Mijn artikelen zwaaien soms, als een dronken man die naar huis fietst, alle kanten op.
Er is een gebrek aan focus.
Het medicijn is het centreren van een tekst om één ‘aha’-momentje.
Een ‘aha’-momentje is een specifiek inzicht dat je aan de lezer wilt overbrengen. Het moraal van het verhaal. Iets dat de lezer zijn of haar leven ietsje beter, leuker, overzichtelijker of efficiënter maakt.
Een ‘aha’-momentje moet zowel waardevol als nieuw zijn. Die combinatie is essentieel.
Want de meeste waardevolle inzichten zijn oud, saai, logisch en common sense. Zulke inzichten worden genegeerd, omdat men denkt dat het kennen van een inzicht gelijk staat als het gebruik maken van het inzicht.
Geloof je mij niet?
Nou, neem deze saaie tips:
- Beweeg minimaal 30 minuten per dag met enige intensiviteit.
- Slaap elke dag acht uur.
- Zit je veel? Beweeg om het uur vijf minuten.
- Eet twee porties fruit per dag.
Je kent ze. Je hebt ze tweeëntwintigduizend keer gehoord. Maar volg je ze? Waarschijnlijk niet alle vier. Ga je ze opeens volgen, omdat je ze nu weer leest? Nee. Omdat het bekende, het saaie, het oude wordt genegeerd.
Om impact te maken moet je iets nieuws toevoegen. Dat hoeft niet iets groots of baanbrekends te zijn. Een twist is genoeg. Een kleine toevoeging. Een verdieping. Een uitzondering. Een andere kijk op het gewone. Een unieke invalshoek.
Alleen nieuwe informatie is ook niet goed. Dan zit je tegen het roddelen aan. Sensationele click-bait dat niets toevoegt, maar wel de aandacht van het makkelijk afgeleide brein pakt. Zulke artikelen zorgen niet dat de lezer jou leert kennen, mogen en vertrouwen.
“Be prepared to put the new in familiar old molds.”
En vice versa.
Schrijf iets wat niet publiceerbaar is
Een van de eerste mentale drempels die je moet overwinnen om meer en beter te schrijven is de realisatie dat wat je schrijft niet direct publiceerbaar hoeft te zijn.
Je moet schrijven en het beoordelen/verbeteren van het schrijfwerk los van elkaar zien. Het zijn twee aparte onderdelen. Allebei even belangrijk. Yin en yang.
Wanneer je schrijft dan is de daad van het schrijven het enige wat telt – niet hoe goed je schrijft. Je moet je kritische-ik loslaten. Je moet schrijven wat in je opkomt. Je moet langzaam, voetje voor voetje, in de flow stappen en je daar door laten wegvoeren.
Pas wanneer jouw eerste versie – vol fouten, slecht lopende zinnen en zijspoortjes – af is, doe je jouw kritische bril op en jouw doktersjas aan en ga je in jouw schrijfwerk snijden en hakken.
“Be willing to write really badly. It won’t hurt you to do that. Let it float away and the good stuff follows. For me, the bad beginning is just something to build on. It’s no big deal. You have to give yourself permission to do that because you can’t expect to write regularly and always write well. That’s when people get into the habit of waiting for the good moments, and that is where I think writer’s block comes from. Like: It’s not happening. Well, maybe good writing isn’t happening, but let some bad writing happen…”
– Jennifer Egan
WAKE UP
Lezen is een vrij passieve activiteit.
Men zit half onderuitgezakt te scrollen en wacht tot iets zijn of haar aandacht grijpt. Wanneer je een blog of landingspagina schrijft dan heb je een doel. Je wilt dat de lezer iets doet of meekrijgt. Daarvoor heb je een oplettende lezer nodig. Een wakkere lezer.
Hoe schud je de lezer wakker?
Door af te wijken van het verwachtingspatroon.
De wind staat mee. Want we hebben een ‘aha’-momentje. Een unieke twist. En we hebben de tekst in een vrije flow geschreven. We halen woorden uit de oneindige rivier van ons onderbewuste. We hebben daardoor een levende tekst. Een menselijke tekst. Met tekortkomingen, maar ook met emotie, verborgen wijsheden en woorden die leven.
Breek patronen
Herschijf saaie zinnen. Probeer levenloze objecten levend maken.
Bijvoorbeeld: De knipperende curser op het scherm wacht ongeduldig voor de eerste letter, de lucht huilt, de wind zingt.
Gebruik actieve werkwoorden. Werkwoorden die je voelt.
In plaats van hij wilt, hij eist, hij claimt of hij schreeuwt voor.
“Great copy is active copy. It’s copy that breathes. Caresses. Calms. Stabs. Pokes eyes. Pulls hairs. They demand, grill your teeth. Bad copy ignores you and sits in the corner talking to themselves about themselves. “
David Mamet
Levende woorden:
“You need words that vibrate with life. Those are fighting words. Hot words. Sawtooth words.”
Demian Farnworth
Metaforen
Metaphors tangibilize the intangible. They provide your readers with a concrete mental image, enhancing the impact and persuasiveness of your message (Sopory & Dillard, 2002).
Not “Our app is powerful”
But “Our app has Zeus-like power”
Nick Kolenda
Gebruik plaatjeswoorden
Schrijf niet: industrie. Schrijf: fabriek.
Schrijf niet: woning. Schrijf: villa. Boerderij. Rijtjeshuis.
[..]
Schrijf boom en je lezer ziet een plaatje.
Kitty Killian
Schrijf milieu en je lezer ziet eh.. niks. Hij slaat vermoeid de krantenpagina om.
Wakkerschuddende teksten leven. En net als het leven is variatie en afwijking het meest interssant.
You got this.