Presenteren bij meet-ups: wees spreker bij events als marketingtool

Laatste update: 28 september 2022 door Ruben Bunskoeke

Je moet gaan waar de doelgroep is.

En die zijn, in het begin, niet aan jouw lip gekluisterd.

Dat betekent dat je op pad moet gaan. Naar andere plekken waar de doelgroep wel is. Online en offline.

Op die plekken moet je zichtbaar zijn. En de aandacht krijgen. Je moet wat van jezelf laten zien. En jouw bedrijf. Iedereen moet weten wat je doet, welke problemen je oplost en waarom ze voor jou moeten kiezen. Je wilt overkomen als expert. Als iemand die zijn of haar woord nakomt. En iemand die leuk is om samen mee te werken.

Jup, dat zijn een hoop doelen.

Iets wat je niet kunt bereiken met een klein handschudmomentje. Dit bereik je alleen met intensieve interactie. Een moment waarin een persoon echt luistert naar wat je te zeggen hebt.

Zo’n moment kan een presentatie zijn bij meet-ups

Een presentatie waarin jij 10 tot 30 minuten direct met het publiek praat.

Er zijn duizenden soorten meet-ups in Nederland.

Georganiseerd door overheidsinstellingen, ondernemersverenigingen, netwerkgroepen, universiteiten, de KVK, non-profits, conferenties, nicheverenigingen, bedrijven, zelfstandigen, bibliotheken, zorginstellingen of gewoon geïnteresseerden.

Het zijn groepen van tien tot honderden mensen die met enige regelmatig bij elkaar komen om te netwerken en te luisteren naar een presentatie of twee.

De meeste van die groepen staan open voor sprekers.

Helemaal als het gratis is. En het onderwerp relevant is aan de doelgroep.

Het is de makkelijkste manier:

  • om binnen te komen bij zo’n meet-up,
  • om bij iedereen zichtbaar te zijn,
  • en om onthouden te worden.

I decided to accept every interview request (no matter who it was with or the size of the audience). I also accepted speaking engagements in cities including Tel Aviv and Amsterdam. Most of these interviews and events were being held by our early fans. I felt it was my duty to reciprocate their loyalty and the risk they had taken in supporting Hotjar.

Looking back, this was one of the best decisions I could have taken. Each event led to another invitation, new customers and more fans. Taking dozens of ‘smaller’ interviews was far more powerful than chasing a big-name publication.

Do not underestimate the power of connecting with others. Do this selflessly and you will be rewarded more than you can imagine.”

David Darmanin – The Hotjar Story

Het maken van een presentatie

Het maken van een presentatie kost ongeveer evenveel tijd als het maken van een goed artikel. Het voordeel is wel dat je één presentatie op honderden verschillende plekken kunt houden en met de tijd kunt optimaliseren en upgraden.

Een presentatie waarin je:

  • Iets vertelt over jezelf, jouw bedrijf en jouw persoonlijke benadering,
  • Het publiek iets leert,
  • Met een hoop voorbeelden,
  • Een verhaaltje of twee,
  • hier en daar een grapje,
  • En afgesloten met een terugkoppeling en een connectie van het onderwerp met jouw bedrijf of benadering.

Met elke presentatie leren enkele of tientallen personen je goed kennen.

Daarna meng je met het publiek en kunnen er door die presentatie een paar leuke ontmoetingen uit voortvloeien.

Daarnaast zijn er mogelijke andere sprekers waarmee je direct iets gemeen hebt en die je kunt leren kennen. Die sprekers hebben waarschijnlijk ook een veel groter netwerk dan de gemiddelde persoon bij de meet-up.

Presenteren kun je leren

Het is een kwestie van inspiratie opdoen (met TedTalks bijvoorbeeld), ideeën opschrijven, je gedachten ordenen, mooi visueel weergeven en daarna presenteren.

Presenteren is iets waarin je beter wordt, hoe vaker je het doet.

De eerste paar keer gaat misschien stroef, maar wordt beter ontvangen dan je verwacht. Na de tiende keer gaat het moeiteloos. En na tientallen keren leer je in te spelen op het publiek, je toedracht en presentatie moeiteloos te variëren en maak je echt indruk.

Extra tips voor het geven van presentaties voor marketing

  • Vertel aan het einde van de presentatie dat ze een gratis informatieproduct, zoals een e-book, worksheet, checklist etc kunnen krijgen als zij zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief.
  • Zet het publiek in als jouw advocaten. Vraag ze of ze iemand kennen die jou mogelijk nodig heeft. Misschien kun je een introductie krijgen.

Bekijk meer marketingtips en tactieken.

Heb je iets aan dit artikel gehad?