De 5 wapens om te strijden tegen bedrijven die 50x zo groot zijn

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 1 maart 2024

Grote bedrijven winnen makkelijk van jou op kwantiteit gebied.

En dat doen ze ook. Ze hebben meer geld, tijd en werknemers. Ze kunnen meer publiceren, onder jouw prijs zitten en met grotere bedragen adverteren.

Hoe ben jij daar tegen opgewassen als kleine ondernemer met een beperkt budget?

Door ons eigen spel te spelen. Niet die van hun.

En we hebben 5 wapens waarmee we die grotere bedrijven kunnen verslaan.

its_a_trap_star_wars

Wapen 1: It’s a trap

In het boek Hackers & Painters schets Paul Graham het volgende beeld:

“Suppose you are a little, nimble guy being chased by a big, fat, bully. You open a door and find yourself in a staircase. Do you go up or down? I say up. The bully can probably run downstairs as fast as you can. Going upstairs his bulk will be more a disadvantage. Running upstairs is hard for you but even harder for him.”

Ren de trap op

Los moeilijke problemen op. Doe de dingen die grote bedrijven niet durven of moeilijk kunnen. De bulk van het bedrijf houdt het bedrijf tegen. Hun kracht is hun zwakte. Om alles gecontroleerd te laten lopen, moeten er namelijk regels zijn. Alles moet in de toon blijven van het bedrijf. Alles moet snel. Alles moet gecontroleerd geld opleveren.

Die moeilijk bewandelbare wegen kom je overal tegen. 

Je kan denken aan de mate waarin je (potentiële) klanten helpt. Je kan denken aan de inspanning die je blogartikel stopt. De mate waarmee je contact zoekt met mensen die niet geld opleveren. Het maken van een enorm lastige feature.

Het klei is bij kleine ondernemers altijd nat. Kneed het.

Klei

Wapen 2: Creativiteit

Creativiteit is buiten de gebaande paden lopen.

Het is lastig voor grote bedrijven om creatief te zijn. Ze zijn namelijk risicomijdend. Elke fout wordt uitvergroot.

  • De CEO minimaliseert risico, omdat hij verantwoordelijk is voor het salaris van zijn medewerkers.
  • De manager minimaliseert risico, omdat hij verantwoordlijk is voor duurzame groei en de ervaring heeft om de gevaren van alle risico’s te zien.
  • Een deel van de werknemers minimaliseert risico, omdat het niet hoeft.
  • Een ander deel wil risico nemen, maar wordt getemd door het management of stellen het niet voor omdat ze zelf weinig te winnen hebben.

Jij kan wel risico’s nemen. Jij kan het veroorloven om 7 keer te falen, voordat je één keer groot wint. Jij bent de werknemer, de manager en de CEO.

Drie

Wapen 3: Effort

Wanneer de inspanning van talentvolle medewerkers van een groot bedrijf niet meetbaar is en/of voldoende beloond wordt, zakt de inspanning. Het wordt langzaamaan naar de gemiddelde inspanning van het bedrijf getrokken.

Maar een daling van de productiviteit is niet het grootste probleem. Ze hebben genoeg systemen en regels om dat recht te trekken.

Het grootste probleem is de output van die inspanning.

Een uitstekende programmeur is niet 1.5 of 2 keer zoveel waard als een redelijke programmeur. Maar 10 keer. Of zelfs 50. Hetzelfde geldt bij marketeers, schrijvers, designers etc.

Jij kan de omgeving creëren – door alles meetbaar te maken, door te blijven leren, door te experimenteren, door keer op keer tot het uiterste te gaan – om iemand te worden die 50x zoveel waard is.

Studie

Wapen 4: Studie

De meeste werknemers van grote bedrijven worden beter in wat ze nu doen. Ze worden specialistischere specialisten. Precies wat grote bedrijven nodig hebben.

Maar de meeste toffe, originele en winstgevende ideeën worden geboren bij personen die twee, drie of misschien zelfs vier vakken erg goed beheersen. En kleine ondernemers hebben de kans om zo’n persoon te worden.

De meeste ondernemers zijn namelijk enorm leergierig.

Ze ontgroeien hun zorgvuldig ontworpen hokje bij grotere bedrijven. Ze willen meer. En dat krijgen ze ook als ondernemers. Ze moeten zich opeens bemoeien met 73 andere vakgebieden.

Je hoeft daar echt niet stuk voor stuk uitstekend in te worden. Maar hoe meer effort je steekt in die 73 andere vakgebieden (of 3 van die 73 vakgebieden), hoe meer raakvlakken je begint te zien en hoe meer ideeën geboren worden die echt het verschil kunnen maken. 1 + 1 = 3.

Blijf een eeuwige student. En blijf een ijverige student.

Man

Wapen 5: Persoonlijkheid

Grote bedrijven hebben geen persoonlijkheid.

Er is geen ik. Er is ook geen we. Er is een het. Het bedrijf.

Persoonlijkheid is een enorm krachtig wapen voor kleine ondernemers. We doen namelijk graag zaken met mensen. Mensen die op onszelf lijken, respecteren of zijn zoals we willen zijn. Mensen met hobby’s, dromen en problemen. Mensen die proberen om het beste uit zichzelf te halen. En ook uit jouw project.

Je wil hem of haar kunnen vertrouwen. Je wil een oplossing die bij jou past. Niet één die bij iedereen wordt toegepast.

Weet je wat het ‘probleem’ is met een persoonlijkheid? Het zorgt dat 10% van je doelgroep je simpelweg niet mag. En dat is eng. We willen namelijk gemogen worden. Maar je hebt die ene 10% niet nodig. Hell.. je hebt 99,99% niet eens nodig.

Je hoeft maar een klein groepje echt aan te spreken. 

Hoe extremer je bent, hoe groter het verschil wordt.

Bij het ondernemerschap wint de winnaar niet alles. Met 10% van de market kan je multimiljonair worden. En wij hebben maar 0,01% om een goed inkomen te verdienen. Maar als jij jezelf niet bent – niet uniek en niet onderscheidend – dan is het enorm lastig om zelfs 0,01% van de doelgroep aan jouw bedrijf te binden.

Dus je mag jezelf meer zijn. En waarschijnlijk is het slim om nog excentrieker te zijn dan je bent.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?