Iedereen die zich inschrijft voor mijn nieuwsbrief krijgt naast een e-book ook een vraag voorgeschoteld.
Wat is je #1 probleem bij het runnen (of opstarten) van jouw onderneming/blog?
Dit was het probleem van Bianca.
“Hoi Ruben,
Mijn probleem bij het bloggen en ondernemen? Tijd, discipline en een soort van verlegenheid. Ik vind het lastig om mezelf te verkopen, terwijl ik zeker onbescheiden kan zijn. Op een of andere manier wil ik zichtbaar zijn en tegelijk onzichtbaar blijven. In deze tijd van social media, blogs, blogs, vlogs vraag ik mij af hoe ik de balans kan vinden tussen zichtbaar onzichtbaar zijn.
Misschien is die balans er helemaal niet, want moét je zichtbaar zijn wil je gezien worden. Maar ik wil graag gezien worden zonder expliciet zichtbaar te zijn, in ieder geval niet met behulp van social media of eigenlijk Facebook. Daar heb ik in de loop der tijd een soort aversie voor opgelopen, die maakt dat ik nauwelijks kijk. Het is alsof ik weer aan de rand van het schoolplein van de middelbare school sta en naar al die mensen kijk die maar praten en lachen en waarop ik niet zo goed weet hoe ik moet reageren.
Ben benieuwd hoe jij dat doet. Moet je als ondernemer trouwens op social media actief zijn? Of is een blog die je goed bijhoudt voldoende?
Hartelijke groet,
Bianca”
Mijn reactie
Hi Bianca,
Herkenbaar (als niet-zo-sociale introvert).
Kijk. Je hoeft niet een extroverte ondernemer te spelen om gezien te worden. Sure, een drang om naar buiten te willen treden (en het hebben van een beetje ego) helpt om zichtbaarder te worden, maar het is niet nodig om succesvol te worden. Echt niet.
Je hoeft niet actief te zijn op Twitter, Facebook of LinkedIn. En je hoeft ook niet te vloggen.
Ik heb het gevoel dat ondernemers die alleen op social media zitten voor hun onderneming nooit echt succesvol zijn op social media. Simpelweg omdat de intentie niet sociaal is, maar zakelijk. Men volgt niet graag accounts met een logo als profielfoto die alleen maar commerciële berichten plaatsten. Men volgt graag juist de persoon achter die onderneming.
Hoewel we niet op social media hoeven te zitten, betekent dit nog niet dat we lekker anoniem op ons eigen blog kunnen blijven. Er is namelijk geen magische kracht die automatisch bezoekers naar je stuurt. Hoe goed je artikelen ook zijn.
We moeten uit onze comfortzone stappen. Niet enorm. Maar een beetje. We moeten naar buitentreden. Je moet zichtbaar zijn om gezien te worden. En dat moeten we doen als persoon, want we volgen en onthouden niet echt bedrijven zonder ‘gezicht’. Dit betekent niet dat je jezelf in de schijnwerpers hoeft te zetten, je kan ook hetgeen wat je kan en doet in de schijnwerpers zetten en jezelf positioneren als “Hé, ik ben de persoon die dit heeft gemaakt”.
Onthoud ook dat men het juist waardeert om ‘echte’ mensen te zien. En een mens is niet echt zonder problemen, falen en onzekerheden. Dat is juist hetgeen wat ons bindt. Niet die ideale versie van jezelf – of de persoon die je graag zou willen zijn of denkt te moeten zijn. We zijn geen perfecte wezens. En dat is maar goed ook. Onze menselijkheid is buiten onze grootste zwakte, ook onze grootste kracht.
Mensen kopen graag van echte mensen, niet bedrijven. En men onthoud namen/websites sneller wanneer ze een persoon ‘zien’. Verwerk dus kleine persoonlijke verhaaltjes in je blogs, gebruik je naam en plaatst een foto van je zelf op je site.
We hebben twee dingen nodig.
- Een manier om nieuwe bezoekers op jouw site te krijgen.
- En een manier om bezoekers te binden met jou en jouw website/bedrijf.
Een manier om nieuwe bezoekers te krijgen: Je kan dan bijvoorbeeld kiezen voor gastbloggen (bloggen maar dan op een site van iemand anders) en SEO. Een sterke combinatie: gastbloggen zorgt direct voor bezoekers, zichtbaarheid en een linkje. En SEO zorgt voor zichtbaarheid op lange termijn (en profiteert juist van die linkjes uit die gastblogs).
En bij beide vakken is het niet nodig om zelf in de schijnwerpers te staan. Hetgeen wat je schrijft, hetgeen wat je kan en weet, staat centraal. Niet jou als persoon. Je hebt slechts een bijrol.
Een manier hebben om bezoekers te binden met jouw website: een nieuwsbrief is waarschijnlijk de beste methode (en bezoekers kan je overtuigen om zich in te schrijven door iets waardevols gratis weg te geven). Verder zorgt het structureel publiceren van blogs (op een vast moment) dat men terugkomt.
Wat doe ik?
SEO, bloggen, nieuwsbrieven en Twitter.
Dit doe ik al sinds het begin. Dit is niet de ideale weg, want ik miste een methode om nieuwe bezoekers op mijn website te krijgen (SEO werkt pas effectief op lange termijn). Dus ik had in het begin heel weinig bezoekers (ik had nauwelijks een netwerk en was dom genoeg om zelfs van dat kleine netwerk geen gebruik te maken (doe dat wel). Daarom adviseer ik ook om te gastbloggen – om vanaf dag 1 al zichtbaarheid op te bouwen.
Facebook en LinkedIn heb ik, maar doe ik niet actief (ik publiceer alleen nieuwe blogs).
Alle social media bij elkaar leveren qua bezoekers niet zo veel op. Bij mij althans. Het is meer om mensen beter te leren kennen. En dit is waardevol omdat ik denk dat gemiddeld gezien 70% van je klanten je al een jaar (of langer) kennen , voordat ze klant worden en dat percentage mis je wanneer je niet in contact blijft met nieuwe bezoekers.
Hoewel ik op Twitter zit, ben ik meer een toeschouwer. Ik lees veel, post heel weinig.
Waarom Twitter? Er is geen drempel om mensen te volgen, dus jouw ‘feed’ is zo interessant als de mensen die je volgt. Ik denk dat Twitter vooral interessant is om het gat tussen jou en jouw klanten en jou en jouw collega’s kleiner te maken. Je leert elkaar kennen en je leert van elkaar. Niet direct, maar over een periode van maanden. En het maakt het ondernemerschap wel ietsje socialer. Je leert niet zo veel van wat er speelt als je de hele dag thuis zit en eenzijdig te ondernemen (lees: alleen zenden).
Ik wil er nog wel even bij vermelden dat ik zelf niet zo veel nieuwsbrieven volg, maar vooral op de hoogte blijf van andermans blog via Twitter en door af en toe naar hun blog te surfen. Dus ja, aanwezig zijn op social media kan helpen. Maar dat betekent nog niet dat je 24/7 actief moet zijn en je hele ziel moet blootleggen.
Over de ‘soort van verlegenheid’
Dat is meestal een goed teken. Dan weet je dat je niet alles weet (of kan). En dat zegt vaak over de hoeveelheid dat je wel weet.
Helaas geldt het in de praktijk niet zozeer om wat je weet of kan, maar om hoe stellig je bent over wat je kan (en mensen die heel zeker zijn over wat ze kunnen, weten vaak niet wat ze niet weten, waardoor ze stelliger zijn over wat ze wel denken te kunnen).
Vertrouw daarom in je werk. Vertrouw in het resultaat dat het levert. Realiseer dat je jouw klanten echt helpt. En dat ze het verdienen om geholpen te worden.
Laat de klant weten hoe je hem/haar kan helpen. Wat het hun oplevert. En waarom ze voor jou moeten kiezen in plaats van anderen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groet,
Ruben