Er lijkt een onderliggende behoefte te bestaan bij alle mensen om te zien hoe andere mensen het aanpakken.
Voor inspiratie, om af te kijken of gewoon uit pure nieuwsgierigheid
Het is net alsof we een rondleiding krijgen bij iemand thuis.
En die behoefte groeit bij experts, en bekendheden. Zo waren 19 seizoenen van de MTV serie Cribs – waar ze een rondleiding kregen van de huizen van celebrities.
Een deepdive in jouw vakgebied is waarschijnlijk 5x zo interessant voor jouw doelgroep.
Beschrijf hoe bekende bedrijven of personen jouw vakgebied aanpakken
Je kunt een artikel maken, of beter nog een serie aan artikelen, waarin je beschrijft hoe ze omgaan met het probleem dat jij oplost.
Je beschrijft wat ze hebben gedaan, je ontleedt de activiteiten en gebruikt een hoop afbeeldingen.
Deze marketingtactiek is ook perfect is je nog geen groot portfolio hebt en geen eigen casestudies kunt bespreken.
Daarnaast zul je er ook van leren. Je zal vast een aantal dingen tegenkomen waar je zelf niet aan hebt gedacht en die je dan zelf toe kan passen.
Voorbeelden van omgekeerde casestudies
Een tekstschrijver kan de teksten op een productpagina van een groot bedrijf ontleden en omschrijven.
Een hovenier kan stap voor stap bespreken wat er komt kijken bij een bekende tuin – of eentje van een enorm villa. Je kunt bespreken wat er is gedaan, waarom, welke planten er gebruikt worden, hoe de paden zijn aangelegd en wat er komt kijken bij het onderhoud.
Een SEO’er kan met een beetje onderzoek precies zijn wat een website heeft gedaan op het gebied van zoekmachine optimalisatie.
Verkoop je trainingen? Dan zou je een expert kunnen interviewen en helemaal in kaart brengen welke studies, cursussen, boeken en artikelen de grootste impact op hem of haar hebben gemaakt.
Een kledingwinkel kan vertellen welke kleding een celebrity draagt – en waar je die kunt kopen.