Hoe verkoop je in een nieuwsbrief op een slimme manier?

Laatste update: 9 november 2022 door Ruben Bunskoeke

Een nieuwsbrief is het meeste waardevolle marketingkanaal dat je tot de beschikking kan hebben.

Als je nog geen nieuwsbrief hebt, dan kan je deze handleiding volgen.

Een nieuwsbrief heeft een aantal doelen

Het belangrijkste is dat de nieuwsbrief regelmatig geopend wordt

Dat betekent dat daar een reden voor moet zijn.

De nieuwsbrief moet interessant zijn.

Dat klinkt allemaal logisch, maar als je alle nieuwsbrieven bekijkt dan zul je zien dat maar een fractie overblijft waar je elke keer zin hebt om het te openen.

De nieuwsbrief van de Alison Roman bestaat uit humor, meestal een leuk persoonlijk verhaaltje en een recept voor een gerecht.

James Clear heeft een nieuwsbrief genaamd 3-2-1 met 3 ideeën van zichzelf, 2 quotes van anderen en een persoonlijke vraag waar je over na kunt denken. Het zijn allemaal hele korte stukjes die heel snel te scannen zijn.

Ik ben ook lid van een nieuwsbrief van Ava die een soort column schrijft. Altijd interessant, maar het is wel altijd een bak tekst die ik vaker niet open, dan wel. Zelden ben je in een mindset om duizend woorden te lezen over een complex onderwerp. Maar omdat het interessant is, blijf ik wel lid. Maar dit is niet ideaal als je een business runt.

Ik denk dat de meest succesvolle nieuwsbrieven bestaan uit meerdere korte stukjes die allemaal los interessant kunnen zijn, mogelijk om verschillende redenen.

Dat probeer ik met mijn nieuwsbrief ook te doen. Op dit moment doe ik bijvoorbeeld een klein stukje over een eigen artikel met een linkje, een illustratie of schilderij, een link naar een interessant artikel dat ik heb gelezen, een quote die ik heb gevonden, twee plaatjes van grappige tweets en een schijnwerper lichten op een product of dienst.

Het laatste punt is ook belangrijk: verkopen

Dat is het uiteindelijke doel.

De kunst is dan om een balans te vinden in de mate waarin je entertaint en de mate waarin je iets aanbiedt.

Je kunt eens in de zoveel tijden een salesmailtje sturen, maar het is waarschijnlijk beter om een saleselement in elk mailtje te stoppen.

Kort verkopen in elk mailtje

Dat hoeft geen grote of agressieve verkooppitch te zijn. Liever niet.

Maar elk verkooppraatje leuk en licht met wat humor of een verhaaltje.

Je kunt dan ook inspelen op verschillende behoeften. En verschillende benaderingen.

Probeer eens een emotionele benadering, omschrijf een situatie hoe de ander zich zou voelen. Benader het eens vanuit hebzucht, wat ze allemaal kunnen krijgen. Laat een klant eens aan het woord.

Ik ben ooit eens overtuigd geraakt om een copywriting cursus te kopen, omdat de schrijver één stukje had toegevoegd waarbij cursisten eerst hun eigen kennis in copywriting een cijfer moeten geven en na het afronden van de copywriting cursus nog een keer. Hij had dan een grafiekje die dan aangaf dat de cursist met 20 tot 60% groeiden. Van alle onderdelen op de productpagina trok mij dat het meest aan.

Maar iedereen heeft voorkeuren.

Als je twintig mailtjes gaat schrijven, dan kan jij twintig benaderingen proberen en verhoog je de kans dat eentje werkt enorm.

Kitty Killian doet het ook altijd leuk.

In haar nieuwsbrief deelt ze altijd eerst haar laatste blogartikel en daarna praat ze elke keer op een andere manier over haar schrijfcursussen.

Als bonus sluit ze elk nieuwsbrief op een andere luchtige manier af. En als je dat wil lezen, dan scroll je ook elke keer langs die pitch. En elke keer wordt je er aan herinnert dat dit een keuze is.

Heb je iets aan dit artikel gehad?