Illustraties vallen op.
Ze kunnen een boodschap in één keer overbrengen.
Ze vormen ook een rustpunt voor lezers die net een lap tekst hebben gezien – of gescand.
Waarbij het nog maar een vraagteken is of iemand een kop leest, laat staan de rest van de tekst, zal iedereen de illustratie zien. De boodschap wordt effortless overgebracht. De lezer hoeft er geen moeite voor te doen.
Een illustratie past daarom ook perfect bij een bericht dat je deelt op social media.
Illustraties geven ook karakter aan het artikel, bedrijf en de auteur. Het barst van de persoonlijkheid.
Stuk voor stuk redenen om illustraties te maken en te gebruiken.
Een illustratie hoeft niet mooi of doordacht te zijn
Je ziet vaak dat de meest simpele illustraties met stick figures of een paar lijnen die een grafiek vormen perfect werken.
Ze mogen vol met schoonheidsfoutjes zitten.
Misschien zorgt juist die imperfecte voor een soort lichtheid dat aantrekt.
Waar maak je illustraties over?
Het is waardevol om het doel, het onderwerp of de invalshoek te visualiseren.
De illustratie helemaal bovenaan van Icarus heb ik ooit gemaakt voor in een artikel over het belang om wat dapperder te zijn in jouw marketinguitingen. Om niet alles zo braaf en ingetogen te maken. Om op te vallen moet je wat meer risico nemen. Je moet meer laten zien. Van jezelf, jouw kennis en jouw meningen.
Met een illustratie kun je de kern van een standpunt in één klap overbrengen.
Je kunt een object illustreren Een persoon. Een actie. Of een interactie tussen personen en objecten.
Maak illustraties voor jezelf
Het is slim om illustraties voor jouw eigen artikelen te maken.
Het zorgt voor rust in artikelen, meer persoonlijkheid en meer zichtbaarheid op social media.
Maar je kunt ook illustraties voor anderen maken voor meer zichtbaarheid
Voor hun gelden namelijk dezelfde voordelen.
Je kunt dit op verschillende manieren aanpakken.
Je kunt vrijblijvend een illustratie te maken voor een ander artikel en die op te sturen met een persoonlijk mailtje. Er is dan een redelijke kans dat ze de illustratie gebruiken en jou als bron gebruiken. Wat zorgt voor naamsbekendheid en een linkje.
Doe dit 10 keer en je hebt vast een paar keer raak.
Je kunt ook op social media de illustratie die jij hebt gemaakt delen met een linkje naar het artikel – en misschien een persoonlijk berichtje waarin je het artikel promoot, waarbij de auteur tagt.
Dit kan makkelijk zorgen voor wat goodwill bij de auteur en een like of retweet – die beiden het bereik van jouw bericht vergroten (en jouw naamsbekendheid verhogen). Daarna kun je ook natuurlijk vertellen dat de auteur vrij is om de illustratie te gebruiken.
Actief illustraties maken en verspreiden
Naast het maken van illustraties voor specifiek artikelen, kun je ook illustraties maken en die verspreiden naar auteurs.
Data is bijvoorbeeld goed te visualiseren.
Zie je ergens een percentage staan? Maak er een mooie, maar speelse, taartdiagram van.
Je kunt ook een paar onderzoeksrapporten doorspitten naar interessante data. En die data vervolgens vertalen in mooie illustratie.
Daarna stuur je een tiental auteurs die over het onderwerp schrijven een mailtje. Zeg dat ze vrij zijn om alle illustraties te gebruiken, in ruil voor een kleine vermelding/shout-out.
Over elke niche is er data beschikbaar
- De hoeveelheid X
- Het percentage
- Grafieken
- Stappenplannen
- Tijdlijnen
Hoe maak je simpele illustraties?
Je kunt met een beetje moeite en creativiteit je eigen illustraties maken die de data overzichtelijk weergeeft.
- Tool om data te visualiseren met Excalidraw
- Canva
- Sketchbook
Maar hey, als je alleen paint hebt, probeer het.
Voorbeelden van illustraties bij unDraw.
Meer voorbeelden van Visualize Value
Ben je niet zo creatief?
Dan zou je een illustrator kunnen inhuren
Misschien kan je die persoon 5 tot 20 kleine en mooie illustraties maken voor specifieke concepten. Je bent er waarschijnlijk een paar honderd euro aan kwijt.
Maar die illustraties kan je op veel verschillende manieren inzetten
- Je kunt ze in jouw eigen artikelen verwerken – voor expertise
- Illustraties kan je apart delen op social media – en die worden dan ook vaker gedeeld
- Je kunt zo op Pinterest delen
Je kunt iedere eigenaar met een artikel over een onderwerp mailen met een bijbehorende illustratie en vertellen dat het misschien leuk is om de illustratie in het artikel verwerken – met een kleine verwijzing. En misschien dan als bonus dat jij hun geüpdatet artikel ook gaat delen op social media. Win-win-win.