De kracht van emoties gebruiken om prospects te overtuigen

Twee emoties. Twee scenario’s.

Scenario 1

2 minuten voordat je naar huis wil fietsen ontvang je een bevestiging van een nieuwe opdracht. De grootste en tofste die je ooit hebt gehad. Wow. Wat een dag.

Je fietst met een glimlach naar huis. De zon schijnt in je ogen. Je knijpt je ogen een beetje dicht en rijdt verder. Ook nog eens een lekker weertje. Opeens snijdt een fietser je van links af. Je wijkt behendig uit en hoort een ‘Hooo, I’m so sorry’. Je gooit een vriendelijke glimlach en een “no problem” terug. Met een iets grotere glimlach fiets je door. Gekke toeristen.

Eenmaal thuisgekomen krijg je een berichtje: “Zin om vanavond naar een drive-in bioscoop te gaan?”. Je appt terug: Oh. Ja, tof! Hoe laat?

In een parallel universum

Fuck… Wat een dag. 2 minuten voordat je naar huis wil fietsen ontvang je een lang mailtje van een ontevreden klant die weigert te betalen.

Met een nors gezicht fiets je naar huis. De zon schijnt in je ogen. Je fronst en rijd net een stukje harder. Kut zon. Opeens snijdt van links een fietser je af. Je verliest de controle en valt half van je fiets. Je hoort een “Hoo, I’m ..’, maar je maakt snel zijn zin af met: ‘fucking stupid’. Je gooit er een niet-zo-vriendelijke middelvinger achteraan en je fietst door. Kut toeristen.

Eenmaal thuisgekomen krijg je een berichtje: “Zin om vanavond naar een drive-in bioscoop te gaan?” Je appt terug: Nee. Geen zin.

 

Zon 2
*&@^#*&^%@#&^

Emotie & gedrag

Hoe jij je voelt, heeft invloed op hoe jij de wereld ziet en hoe jij je in die wereld gedraagt.

Voel jij je prettig?

  • Dan lijkt het alsof de hele wereld naar je lacht.
  • Je probeert sneller nieuwe dingen uit.
  • Je ziet de voordelen groter en de risico’s lager

Maak jij je zorgen?

  • Dan lijkt het alsof de hele wereld tegen je is.
  • Je maakt sneller conservatieve keuzes
  • Je ziet de risico’s groter en de voordelen kleiner.

Inspelen op emotie

Emotie speelt altijd een rol bij het maken van beslissingen. Het kopen van jouw product is.. je raadt het nooit.. een beslissing.

Wanneer jij weet wat voor soort emotie nodig is om jouw product te kopen, dan kan jij jouw teksten afstemmen op die emotie.

Kortom: je kan meer verkopen.

Boy

Welke emoties zijn er?

Primaire universele emoties

  1. Geluk
  2. Verdriet
  3. Walging
  4. Woede
  5. Angst
  6. Verrassing

Secundair sociale emoties

  1. Lust
  2. Zelfvertrouwen
  3. Trots
  4. Schaamte
  5. Jaloezie
  6. Afgunst
  7. Schuld

En nog een hoop andere.

De plaats van jouw product

Voordat je aan de slag kan gaan met de kracht van emotie, moet je weten welke rol jouw product in het leven van de prospect speelt.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat voor probleem los je op?
  • Zorg je voornamelijk dat slechte dingen wegblijven of zorg je dat goede dingen dichterbij komen?
  • Hoe voelt de klant zich nu over het probleem?
  • Hoe voelt de klant zich nadat hij of zij jouw product heeft gekocht?
  • Wat gebeurt er als de klant niet het probleem oplost?
  • Wat gebeurt er als de klant niet jouw product koopt?

Voor sommige producten is dit makkelijk

Bij verzekeringen, bijvoorbeeld. Daar focus je op angst. Laat de persoon meemaken hoe het voelt wanneer hij alles verliest. Wat is het ergste dat kan gebeuren? Vervolgens kapitaliseer je op die angst. Net als de PVV.

Maar bij de rest…is het niet zo makkelijk.

  • Een reisbureau zorgt voor ontspanning, ontsnapping of een dosis nieuwe ervaring. Drie verschillende oplossingen met ieder verschillende dominante emoties.
  • Een tekstschrijver kan ‘normale’ teksten (omdat de ander niet kan of wil schrijven), seo-teksten of conversieverhogende teksten schrijven. Bij elke soort tekst speelt een andere emotie de hoofdrol.
  • Een dieetprogramma kan zich richten op mensen die nog nooit op dieet zijn geweest (door te focussen op jaloezie, misschien zelfs schaamte), maar kan zich ook richten op mensen die meerdere dieeten geprobeerd hebben (focus op zelfvertrouwen).

En dan? Wat is je meerdere problemen oplost?

Als het om één tekst gaat, dan moet je uitzoeken wat het dominante probleem is en de dominantie emotie. Hoe specifieker je copy is, hoe meer mensen je echt aanspreekt.

Hoe wek je emoties op in teksten?

Met triggerzinnen/woorden

  • Ik mag jou.
  • Jij bent slim, creatief, grappig en hebt een gezonde dosis ambitie.
  • Dat zeg ik niet tegen iedereen.
  • Ik heb een verassing voor je.
  • Jij hebt dit dubbel en dwars verdiend.
Say my name
Say my name

Met verhalen

Hier kunnen we honderden lange artikelen over schrijven. Dat gaan we niet doen.

Simpel gezegd: We hebben spiegelneuronen die geactiveerd worden wanneer we verhalen horen. We verplaatsen ons in de rol van de hoofdpersoon. We voelen wat hij of zij voelt.

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

6 responses to “De kracht van emoties gebruiken om prospects te overtuigen

  1. Raar maar waar, altijd als ik een berichtje van je krijg stel ik het uit om het te lezen, het bericht blijft dan enkele dagen, of weken in mijn inbox liggen, vetgedrukt, onaangeroerd, maar nog steeds daar, veilig, ongelezen mail. Deze keer klikte ik er per ongeluk op, oh Boy…

    Maar ben weer blij dat ik het gelezen heb, Ruben, want je berichtjes, klein, groot, of een hele cursus do make my Day

    Bart

Plaats een reactie