Het is niet verstandig om direct te beginnen met een tiental ideeën voor een eigen bedrijf. Dat komt later.
- Want niet elk idee is goed
- Niet elk idee past bij jou
- En niet elk idee is goed voor starters
We moeten ook rekening houden met de verborgen kosten.
Zo is het meestal niet slim om puur te kijken naar jouw sterkste interesse, passies en hobbies.
Om twee redenen
- Een bedrijf starten betekent dat je commercieel om moet gaan met jouw hobby, dit zorgt vaak op termijn dat het gouden randje verdwijnt.
- Vaak zijn dit enorm populaire niches. Met concurrentie die gevestigd is en elk jaar een enorme groep die, net zoals jij, ook bezig wil zijn met hun grootste hobby.
Fitness, make-up, beleggen, gaming, passief inkomen, ondernemen, zelfverbetering en gadgets zijn allemaal niches die enorm populair zijn en enorm veel concurrentie hebben – zowel gevestigd als beginners.
Vaak volg je een paar mensen die een bedrijf in die niche hebben en dan denk je: dat wil – en kan – ik ook.
Het is natuurlijk mogelijk om succesvol te worden met een idee in zo’n niche, maar de concurrentie is moordend. Je strijdt met (tien)duizenden mensen die hetzelfde denken zoals jij. Vaak is het dan nodig om bij de top 1% te horen qua creativiteit, marketing en netwerken om echt door te dringen.
Wat maakt een idee goed? Succesvolle ideeën voor een eigen bedrijf
- Je biedt een oplossing voor een probleem of behoefte
- Dat probleem of die behoefte is voelbaar – ze willen het echt en nu oplossen
- Ze hebben daar geld voor over
- Die groep is groot genoeg om voor dat bedrag jou – en jouw concurrenten – te onderhouden
Maar ondernemen gaat niet alleen om het bedenken en uitwerken van een goed idee. Het regelen van klanten hoort ook bij het ondernemerschap.
Rol van marketing, ondernemen en de soorten producten per idee
In elk idee zijn er meerdere manieren, verschillende niveaus, om geld te verdienen.
De onderstaande niveaus zijn grofweg ingedeeld op basis van hoeveel mensen je moet bereiken om rond te komen.
- Eén op één sportbegeleider
- Groepstraining
- Workshop – thema
- Consultancy / Advies
- Sportproducten verkopen
- Membership
- Online videocursus
- Affiliate – verkopen sportgerelateerde producten van iemand anders
- Advertorials – geplande advertenties
- Advertenties
De niveaus zijn dan ook grofweg ingedeeld op basis van hoe passief het inkomen is en dan ook op basis van hoe belangrijk marketing is.
Neem de één op één sportbegeleider.
Dat levert je ongeveer 50 tot 100 euro per sessie van een uur op. Laten we als voorbeeld 70 euro per uur nemen. Per persoon vier sessies per maand is dan 280 euro. Als je dan 10 personen traint die allemaal 4 sessies per maand hebben dan kom je uit op 2800 euro, waarvan nog een redelijk deel naar belastingen gaat.
Onthoud ook dat je dan niet 10 uur per week bezig bent, maar dat je ook (veel) tijd kwijt bent aan voorbereidingen, reizen, marketing en administratie.
Vaak kun je via jouw omgeving – jouw vrienden, kennissen, familie en vrienden van vrienden – al direct een aantal van die spots vullen. Dat betekent dat je in een jaar voor – laten we zeggen – 10 tot 20 andere vaste klanten moet zorgen. En een deel daarvan gaat waarschijnlijk op termijn via via.
Met groepslessen moet je misschien 10x zoveel klanten regelen, maar kun je wel wat je per uur krijgt verhogen (30 euro x 8 mensen = 240 euro per uur).
Maar als je sportproducten gaat verkopen, dan betekent dat je misschien wel voor 150 klanten per maand moet zorgen. Dat zijn er 1.800 per jaar.
Hoe meer hands-on je bezig bent, hoe makkelijker het over het algemeen is om een klant binnen te halen en rond te komen. Dus het is verstandig om daar vaak mee te beginnen – ook al is dat niet jouw einddoel.
Premium prijzen: doelgroep, aanpak, expertise en zeldzaamheid
Hetzelfde product kan een totaal andere doelgroep, aanpak, uitkomsten en prijzen hebben.
Een workshop voor werknemers van een bedrijf zal waarschijnlijk meer opleveren en mogelijk makkelijker te regelen zijn dan 8 losse personen te vinden die interesse hebben.
Daarnaast is de mate wat je kunt verdienen afhankelijk van de (geoogde) zeldzaamheid van de skill of het product
Neem het schrijven van teksten – ook een populaire niche. Er zijn meerdere redenen dat iemand een tekstschrijver inhuurt:
- Ze willen geen teksten schrijven
- Ze vinden het lastig om teksten schrijven
- Ze zijn slecht in taal
- Ze willen mooie of begrijpelijke teksten
- Ze willen een bepaald doel bereiken
Als iemand een tekstschrijver in wilt huren om een van de eerste drie redenen: dan zal de prijs die hij of zij daarvoor wil betalen beperkt blijven. Die persoon ziet het als het uitbesteden van een taak die de persoon zelf kan doen, net als schoonmaken bijvoorbeeld.
Een uurtarief is dan maximaal wat die persoon zelf kost + de motivatie om het niet te hoeven doen. En het minimale tarief wordt bepaald door de persoon die het goedkoopste zijn of haar diensten wil aanbieden – doe nooit mee aan die race naar beneden.
Het uurtarief kan een stuk hoger liggen bij de laatste twee redenen.
Ze zien het dan als een expertise. Iets waar duizenden uren ervaring en studie vooraf zijn gegaan. Je kunt dan betaald worden om een bepaald doel te bereiken – en dat kan veel opleveren.
Over het algemeen is het lastig om door te breken als tekstschrijver, omdat de meeste klanten om de eerste drie redenen het schrijven van teksten willen uitbesteden. En het lastig is om klanten te vinden die willen betalen voor betere teksten.
Daarom is het ook vaak makkelijker om producten en diensten te verkopen – en een meerprijs te rekenen – als de klant niet denkt dat ze het probleem zelf kunnen oplossen. Software ontwikkeling bijvoorbeeld.
Een bedrijf beginnen in iets dat je interesseert
Misschien een kleine contradictie, omdat ik in het begin zei dat het waarschijnlijk niet slim is om een onderneming te beginnen in iets dat jouw passie is.
Maar dat is vooral omdat de meeste grote interesses van mensen hele populaire interesses zijn, waarbij de concurrentie erg hoog is. Maar niet alle interesses zijn zo populair of druk.
En interesse in het onderwerp is enorm belangrijk, want het gaat hoogstwaarschijnlijk langer duren dan je denkt om succesvol te worden.
Je moet over een lange periode met enige enthousiasme vertellen over alles wat met jouw niche te maken krijgt op elke plek waar jouw doelgroep is.
Dat is enorm zwaar, saai en misschien onmogelijk als het een niche is die je alleen hebt gekozen voor het geld. Maar als je een natuurlijke interesse hebt, dan kun je blijven geven.
Denk ook aan jezelf bij het bedenken van ideeën voor een eigen bedrijf.
Denk niet alleen aan het onderwerp zelf, maar wat de werkzaamheden van het bedrijf zijn.
Zo is afvalmanagement waarschijnlijk niet snel iemand zijn of haar interesse, maar een wil om een het logistieke plaatje uit te denken en te regelen, in combinatie met een affiniteit voor duurzaamheid wel.
En zo zijn er vast talloze niches die opzichzelfstaande niet super interessant zijn, maar waar je wel iets kan doen dat jou pakt.
Denk verder ook niet alleen wat je wil doen, maar ook wat je kunt. Wat gaat jou makkelijker af dan anderen?
Want je kunt meer halen uit het maximale van hetgeen wat je kunt dan hetgeen wat je wilt.
Dus misschien minder nadenken uit plezier en meer uit duty (plicht). Kan, hoeft niet natuurlijk.
Hoe bedenk je ideeën om voor jezelf te beginnen?
Waar komt het dan op neer:
- Interesse in de niche, zolang het niet super populair is
- Interesse in de werkzaamheden
- De markt is groot genoeg
- Men wil het probleem oplossen of de behoefte vervullen
- Ze willen er genoeg voor betalen
- Je kunt een meerprijs rekenen voor expertise en zeldzaamheid
- Bonus: herhaalopdrachten zijn veelvoorkomend
Een goed idee hoeft niet perse aan elk punt te voldoen
Maak een mindmap met ideeën die samen een eigen bedrijf kunnen vormen
- Niches
- Werkzaamheden en skills – wat kun je
- Interesses – wat vindt je leuk om te doen
Maak verschillende lijstjes
- Schrijf elke niche op waar je in interesseert – kijk naar je verleden, je heden en je toekomst. Denk aan je omgeving. Misschien haal je inspiratie uit niches van films of series.
- Bedenk meerdere soorten diensten of producten per niche
- Schrijf elke skill en vaardigheid op die kunt
- Schrijf wat jou makkelijker afgaat dan anderen (sociaal, geduldig, problemen oplossen etc).
- Schrijf elke niche op waar vrienden en kennissen in zitten – waar jij een expert van kent
- Luister naar je omgeving en kijk waar onvervulde problemen en behoeften liggen
Probeer connecties te maken. Niet tussen elke, maar tussen een paar.
Vind je het nog steeds lastig om een idee te kiezen?
Misschien omdat je denkt dat je weinig vaardigheden hebt. Of weinig interesses.
Dan kies gewoon iets. Het maakt niet uit wat. En word daar een expert in – met alle tijd, energie en moeite die daar bij hoort.
Het leven is breder dan we denken. Er zijn tienduizenden niches, duizenden soorten banen en talloze soorten producen en diensten.
De hele rit, van het ondernemen en het worden van expert, is enorm leerzaam. Je leert wat je leuk vindt, wat je goed kunt en waar je niet zo goed in bent.