Wanneer kleine verbeteringen veel opleveren

In 2013 werd ik benaderd door een redelijk groot blog met de vraag of ik de puntjes op de i wilde zetten qua SEO.

Het blog had tegen de 1000 bezoekers per dag en daarvan kwamen er ongeveer 10% vanuit Google.

Dus ik zei: “Sure. Lijkt me tof. Ik wil helpen.” Maar dan netjes en zakelijk geformuleerd.

Na een kort gesprek besloten we dat ik 8 uur aan SEO ging besteden. 4 uurtjes aan het opstellen van een SEO advies en 4 uurtjes aan Quick SEO Wins.

Na 5 minuten merkte ik dat het project wat groter was dan ik dacht. Het blog had namelijk rond de 1000 artikelen.

De vraag evolueerde van: “Wat kan er allemaal geoptimaliseerd worden?” in “Hoe besteed ik die 4 uur advies en die 4 uur optimalisatie zo effectief mogelijk?”

Wat levert op de lange termijn het meest op?

Na een analyse van de website stelde ik een advies op met tips over de optimalisatie van de techniek, de content en de categorieën. 3 punten die voor dit blog op de lange termijn veel kunnen opleveren. Die 4 uur werden er stiekem heel wat meer, maar dat houden we gewoon even onder ons.

Ik wist nog steeds niet hoe ik die 4 uurtjes aan Quick Wins ging besteden.

Moest ik ze besteden aan de optimalisatie van content? Zo ja, welke van de 1000 pagina’s moest ik dan optimaliseren? En welke niet?  

Ik besloot om de content die nu al redelijk rankte te optimaliseren. En pakte de 30 pagina’s die het meeste organische bezoek kregen erbij.

Hoe doe je dat?

  1. Ga naar Google Analytics
  2. Klik op -> Aquisitie
  3. Klik op -> Zoekwoorden
  4. Klik op -> Organisch
  5. En klik op vervolgens op -> “Bestemmingspagina” (die staat net onder de grafiek bij ‘primaire dimensie’).

Vervolgens ging ik op zoek naar de zoekwoordcombinatie waarop de pagina rankte. Ik zette de zoekwoorden waarop ik dacht dat de pagina rankte (dit waren meer gecalculeerde gokken) in de zoekwoordentool en keek naar het zoekvolume. Als de zoekwoorden een redelijk zoekvolume hadden, zette ik ze in een rankingchecker.

Ik had daarna een lijstje met het zoekwoord, het zoekvolume en de ranking van 30 webpagina’s. Die pagina’s rankten allemaal in de top 30. Vervolgens ging ik de 20 meest belovende pagina’s van de 30 stuk voor stuk langs om ze te optimaliseren.

Een jaar later

Het is enorm interessant om na een lange periode terug te blikken op het effect van de verbeteringen die zijn doorgevoerd. En om te kijken of ze wat met het advies hebben gedaan. Hebben ze het advies goed opgepakt? En hebben de optimalisaties veel zin gehad?

Het antwoord is: ja. Ze hebben het advies goed opgepakt. Het organische bezoek is verachtvoudigd. Dagelijks komen er meer dan 1.100 bezoekers vanuit de zoekmachine op de website.

De helft van de groei wordt veroorzaakt door 1 pagina die tijdens Quick Wins was geoptimaliseerd. Een pagina die vorig jaar voor 5 organische bezoekers per dag zorgde, levert nu 500 bezoekers per dag op.

Die ene pagina heeft in 1 jaar voor meer dan 80.000 ‘nieuwe’ gebruikers gezorgd (anders zouden dat er ongeveer 1.900 zijn) .

En dat allemaal door het focussen van een pagina die al redelijk rankte op een specifiek zoekwoordcombinatie. Slechts de titel en de intro wat aanpassen, beschrijvende kopjes maken, wat linkjes en een zoekwoordje of twee plaatsen.

10 minuten investeren in de optimalisatie van 1 pagina en 80.000 bezoekers terugkrijgen.

Lijkt mij een fair deal. Toch?

En dan hebben we het nog geeneens over het aantal bezoekers dat de pagina de komende jaren zal opleveren.

 

Dank aan Nicky Corts (blogt over free publicity) voor het nakijken van het artikel.

0
Auteur: Ruben Bunskoeke




9 responses to “Wanneer kleine verbeteringen veel opleveren

  1. Hoi Ruben,

    Ik weet niet of ik me schamen moet, maar ik had nog nooit gekeken op ‘bestemmingpagina’s’. Dit zojuist gedaan en kwam achter dingen die ik niet eens wist en eigenlijk wel had MOETEN weten.

    Dus met de staart tussen de benen zeg ik: THNX Ruben

  2. Hallo Ruben,

    Bedankt voor dit leerzame artikel, nog wel een vraag.

    “10 minuten investeren in de optimalisatie van 1 pagina ”

    Hoe beschrijf jij het optimaliseren van een artikel? Aan welke eisen moet deze voldoen?

    1. Hi Coen,

      Bedankt voor je reactie.

      Ik snap je eerste vraag niet echt. Wat bedoel je precies?

      Ik gebruik zelf geen checklist die ik langsloop. Meestal loop ik het artikel gewoon door alsof ik een zoeker was en daarbij let ik of het hoofdzoekwoord ook duidelijk naar voorkomt. Verder let je natuurlijk bewust en onbewust op honderden dingen. Maar om dat allemaal hier op te schrijven :)

  3. Dank voor deze tip!
    Wat me overigens opvalt bij het volgen van jouw stappen: voordat ik bij Bestemmingspagina’s kom, zie ik de organische zoekwoorden en een heel groot deel (86% bij de ene site die ik beheer, 90% bij de andere site) valt onder het kopje “Not provided”. Daarmee wordt het lijkt mij lastiger een gecalculeerde gok te doen wat de zoekwoord-combinaties zijn waarmee je bestemmingspagina worden gevonden? Of staat dit er los van?
    Wat zijn normale percentages en (nog interessanter) hoe kom ik er achter wat die zoekwoorden zijn?

    1. Die gecalculeerde gok komt bij mij meer vanuit het bestuderen van de pagina. Ik kijk vaak naar de titel, de kopjes en wat het onderwerp van de pagina is. Dan pak ik meestal de woorden die naar voren komen en waarop de kans groot is dan met zoekt.

      En dan moet je ervan uitgaan dat men vaak zoekt op losse termen (brandwond behandelen) of hele vragen (Hoe behandel ik een brandwond). Let maar eens goed op hoe je zelf zoekt. Als je jezelf goed begrijpt, begrijp je anderen ook (beter).

      Stel dit was een titel: “Een gecalculeerde gok doen over wat de zoekwoord-combinaties zijn waarmee je een bestemmingspagina kan vinden”

      Dan zou ik kijken op de woorden “zoekwoord-combinaties” en “bestemmingspagina”. Die woorden ook proberen los met het woordje “vinden”. En alles proberen te koppelen.

      Omdat je niet 100% zeker weet (in het begin) wat de woorden zijn waarop je wordt gevonden, maar wel een idee hebt, zijn het gecalculeerde gokken. Door die woorden te testen via de zoekwoordentool en de rankingtool zie je of je de juiste zoekwoorden hebt.

      Maarrrr je kan ook de Google Webmaster Tools gebruiken om een goede inschatting te krijgen op welke woorden je rankt.

      https://www.google.com/webmasters/tools/?hl=nl

      En dan via Zoekverkeer -> Zoekopdrachten.

      Das een stukje makkelijker :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *