Wanneer kleine verbeteringen veel opleveren

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 12 februari 2018

In 2013 werd ik benaderd door een redelijk groot blog met de vraag of ik de puntjes op de i wilde zetten qua SEO.

Het blog had tegen de 1000 bezoekers per dag en daarvan kwamen er ongeveer 10% vanuit Google.

Dus ik zei: “Sure. Lijkt me tof. Ik wil helpen.” Maar dan netjes en zakelijk geformuleerd.

Na een kort gesprek besloten we dat ik 8 uur aan SEO ging besteden. 4 uurtjes aan het opstellen van een SEO advies en 4 uurtjes aan Quick SEO Wins.

Na 5 minuten merkte ik dat het project wat groter was dan ik dacht. Het blog had namelijk rond de 1000 artikelen.

De vraag evolueerde van: “Wat kan er allemaal geoptimaliseerd worden?” in “Hoe besteed ik die 4 uur advies en die 4 uur optimalisatie zo effectief mogelijk?”

Wat levert op de lange termijn het meest op?

Na een analyse van de website stelde ik een advies op met tips over de optimalisatie van de techniek, de content en de categorieën. 3 punten die voor dit blog op de lange termijn veel kunnen opleveren. Die 4 uur werden er stiekem heel wat meer, maar dat houden we gewoon even onder ons.

Ik wist nog steeds niet hoe ik die 4 uurtjes aan Quick Wins ging besteden.

Moest ik ze besteden aan de optimalisatie van content? Zo ja, welke van de 1000 pagina’s moest ik dan optimaliseren? En welke niet?  

Ik besloot om de content die nu al redelijk rankte te optimaliseren. En pakte de 30 pagina’s die het meeste organische bezoek kregen erbij.

Hoe doe je dat?

  1. Ga naar Google Analytics
  2. Klik op -> Aquisitie
  3. Klik op -> Zoekwoorden
  4. Klik op -> Organisch
  5. En klik op vervolgens op -> “Bestemmingspagina” (die staat net onder de grafiek bij ‘primaire dimensie’).

Vervolgens ging ik op zoek naar de zoekwoordcombinatie waarop de pagina rankte. Ik zette de zoekwoorden waarop ik dacht dat de pagina rankte (dit waren meer gecalculeerde gokken) in de zoekwoordentool en keek naar het zoekvolume. Als de zoekwoorden een redelijk zoekvolume hadden, zette ik ze in een rankingchecker.

Ik had daarna een lijstje met het zoekwoord, het zoekvolume en de ranking van 30 webpagina’s. Die pagina’s rankten allemaal in de top 30. Vervolgens ging ik de 20 meest belovende pagina’s van de 30 stuk voor stuk langs om ze te optimaliseren.

Een jaar later

Het is enorm interessant om na een lange periode terug te blikken op het effect van de verbeteringen die zijn doorgevoerd. En om te kijken of ze wat met het advies hebben gedaan. Hebben ze het advies goed opgepakt? En hebben de optimalisaties veel zin gehad?

Het antwoord is: ja. Ze hebben het advies goed opgepakt. Het organische bezoek is verachtvoudigd. Dagelijks komen er meer dan 1.100 bezoekers vanuit de zoekmachine op de website.

De helft van de groei wordt veroorzaakt door 1 pagina die tijdens Quick Wins was geoptimaliseerd. Een pagina die vorig jaar voor 5 organische bezoekers per dag zorgde, levert nu 500 bezoekers per dag op.

Die ene pagina heeft in 1 jaar voor meer dan 80.000 ‘nieuwe’ gebruikers gezorgd (anders zouden dat er ongeveer 1.900 zijn) .

En dat allemaal door het focussen van een pagina die al redelijk rankte op een specifiek zoekwoordcombinatie. Slechts de titel en de intro wat aanpassen, beschrijvende kopjes maken, wat linkjes en een zoekwoordje of twee plaatsen.

10 minuten investeren in de optimalisatie van 1 pagina en 80.000 bezoekers terugkrijgen.

Lijkt mij een fair deal. Toch?

En dan hebben we het nog geeneens over het aantal bezoekers dat de pagina de komende jaren zal opleveren.

 

Dank aan Nicky Corts (blogt over free publicity) voor het nakijken van het artikel.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?