Online marketingstrategie nodig? Denk als een burgemeester

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 18 juni 2021

Het opzetten van een online business is als het uitbouwen van een klein afgelegen dorp naar een bruisende wereldstad.

Jij, als ondernemer, bent de burgemeester van jouw dorp. Jij bent 100% verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de promotie van jouw dorp. Helaas zijn de meeste dorpen na een aantal jaar zo goed als verlaten. Hoe komt dit? En wat kan jij doen om dit te voorkomen?

Laten we een paar veelvoorkomende online marketingstrategieën met voorbeeld bespreken.

Hallo

Als burgemeester barst je van visie en energie. Je hebt lang nagedacht om de indeling en vormgeving van jouw dorp. Je hebt al een lijstje gemaakt met wat er in jouw dorp moet komen. Namelijk;

  • Een plein (homepage)
  • Winkels (salespagina’s)
  • Parken (algemene blogartikelen)
  • Woningen (informatieve artikelen)
  • Een basisschool (simpele how-to)
  • En wat noodzakelijke voorzieningen (portfolio, contactpagina etc)

Alles wat een dorp nodig heeft, toch? Dat klopt, in theorie. In de praktijk zullen weinig mensen naar jouw dorp verhuizen (een vaste bezoeker worden). Om twee simpele redenen;

1. Men vindt jouw dorp niet zo bijzonder.
2. Men kent jouw dorp niet.

Jouw dorp zal leeg blijven. Op wat kennissen en wat personen die voor dubbeltje op de eerste rij willen zitten na. De stappen die je vervolgens zet, zullen het verschil maken. Je hebt een online marketingstrategie nodig. Een plan van aanpak.

Voorbeeld marketingstrategie 1 : De zoektocht

Alles in de online marketingmix proberen

Waarom komt niemand in mijn dorp wonen?“, vraagt Rob – de burgemeester.

Omdat niemand weet dat je dorp bestaat“, antwoordt Rob. Ja, je begint tegen jezelf te praten als niemand in jouw dorp woont.

Allright. Tijd voor promotie.

Maand 2. Op een blog leest Rob dat een dorp aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om te ranken in ‘steden/dorpen om in te wonen’-ranklijsten (zoekmachine optimalisatie). Elk huis (artikel) moet goed bereikbaar zijn en moet aan alle basiseisen voldoen. Rob besluit om een maand lang huizen te bouwen die allemaal netjes aan de minimale eisen voldoen.

Na twee maanden bekijkt Rob de statistieken en komt hij tot de conclusie dat het bouwen van nieuwe huizen niet veel oplevert. Tijd voor iets anders.

Maand 4 . Rob leest ergens anders dat het bouwen van mooie parken (blogartikelen) de manier is om nieuwe inwoners aan te trekken. Rob besluit om wat extra parken aan te leggen. Na twee volle maanden bouwen, komt hij tot de conclusie dat het bouwen van nieuwe parken ook weinig oplevert. Tijd voor iets anders.

Maand 6. Op een andere blog leest Rob dat je op aanliggende zandpaadjes moet staan om mensen te vertellen over jouw dorp ( actief zijn op sociale media en verwijzen naar jouw website).

8 maanden later is het dorp van Rob nog steeds verlaten…

Waarom?

Omdat andere dorpen ook huizen en parken hebben die aan alle ‘eisen’ voldoen. En het blijkt dat er weinig mensen rijden op die aanliggende zandweggetjes.

Iemand

De volgende maanden probeert Rob elke marketingmethode die hij tegenkomt.

  • Hij stuurt bijvoorbeeld een direct-mail naar 1.000 mensen.
  • Hij gaat op een huizenbeurs staan.
  • Hij besluit om te adverteren in kranten en het internet.
We_hebben_schommels
Serieus.. Alsjeblieft. Kom in mijn stad wonen :(

Een deel van de burgemeesters die dit pad kiezen, hebben na een aantal jaar een methode gevonden om genoeg inwoners aan te trekken om de kosten van het onderhoud van jouw dorp te bekostigen.

Een ander deel neemt ontslag (of gaat failliet) en gaat werken in een andere stad.

Voorbeeld marketingstrategie 2: More. More. MORE!

Zoekmachine optimalisatie & content marketing

Eva – een andere burgemeester – gelooft in het ‘build and they will come’-principe (inboundmarketing). Als het aanbod goed en aantrekkelijk genoeg is, zullen mensen vanzelf naar jouw dorp verhuizen.

Eva bouwt het hele jaar door steeds grotere en luxere huizen, scholen en parken.

In het eerste jaar zijn enige inwoners in Eva’s dorp de vragen; ‘Zijn mijn huizen en parken wel goed genoeg?’, ‘Waarom komt niemand in mijn dorp wonen?’ en ‘Hoe lang kan ik dit volhouden qua energie en geld?’

Er is een veel leegstand. Het bouwen van de huizen en grote appartementen kost meer dan de huur opbrengt.

Lege_stad
Don’t wanna be…..

Na een jaar huizen bouwen, komen er wekelijks honderden mensen Eva’s dorp bezoeken. Een klein deel van die groep vindt het er mooi uitziet, ziet haar toekomstplannen en besluit om naar het dorp te verhuizen (worden vaste bezoekers).

Ook in het tweede jaar bouwt Eva – nu iets paniekeriger – door.

  • Eva bouwt meerdere middelbare scholen (redelijk grote how-to’s) en besteedt veel tijd en energie in het bouwen van een hogeschool (uitgebreide how-to).
  • Verder besluit Eva om een gracht door het dorp aan te leggen (een episch artikel dat inspireert).
  • En Eva bouwt nieuwe appartementen pal aan de gracht (geoptimaliseerde artikelen die ook inspireren).

Langzaamaan vestigen steeds meer mensen in Eva’s ex-dorp, nu stad.

In het derde jaar realiseert Eva dat ze veel meer had kunnen verdienen als ze ging werken in een andere stad, maar door de grote stroom aan nieuwe inwoners is het inkomen flink gestegen. Ze verdient in het derde jaar meer dan ze uitgeeft aan het uitbouwen, verbeteren en onderhouden van jouw stad.

Pas in jaar 3 of 4 sta ze quitte. Maar het grote verschil met een vaste baan is dat ze nu complete vrijheid (verantwoordelijkheid) heeft over haar tijd.

Beide online marketingstrategieën zijn niet ideaal

Zo is het maar de vraag of de burgemeester in voorbeeld 1 een methode vindt die genoeg nieuwe inwoners oplevert (en meestal gebeurt dit niet). Het probleem in voorbeeld 1 is geduld en visie. Alle marketingmethodes zijn vaardigheden. Je moet tijd investeren en geduld hebben om die vaardigheden aan te scherpen.

De kans dat de burgemeester in voorbeeld 2 stopt is ook groot. De onzekerheid, het gebrek aan resultaat en de twijfel kan een burgemeester doen verstikken.

Voorbeeld marketingstrategie 3: Geven en nemen

Een combinatie van netwerkmarketing, content marketing, branding en zoekmachine optimalisatie

Allright. Nu ben jij de burgemeester. En ik ga je adviseren. Waar gaan we mee beginnen? Bouwen? Nee. Nog niet.

Je begint met onderzoek. Waarom willen mensen in een andere stad wonen? Sure. Rustiger wonen kan een reden zijn. En goedkoper wonen ook. Maar dat zijn niet de grootste redenen. Wat wilt men?

  1. Ze willen dicht bij hun werk wonen (producten en artikelen die bestaande behoefte vervullen. Producten en artikelen waarmee ze (meer) geld kunnen verdienen, meer geld kunnen besparen, meer motivatie krijgen, geëntertaind worden, onderzekerheid vernietigen, geluk vermenigvuldigen etc)
  2. Ze willen dicht bij hun studie wonen (uitgebreide how-to’s die problemen oplossen + en nieuwe vaardigheden leren)
  3. Ze willen in een sociale stad wonen met eensgezinden.
  4. Ze willen in een authentieke stad wonen. Een stad met een persoonlijkheid.
  5. Ze willen op een plek wonen die centraal ligt en waar van alles genoeg te vinden is.
  6. Ze willen ruimer wonen.

De sleutel is het onderscheiden op kwaliteit en persoonlijkheid. De makkelijkste manier om dit te doen is door je te specialiseren. Door je op één bevolkingsgroep te richten.

Je kan geen stad bouwen voor eensgezinden als je een stad voor iedereen bouwt. Je kiest daarom een specifieke doelgroep en zoekt uit wat zij willen en waar zij zich nu bevinden. Wat voor werk zoeken ze? Waar moeten de studies aan voldoen? Wat willen ze qua voorzieningen? Wat voor soort huis zoeken ze? Op basis van die behoeften kneed je het plan voor de groei van jouw dorp. Je bouwt wat zij willen. En niet puur wat jij leuk vindt.

Stel je richt je op geschoolde mensen die een economische opleiding hebben gedaan of doen. Je start dan met het bouwen van de belangrijkste faciliteiten voor die doelgroep, namelijk scholen en bedrijven

Maar… je bouwt niet zomaar een school of een bedrijf. Nee.

Jouw streven is om de beste economische opleidingen en bedrijven in jouw dorp te vestigen. En daar ben je dan ook weken, maanden en soms zelfs jaren mee bezig. Begin bijvoorbeeld bij één specifiek bedrijf en één specifieke opleiding. En probeer met man en macht de beste opleiding op te zetten in Nederland. Qua vormgeving, inhoud en begeleiding. Iets wat de beste is, genereert 10x zo snel aandacht als iets middelmatigs.

10x zo snel, dus nog niet 10x zoveel. Om dat te bereiken, moet je eerst aandacht krijgen.

Kennis

Je vertrekt daarom naar andere steden om jouw dorp te promoten

Je vertelt over jouw dorp, opleidingen en bedrijven bij lokale media (lokale kranten en kleine blogs) en houdt lezingen bij gerelateerde conferenties (gastblogs bij populaire blogs met redacties).

Maar de meeste aandacht gaat naar soortgelijke steden en dorpen (blogs van collega’s). Jij wilt dat andere steden wegen naar jouw dorp leggen en jouw opleidingen aanraden aan hun inwoners.

Hoe doe je dit?

  1. Door eerst te zorgen dat de desbetreffende stad van het bestaan van jouw dorp afweet.
  2. Verder moet de stad weten wat jij te bieden hebt.
  3. Ook moet de stad weten wat de voordelen zijn om een weg naar jouw dorp aan te leggen (en er zijn geen voordelen voor andere burgemeesters als jij niets heb wat uniek is).
  4. En bij deze stappen is het essentieel dat de burgemeester van die ene stad het goed kan vinden met jou.

En hoe doe je dit? Hoe zorg je dat je zichtbaar bij andere burgemeesters wordt?

Door zichtbaar te zijn op de plekken waar de andere burgemeester zijn of haar aandacht aan geeft. En welke plekken zijn dit? Dit zijn de plekken die bovenaan zijn of haar to-do lijst staan. En het to-do lijstje van elke burgemeester wordt bepaalt door zijn of haar doelstellingen. En die doelstellingen zijn meestal;

  • Ze willen goed zorgen voor hun inwoners (bezoekers)
  • Ze willen bekender worden
  • Ze willen ondersteuning
  • Ze willen meer verdienen

Help ze op deze vlakken en je zal zichtbaar zijn. Een paar ideeën:

  • Je kan kennis weggeven aan de inwoners van andere steden (gastblogs en reacties achterlaten).
  • Je kan producten/diensten van hun afnemen.
  • Je kan de activiteiten van andere steden aanraden bij jouw inwoners en bij jouw opleidingen (naar hun verwijzen).
  • Je kan met ze in gesprek gaan en ze helpen met hun problemen (via social media, mail of koffie).

Een aantal van die burgemeesters die jij helpt, zullen toffe, slimme en leuke mensen zijn die jou ook graag helpen.  Ze zullen wegen naar jouw dorp aanleggen (linken) en de activiteiten in jouw dorp promoten (het delen van artikelen)

Dit ging zo 4 uur door
Dit ging zo 4 uur door

Hoe meer wegen er naar jouw dorp leiden, hoe bereikbaarder jouw dorp wordt. Jouw dorp zal groeien in naamsbekendheid en stijgen in de rankings van ‘steden/dorpen om in te wonen’.

Wanneer er genoeg animo is om in jouw dorp te wonen, studeren en werken, start je met het structureel bouwen van parken, huizen en andere scholen. Waarschijnlijk kan je jouw dorp in het tweede jaar al een stad noemen en draai je quitte. Misschien zelfs al in het eerste jaar.

Burgemeester zijn is een tof, onzeker, uitdagend en lastig

Weten wat je wanneer moet doen is lastiger. Helemaal zonder een online marketingstrategie en ondersteuning.

Het kan zo maar zijn dat je iets noodzakelijks vergeet bij het opbouwen van je dorp. Bijvoorbeeld dat de weg naar jouw dorp niet bereikbaar is via de snelweg (dat je niet goed geïndexeerd wordt). Of dat je vergeet aan te kaarten bij de VVV’s van andere steden wat jouw stad zo bijzonder maakt. Of wat er überhaupt te doen is.

Misschien wil jij bij het bouwen van een bruisende metropolis wel ondersteuning van een andere burgemeester. Misschien wil jij wel weten wat je kan doen, wanneer je iets moet doen, hoe je het moet doen en waarom je het moet doen.

Misschien is de praktische SEO cursus voor ondernemers van 000.nl wat voor jou. De cursus helpt zelfstandige ondernemers hun onderneming succesvoller te maken. Succesvoller met SEO. SEO in de breedste vorm. Een marketingstrategie met een focus branding, content marketing, netwerkmarketing, copywriting, usability en zoekmachine optimalisatie. En op de juiste volgorde.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?