwerk

  • Van de voorbeelden had Kitty Kilian het kleinste netwerk toen ze in 2012 begon met ondernemen. Met zes a zeven artikelen per maand haalde ze ongeveer 2000 bezoekers.
  • Roy Ishak had waarschijnlijk een redelijk sterk netwerk. Hij blogde voordat hij begon met zijn onderneming op Frankwatching en het blog van Traffic Builders (waar hij lang heeft gewerkt). Met vier artikelen per haalde hij ongeveer 2200 bezoekers.
  • Als je Googelt op de naam van Martine de Ridder dan zie je een hoop interviews. En ze heeft o.a. gewerkt bij TedX, Sanoma en Business Models Inc. Ze heeft meer dan 6000 volgers op Twitter. De allereerste vier vlogs werden meer dan 3000 keer bekeken.
  • Tonny had voordat hij begon al een redelijk netwerk opgebouwd bij winst.nl.
  • En voordat Jorg Ruis zijn onderneming startte, werkte hij 13 jaar bij weekendjeweg.nl, TNW en MessageBird. Bij de laatste twee als chief marketing officer. Zijn eerste vier vlogs werden meer dan 12.000 keer bekeken.

Maar Ruben, wat heb ik hier nou aan?

En hoe geeft dit antwoord op de ‘hoe krijg je als kleine (startende) ondernemers meer bezoekers’?

Je laat nu vier voorbeelden zien van mensen die op beide factoren (kwaliteit en netwerk) veel verder zijn dan ik.

Waarschijnlijk heeft 95% van de starters niet zo’n enorm netwerk. En waarschijnlijk is 95% is ook niet supergoed in schrijven of video’s maken.

Oké. Oké. Ontspan. Je hebt gelijk.

Maar het doel is ook niet om vanaf maand 1 of maand vier ’succesvol’ te worden (en met succesvol bedoel ik, een acceptabel inkomen verdienen). Het doel is om dit te worden in één of twee jaar. En dat betekent dat we heel wat jaartjes ervaring en netwerken in een zo klein mogelijke tijd moeten proppen.

Het klinkt onmogelijk, dat is het niet.  De oplossing ligt in proactiviteit en focus.

Kijk. Ervaring krijg je met de tijd door structureel te strekken en te experimenteren.

Maar… dat is wel de langzame weg.

De weg die ik had genomen. Een combi van blogs lezen en uitproberen.

Dit dit kan veel sneller. Veel efficiënter.

Niet losse perioden door toeval je netwerk uitbreiden, zoals dat gebeurt als werknemer. En niet focussen op het produceren, zoals je dat als werknemer doet.

Maar structureel en proactief je netwerk uitbreiden door moeite te doen om je interessante mensen (zakelijk en persoonlijk) te leren kennen. En structureel bezig zijn in het beter worden in bloggen/vloggen/podcasts etc. Door o.a. oefeningen te doen, een cursus af te nemen of een coach in te huren.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?