Er zijn mensen met een platform die geld willen verdienen. En er zijn bedrijven met geld die mensen willen bereiken.
Een perfect geval van twee partijen die elkaar kunnen gebruiken.
Dit is ook het gat dat advertenties opvult. Maar aan advertenties hangen ook nadelen:
- Als iets gezien wordt als een verkooppraatje dan gaan de barrières van de lezer gelijk op.
- Veel mensen hebben het aangeleerd om iets dat er uit ziet als een advertentie direct te negeren.
- Advertenties zijn meestal niet relevant – wat nadelig is voor alle partijen. Voor de lezer, de adverteerder en de maker.
- En misschien het belangrijkste: advertenties worden op veel interessante plaatsen niet getoond.
Je kunt specifieke content, schrijvers of makers sponsoren
Content dat precies past bij jou doelgroep. Waar normaal geen advertenties bij staan.
Wat voor content kun je sponseren?
- Artikelen
- Nieuwsbrief
- Video
- Podcasts
Een sponsoring is een lichte opvallende melding boven of onder een stuk tekst
Het overheerst niet. Het eist de aandacht niet op.
Het komt zelfs een beetje sympathiek over. Dankzij Y krijgen we deze waardevolle content.
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door 000.nl: de plek om te leren over creatieve marketingtactieken op basis van de psychologie.
Klein en aanwezig, maar niet iets dat aandringt.
Veel makers die tegen advertenties zijn, staan mogelijk open voor lichte sponsoring
- Mensen die filmpjes maken voor YouTube.
- Blogs van kleine bedrijven die open staan voor meerdere inkomstenbronnen
- Websites met informerende artikelen die nu al hoog ranken
- Of persoonlijke of gespecialiseerde nieuwbrieven.
De laatste zie je ook steeds vaker. Schrijvers en experts die een nieuwsbrief beginnen. Geen blog. Geen website. Alleen een nieuwsbrief. Misschien ooit met het doel om het een betaalde nieuwsbrief. Tot ze dat punt bereiken staan ze mogelijk open voor sponsoring.
“..and then a sponsored newsletter for the small sum of $100 that went to +3000 Danish marketers which was the type of WILD investment you are just lucky to find once in a while.”
– Karsten Madsen
Een vermelding op een plek waar jouw doelgroep komt
Een goede prijs is afhankelijk van het product dat je verkoopt en hoe groot de doelgroep is.
Bij een specifieke doelgroep en een complex product kun je makkelijk een paar honderd euro betalen voor een paar duizend geïnteresseerden. Misschien zelfs veel meer.
Je kunt bij sommige niches ook creatiever zijn
Creativiteit om geld te besparen, meer aandacht te krijgen of op zeldzame plekken zichtbaar te zijn.
Is er een YouTuber die tutorials maakt over software Y, dan kun je misschien een deal maken waarin die persoon een aantal van die software kan weggeven namens jou.
Of zie je iemand die reviews of handleiding schrijft over bedrijf D, biedt hem dan aan om een ander product voor die persoon te kopen in ruil voor een kleine sponsormelding.