Iedereen heeft het wel eens meegemaakt.
Miscommunicatie door teksten. Zo heeft iedereen wel eens een sms’je, mailtje, whatsapp- of chatbericht verstuurd of ontvangen die verkeerd is overgekomen, waarna je vervolgens toch nog in een gesprek moest uitleggen wat je precies bedoelde.
Het is vele male lastiger om een boodschap via teksten over te brengen dan door een gesprek. Zo kan je bij een gesprek gebruik maken van volume, gezichtsuitdrukkingen, handgebaren, stiltes, toonhoogtes en bij een tekst niet.
Toch zijn teksten nodig of zelfs essentieel wanneer je een boodschap massaal wilt verspreiden of over een grote afstand wilt overbrengen. Dankzij goed en slim gebruik te maken van interpunctie, teksteigenschappen, spreektaal en de wat nieuwere smiley’s minimaliseer je de miscommunicatie bij teksten.
Teksteigenschappen
Bold, Italic en Strikethrough zijn teksteigenschappen die gebruikt worden om op een woord of op een groep van woorden een specifieke nadruk te leggen.
Dankzij teksteigenschappen hebben tekstschrijvers een extra wapen die gebruikt kan worden om de essentie van een verhaal beter over te brengen. Omdat de woorden die benadrukt worden ‘belangrijker’ zijn dan de overige woorden, is het ook logisch dat de zoekmachine extra let op de woorden die benadrukt worden bij de beoordeling van een webtekst (op relevantie).
En dat deden ze ook
Maar helaas.. er werd net zoals bij de meta-keyword tag en de alt-tag te veel misbruik gemaakt door webmasters.
In plaats van het benadrukken van belangrijke zinnen en woorden, gingen webmasters enkel het zoekwoord waarop ze willen ranken benadrukken. Hierdoor verliezen de teksteigenschappen hun toegevoegde waarde.Wat is nou het nut voor de bezoeker, dat hetzelfde woord meerdere keren en op meerdere manieren extra benadrukt wordt?
Niets! Ze weten al waar de tekst over gaat (door de titel en de inleiding) en het is niet nodig om dat extra te benadrukken. Een tekst wordt zelfs minder goed leesbaar wanneer zulke teksteigenschappen verkeerd gebruikt worden.
Dus niet gebruiken?
Een echte schrijver, SEO’er of webmaster schrijft geen teksten voor de zoekmachine, maar voor de gebruiker. We moeten dus weer terug naar de basis; schrijven voor de bezoeker en rekening houden met de zoekmachine (en niet andersom).
Dus maak gewoon gebruik van bold, italic, strikethrough en underline wanneer het je helpt om een boodschap beter over te brengen. Het heeft dan misschien geen directe positieve invloed op de ranking, maar indirect en voor de bezoeker wel.