Journalisten zijn verhalenvertellers
Het is belangrijk om een onderwerp toegankelijk, feitelijk en onafhankelijk te presenteren.
Een onderwerp wordt vanuit meerdere kanten belicht. En experts worden gevraagd naar meningen en uitleg.
Wees een informatiebron voor journalisten
- Er zijn veel grote en kleine kranten.
- Er zijn tijdschriften en vakbladen.
- Er zijn nieuwswebsites en radioprogramma’s.
Allemaal onderhouden door journalisten die constant op zoek zijn naar interessante verhalen, pakkende quotes en brutale oneliners.
Zorg dat journaliseren en schrijvers weten dat ze jou kunnen benaderen voor een mening of uitleg over een onderwerp in jouw vakgebied.
Maak een eigen perslijst van schrijvers, journalisten en influencers
Zoek uit wie met enige mate schrijft over onderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw vakgebied. De meeste journalisten hebben een expertise en focusgebied.
- Zoek in kranten en tijdschriften naar de namen van journalisten
- Kijk op nieuwswebsites
- Gebruik social media
- Schakel je eigen netwerk in
- Een journalist kan je vast doorverwijzen naar een andere journalist die gespecialiseerd is in jouw vakgebied
Creëer relaties
Je kunt ze allemaal een persoonlijk mailtje sturen.
- Laat weten welke artikelen je van ze hebt gelezen. En wat er specifiek goed aan was.
- Stel jezelf voor – vertel over jouw expertise.
- Laat weten dat je open staat om de journalist te helpen met quotes, expert opinies, uitleg, extra informatiebronnen en hulp bij het verzamelen van informatie als hij of zij gaat schrijven over jouw vakgebied.
- Laat misschien wat schrijfwerk van jou zien.
Je kunt ook met de tijd de relatie versterken door vaker contact op te zoeken, hun artikelen te promoten, op hun artikelen te reageren, extra informatie delen etc.
Denk aan het eigenbelang van journalist
Voor journalisten is het erg fijn als zij een kort mailtje kunnen sturen en direct een paar krachtige one-liners krijgen, een goede uitleg, misschien wat nuance en mogelijk wat informatiebronnen die de journalist niet snel zelf zou vinden.
Nationale zichtbaarheid
Met wat geluk en moeite wordt je elk jaar een paar keer benaderd door verschillende journalisten van verschillende mediums en verschijn je meerdere keren – gratis – in kranten, op nieuwswebsites en in vakbladen met jouw naam, bedrijfsnaam en mogelijk een linkje.
En als bonus kun je misschien na wat tijd een voorstel doen over mogelijke onderwerpen van artikelen – waarin je duidelijker naar voren komt, of zelfs een hoofdrol gaat spelen.