1. Breng jouw enthousiasme over
Er is een reden waarom je voor dit vakgebied hebt gekozen. En waarom je het via jouw invalshoek doet. Je weet dat het werkt. Je vertrouwt het. Je bent er enthousiast over.
Verkopen is het overbrengen van dat enthousiasme en vertrouwen aan anderen.
Dat doe je door je enthousiasme in jouw teksten te stoppen. Dat doe je door resultaten te zien. Keer op keer. Dat doe je door verhalen te vertellen over anderen die in hetzelfde schuitje zaten als jouw publiek.
2. Creëer momentum
Een van de sterkste onzichtbare marketingkrachten is momentum.
We klampen ons graag vast aan ‘rising stars’. Aan mensen, bedrijven, projecten en ideeën die exponentieel groeien.
Momentum is een gevoel dat je met eigen handen kunt creëren.
Je kunt het plannen. Laat meer van jou en jouw successen zien. Herhaal ze. En creëer ze. Gebruik teasers, interviews, voorbeelden, casestudies en meer. Laat bij het lanceren van projecten steeds meer van jezelf en jouw product horen.
3. Wat mensen willen
- We willen ‘insider’-informatie
- We willen erbij horen
- We willen binnendoorweggetjes
- We willen gewaardeerd worden
- We willen lachen
- We willen indruk maken
- We willen fouten voorkomen.
Een mooi klein lijstje om naast je te houden wanneer je schrijft voor jouw publiek. Of dat nou een bericht is op social media, een reactie of een salespagina.
Niemand is je aandacht of opdrachten verschuldigd. Er komt geen ridder op een wit paard. Je moet zelf iets maken of bij elkaar sprokkelen wat mensen willen en dat voor hun neus houden.
4. Zet in op wat je anders maakt
We doen massaal aan opofferingen, polderen en compromissen om de cohesie en samenwerkingen in stand te houden. We proberen zo weinig mogelijk tenen te stoten.
We dammen onszelf in. Onze sterke meningen brengen we in een verwaterde versie. En we doen laconiek over onze sterkten.
Wat goed werkt voor interne rust werkt averechts voor met marketing. Marketing draait om aandacht. En aandacht gaat naar afwijking, risico, stelligheid en exceptionalisme. Be bold.
5. Neem je werk serieus, maar jezelf niet zo
Het werk wat je doet is wat zichtbaar is. Het representeert jou en jouw bedrijf.
Het is hetgeen wat overblijft wanneer het stof is neergedaald. Het werk wat je nu doet heeft een directe en indirecte impact op jouw werk over een jaar – of 10.
Maar neem jezelf niet te serieus. Werk, marketing en het ondernemerschap draait om mensen. En het menselijke is feilbaar. Je kunt niet alles controleren. Je gaat fouten maken. En anderen ook. Sta licht op je voeten.
6. Marketing is als poker
Elke hand heeft een bepaalde kans op slagen. Er zijn goede kaarten, kaarten met potentie en slechte kaarten.
Speel minder handen en speel ze agressiever: je moet niet elk idee blind volgen. Kies een paar tactieken en zet daar op in. Kwaliteit boven kwantiteit.
Weet wanneer je de kaarten weg moet leggen: pas op de sunk cost fallacy. Als iets niet werkt, dan werkt het niet. Verloren tijd en kosten horen bij het spel.
Speel op tafels waar je een grotere kans op winnen hebt: je moet niet inzetten op tactieken en platformen waar anderen een groot voordeel hebben.
7. Play long games
Alles wat waardevol en duurzaam is, duurt lang om op te bouwen. Het gaat stapje voor stapje. Denk aan het opbouwen van relaties met anderen, jouw reputatie, SEO en de kwaliteit van een website.
Hoe langer iets duurt om op te bouwen, hoe robuuster het is. Zorg voor sterke wortelen.
Zorg dat je genoeg dingen doet die je bedrijf op termijn naar een hoger niveau brengen. En voorkom dat je dingen doet die schade richten aan duurzame eigenschappen.
8. Maak minder, promoot meer
Promotie is de vermenigvuldiger.
Je krijgt niet wat je wil wanneer je op je eigen eilandje blijft.
Hoe langer je ergens aan hebt gewerkt, hoe meer en uitbundiger je het moet promoten.
9. Speak up
Je moet meer aanwezig zijn dan natuurlijk voelt.
Vertel over nieuwe klanten. Praat over de successen van bestaande klanten. Praat over nieuwe projecten. Communiceer jouw mening over nieuwe ontwikkelingen. Scherp die mening ook aan. Wees stelliger. Vertel waarom jij geeft om jouw vakgebied en wat het voor jouw publiek kan doen.
10. Energie is besmettelijk
De lezer voelt hoeveel hart, tijd, plezier en energie je stopt in het maken en delen van iets.
Als jij enthousiast bent, dan merkt het publiek dat. Als jij het saai vindt, dan merken zij dat ook.
Maak het leuk voor jezelf en jouw publiek. Stop meer van jezelf in jouw werk. Jouw enthousiasme, jouw humor en jouw interesses. Don’t be boring.