Microcopy zijn kleine zinnen die trekken en duwen.
Het zijn zinnen die geruststellen. Die zorgen voor een glimlach.
Waar plaats je microcopy?
Het doel is om de gebruiker net hetgeen te geven wat die nodig heeft om met hernieuwde energie door te pakken.
- Microcopy plaats je op plekken waar een specifieke actie nodig is. Het is de tekst in knoppen bijvoorbeeld of de tekst die onder knoppen staan, om de gebruiker over de drempel te helpen.
- Microcopy past ook op grijze plekken, waar niemand het verwacht. Plekken waar wel wat zonlicht mag schijnen. Onderaan de footer bijvoorbeeld. Of het bevestigingsmailtje van een bestelling of nieuwsbrief.
Microcopy heb je in duizenden vormen
Soms is het een geruststelling:
- Meer dan 300 marketeers gingen jou al voor.
- Gratis ruilen.
- Voor 12 uur besteld, morgen thuis.
- Beoordeeld met een 8.9.
Soms is het extra verkoopargument
Soms is het een klein grapje
Een glimlach ontwapend. Het creëer direct een band van vertrouwen. Het zorgt voor een lichte en relaxte sfeer, waar men meer open is om keuzes te maken.
Daarnaast is grappige microcopy vaak de oorzaak van een share op social media. Of een complimentje.
Alles wat net wat kleurrijker is dan de rest, alles wat met een beetje durf geschreven is, valt op en wordt gewaardeerd.
Voorbeelden van microcopy
Hier een paar kleine voorbeelden van microcopy op 000.nl.
- Onder een bestelknop: 7 dagen ‘Don’t worry’-garantie
- Een mailonderwerp met: Het supersaaie bevestigingsmailtje
- De titel bij het afronden van een dienst: Hay-oh!
- In plaats van Onderwerp -> Beste Ruben,
Bij CoolBlue zie ik: Bezorging tot net over de drempel van je woning. Een erg sterk argument als je op de derde verdieping woont.
Bekijk meer marketingtactieken