Is de ‘fake it ’til you make it’-strategie voor beginnende bloggers wel slim?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 16 april 2019

99% van de beginnende bloggers positioneren zich direct als expert.

Ook als ze geen expert zijn.

Is dat wel zo slim?

De befaamde ‘fake-‘it-til-you-make-it’-strategie.

FITYMI-bloggers nemen direct de rol van mentor op zich en leggen de held (de lezer) uit wat wel en niet werkt.

De FITYMI-strategie werkt als de ander het niet doorheeft dat je faket. Wanneer is dat? Als jij qua kennen en kunnen een 3 scoort, dan kan je dingen uitleggen (en verkopen) aan mensen die een 1 of een 2 scoren. Volgens de eentjes en de tweetjes ben jij een expert.

Je kan verwaterde limonade verkopen aan mensen die nog nooit limonade geproefd hebben. En waarschijnlijk kent meer dan de helft van alle prospects jouw niche niet genoeg om een fake te herkennen.

De nadelen van deze strategie

Maar.. wanneer je weet hoe echte limonade smaakt, dan herken je verwaterde limonade direct. Je wilt je geld terug. Ze gaan je blog niet volgen.

Vertrouw geen kinderen.
Vertrouw geen kinderen.

Verder ben je heel snel een ‘dertien in een dozijn’-blog. De informatie die op jouw blog te vinden is, is ook vindbaar op 629 andere blogs. En sommige van die blogs zijn van echte experts.

Je leert daarbij ook nog eens minder snel, omdat jij je niet als een leerling opstelt. Je bent minder nieuwsgierig. Daardoor zal je minder ontdekkingen (en fouten) maken, waardoor het lastiger is om een echt uniek artikel te schrijven.

Alternatieven?

Het lijkt alsof het imiteren van een expert de enige stijl van bloggen is voor beginners.

Dat is het niet.

Er zijn andere rollen die beginnende bloggers op zich kunnen nemen.

Die rollen zijn niet perse beter of slechter. Ze zijn anders.

Strategie #2 Leerling

Wax_on__wax_of
Wax on, wax off

Wat nou als je toegeeft dat je (ook) een leerling bent?

“Ik ga me de komende maanden of jaren verdiepen in het leren van Spaans. Ik ga op zoek naar de beste tips en ik ga als een puberende hippie experimenteren. Alle experimenten, tips, successen en mislukkingen deel ik op dit blog.”.

De voordelen van deze strategie?

Experts bloggers (en FITYMI-bloggers) delen alleen ‘dit werkt’-verhalen. Een leerlingblogger deelt ook ‘dit werkt niet’-verhalen. Zulke verhalen zijn niet alleen frisser dan al die same old, same old succesverhalen, maar vaak ook leerzamer. Eerlijkheid kan je ver brengen.

Je positioneert je verder ook als een gelijke. Als een collega. Een vriend. Iemand die zegt “Kijk. Ik weet niet meer dan jij weet. Laten we samen studeren, experimenteren en kijken wat het ons kan opleveren”. Je krijgt een ‘Band of Brothers’-gevoel. Kameraadschap. Samen de strijd aangaan.

The_darkest_timeline_unfolds
The Darkest Timeline. Pff.. Alison Brie <3

Je creëert een extra tijdlijn. Als jij kiest om je tijd aan Y te besteden, dan kan je diezelfde tijd niet besteden aan X (a.k.a. opportunity costs). Door jouw leerweg van dag 1 in kaart te brengen, creëer je een ‘wat als’-pad.

Een ‘wat als’-pad wakkert de sterkste emotie die de lezer kan hebben aan….., nieuwsgierigheid.

Je zegt eigenlijk: “Ik ga deze route voor jou volgen. Kijk hoe jij kan worden”.

De nadelen?

Sommige mensen gaan je niet volgen. Ze zijn op zoek naar iemand die al een expert is.

Verder kan je in het begin waarschijnlijk geen topprijs vragen voor jouw diensten of producten. Een leerling verdient namelijk niet evenveel als een expert, toch?

Strategie #3 Curator / Verzamelaar

image-4818771

Een curator zit eigenlijk tussen de twee strategieën in.

Als curator ben je een verzamelaar. Je verzamelt elke week de beste artikelen over een specifiek onderwerp en die artikelen deel je op jouw blog. Nu denk je misschien: “Oh. Wat een makkelijke manier. Kost heel wat minder moeite dan die andere twee strategieen. Werkt dit echt?”

Ja, het kan werken. Maar het kost niet minder moeite dan die andere twee strategieën. Lomp linkjes delen kan iedereen die Google heeft. Maar kwalitatieve curators zijn zeldzaam.

Kwalitatieve curators scannen 60 artikelen (en onderzoeken) over een specifiek onderwerp per week, lezen er 20 aandachtig en voegen de beste quotes, onderzoeken en feiten samen in één artikel.

Je bent een doorgeefluik, een filter en een tijdbespaarder.

AintNobodyGotTimeforDay
Yes, they do.

Lezers houden van tijd besparen. Er zijn te veel interessante artikelen en te weinig tijd. Als jij de beste tips en feiten in zo’n kort mogelijke tijd kan overbrengen, dan ben je een onwijs waardevolle bron. De mate waarin de lezer jou als expert ziet, is gelijk aan de kennis die je deelt.

Op een gegeven moment is je kennis uitgebreid genoeg om een eigen doorgronde mening bij elke artikel te geven, een inleiding te schrijven en een doordachte conclusie.

De nadelen?

Je staat bij de lezer bekend om je kennis, niet als persoon. Dit maakt verkopen en het creëren van een band met de lezer lastiger. Verder wordt het ranken in Google lastiger (,omdat je in het begin weinig of geen eigen content toevoegt).

Welke strategie moet ik kiezen?

Dat moet je zelf bepalen. Elke strategie kan werken.

Waarschijnlijk zal de leerlingstrategie iets beter werken als je informatieproducten of coaching verkoopt en de curatorstrategie als je diensten verkoopt. Maar er zijn zat situaties te bedenken waarin dit het omgekeerde is.

De strategie die je kiest is niet bepalend voor de toekomst van je blog. Alle drie de strategieën leiden naar dezelfde weg. De weg waarin jij de mentor bent en de lezer de held. Jij Yoda, de lezer Luke Skywalker.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?