Het kan voordelig zijn om een lichte onzichtbare rivaliteit te hebben met een concurrent.
Competitie kan zorgen voor motivatie. Een soort drang om je te bewijzen of vergelden.
Alsof een leraar die ooit heeft gezegd dat je X nooit zou kunnen en dat die opmerking ervoor zorgde dat je het tegendeel ging bewijzen. Een brandend vuur dat zorgt dat je meer probeert, harder werkt, langer doorgaat en meer moeite doet. De geschiedenis zit vol met zulke verhalen.
Gezonde, lichte, ‘vriendschappelijk’ competitie kan zinvol en waardevol zijn.
Maar een iets grotere versie werkt je ook tegen.
Je wordt kortzichtiger. Je kijkt minder naar je eigen bedrijf. En andere mogelijkheden. Je krijgt een tunnelvisie. Je begint iedereen als een vijand te zien.
Het is veel beter om (bijna) alle competitie als collega’s te zien
Collega’s die elkaar helpen en ondersteunen.
De taart is te groot voor één persoon.
En als je het goed aanpakt, dan heeft iedereen een of meerdere onderscheidende factoren.
Klop bij de competitie aan
Iedereen met een duidelijke doelgroep en positionering verwijst klanten die niet bij hun passen.
Hetzelfde geldt bij de wat grotere en succesvolle bedrijven. Iedereen die geen perfecte match is wordt doorverwezen.
Jij kan de persoon zijn naar wie ze klanten sturen.
“One effective strategy I used was to go to my direct competition for leads. I know that sounds counterintuitive, but it worked. I found other naming agencies at the time that did larger projects for big corporations. I figured that they must turn down smaller projects all the time. Rather than spend money competing with them, I wrote to them and offered to pay a 10% commission for any smaller leads they sent my way. I got one $20,000 naming project right out of the gate and paid my “competitor” a $2,000 referral fee. It was the proverbial win-win.”
Philip Davis
Hoe krijg je klanten bij jouw competitie?
Je kunt het gewoon te vragen.
Maar er zijn meerdere manieren om de kans te vergoten.
Met een commissie bijvoorbeeld. Waarbij ze 5 tot 20% van de opdracht verdienen als ze iemand doorverwijzen.
Je kunt ook jezelf bewijzen, door meerdere voorbeelden op te sturen.
En je kunt ook gewoon vrienden worden. Leer ze kennen. Help ze. En op termijn dan zullen ze ook vaker aan jou denken wanneer ze iemand willen doorsturen.
Want er zijn meer voordelen dan het krijgen van doorverwijzingen als je bevriend wordt met collega’s. Jullie kunnen ook elkaar helpen met marketing. Met het delen van artikelen. Met hulp. Met advies. En als je eens extra handen nodig hebt.