Als je een eigen blog hebt of wil maken, dan kun je enorm veel leren door een handvol kwalitatieve copywriting blogs te volgen.
Tenminste, dat kan.
Want door alleen de beste copywriting blogs te lezen wordt je niet (snel) een betere schrijver.
Dit komt omdat we lezen voor vermaak. Om onszelf te entertainen. Ook al zeg je tegen jezelf dat je deze blog leest om aan jouw copywriting skills te werken
We leren niet zo veel van copywriting blogs, omdat we niets met de informatie doen. We denken dat het lezen van een goede tips hetzelfde is als zelfontwikkeling. Dat is niet zo. Helaas.
Informatie wordt pas kennis als je toe probeert te passen op je eigen werk. Je leert pas wanneer je worstelt met de tip. Wanneer je leert hoe het werkt, wanneer het werkt, waarom het werkt en wanneer het werkt. Beter leren schrijven is het ontwikkelen van een soft skill. Je moet hetgeen wat je al kan, anders doen.
En daarom stel ik dit voor:
Effectiever leren van copywriting blogs
Lees twee artikelen van de copywriting blogs die ik zo noem. Probeer vervolgens voor elk blog één kleine en specifieke to-do op te schrijven. Iets wat je direct kan uitvoeren.
Kopieer verder alle nieuwe en interessante inzichten en plaats die in een kennisdocument. Kopieer vervolgens ook elke zin, kop of titel waarvan jij denkt: “Ik wou dat ik die had geschreven” en plak die in een ‘goede zinnen’-document.
Benader het lezen van de blogs over copywriting niet als vermaak, maar als onderzoek.
Bestudeer de zinnen die energie geven. Let op de flow van de zinnen.
Het lezen van een copywriting blog zo duurt 2x zo lang, maar je leert tien keer zoveel dan wanneer je een blogartikel enkel leest.
Schrijf vervolgens de blogs waar je het meest bij opgeschreven heb op en bezoek ze, euhm, elke twee weken? Elke maand? Kies maar.
De grootste resultaten van dit proces merk je pas na een jaar, misschien twee. Dat lijkt lang, maar die twee jaar gebeuren sowieso. Maar wat je na die twee jaar kunt dat ligt vooral aan wat je die twee jaar doet.
Hoe meer ideeën je verzamelt en hoe meer mini-skills je aan jouw repertoire toevoegt, hoe meer kettingreacties tussen deze ideeën en skills ontstaan. En deze kettingreacties die zorgen voor nieuwe, nog betere, ideeën en skills.
Mijn favoriete copywriting blogs
Sommige blogs gaan puur over copywriting – schrijven om een specifiek doel te bereiken, andere blogs gaan over beter schrijven, het ondernemerschap en online marketing.
- Psychotactics
- De Blogacademie
- Chris Rommers
- Roy Ishak
- Enchanting Marketing
- Marketing Bullets
- PJRVS
- ConversionXL
- AuthorKristenLamb
Scan een paar blogtitels, open er twee, lees ze en noteer een to-do en alle zinnen die je tof vindt.