Inefficiënte marketing die werkt

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 19 maart 2024

Een paar dagen nadat ik een nieuwe cursus kocht, kreeg ik een korte mail met een spraakbericht van de maker van de cursus. 

Het was een vrij standaard welkomstbericht – van een kleine minuut. Maar het bericht was niet geautomatiseerd. Het was gepersonaliseerd. Mijn naam en website werd genoemd. Het was geen gepolijst bericht, maar menselijk.

Dat betekent dus dat die maker een honderdtal berichten per jaar inspreekt die voor 90% op elkaar lijken.

‘Goede marketing,’ dacht ik direct. ‘Lekker inefficiënt’.

Een klein persoonlijk spraakberichtje verkleint de kans dat iemand geld terugvraagt, verbetert de houding tegenover de cursus en zal daardoor leiden tot meer lessen die gevolgd worden (waardoor betere resultaten worden gehaald), positievere beoordelingen en meer aanbevelingen.
Het is totaal niet schaalbaar. En daarom werkt het.

Een geautomatiseerd spraakbericht werkt niet. Een persoonlijk geschreven welkomstbericht ook niet – want dat zie je niet zo snel. En het door iemand anders laten doen heeft niet hetzelfde effect.

Inefficiënte werkt.

Helemaal in een wereld die geobsedeerd is door meetbaarheid, maar uiteindelijk draait om mensen.

Om te winnen van grotere en gevestigde partijen moet je dingen doen die zij niet kunnen, durfen of willen doen. Omdat het lastig te verantwoorden is. Omdat het niet schaalbaar is. Omdat het niet goed meetbaar is.

“In fact, we humans often appreciate that inefficiency because it makes us feel valued that you’d put in that much effort.

It’s the difference between taking the time out of your day to go hunt for that perfect gift for your partner vs. pawning it off to your assistant. The gift is the same in both cases but it’s that inefficiency that conveys that you care and are willing to do things that are inconvenient to you.

So while sending out a spam email to tens of thousands of people is efficient, I’d argue visiting qualified prospects in person with a box of donuts is more effective.”

– younglingresearch.com

Bel een klant op en ondervraag ze als de KGB.

Wat werkte precies? Wat niet? Wat vonden ze precies goed? Ga op jacht naar het specifieke. Aan algemeenheden heb je niets, maar op specifieke adviezen of complimenten kun je een business bouwen.



Neem contact op met jouw oude klanten en vraag hoe het met ze gaat. Help ze verder. Toon interesse.

Stuur uitgebreide persoonlijke mailtjes naar bedrijven waar je graag mee samen wilt werken.

Help anderen slagen – in hun leven en met hun onderneming.

Wees een hypeman. Een steunpilaar. Een versterker.

Lees uitgebreid. Deel wat je leert. Deel wat je meemaakt. Jouw levenslessen. 

“You should take extraordinary measures not just to acquire users, but also to make them happy. For as long as they could (which turned out to be surprisingly long), Wufoo sent each new user a hand-written thank you note. Your first users should feel that signing up with you was one of the best choices they ever made. And you in turn should be racking your brains to think of new ways to delight them.”

– Paul Graham

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?