Wat bloggers van programmeurs kunnen leren

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 12 juni 2015

1. Gebruik enters

Alsjeblieft.

Je bent geen boek aan het schrijven. Ook niet iets voor de krant. Of voor een magazine.

Nee. Je schrijft voor het web.  Je hebt geen beperkte hoeveelheid ruimte. Maak de tekst zo leesbaar mogelijk. Iedereen weet inmiddels wel hoe je moet scrollen. Maak alinea’s niet te lang.

2. Los problemen op

Geen bezoekers? Los het op. Worden bezoekers geen klanten? Los het op. Vinden potentiële klanten je te duur? Los het op. Worden jouw artikelen niet gedeeld? Los het op. Geen reacties? Los het op. Niet goed vindbaar in Google? Los het op.

Loop niet weg van je problemen. Negeer ze niet. Los ze op. Maar denk eerst eens goed na over wat het probleem precies is. Albert Einstein zei: “If I had only one hour to save the world, I would spend fifty-five minutes defining the problem, and only five minutes finding the solution.”

3. Informeer je alleen wanneer het nodig is

Je blog groeit niet door niets (fysiek) te doen.

Ga aan het werk. Hoeveel tijd ben jij dagelijks bezig met het lezen van blogs? Met Twitter? Facebook? Google+? Google Analytics? Vergaderingen? Bouw dat af. Bloggen is ondernemen en ondernemen betekent aanpakken. Informeren (leren) moet een onderdeel worden van je vrije tijd, niet zozeer van je werktijd.

4. “Steel”

Gebruik iemand anders open-source werk (ideeën in blogs), verbeter het of breid het uit, maak het weer beschikbaar aan het publiek (een nieuw blog) en verwijs naar de bron (link).

5. Begin bij de kern en laat het onnodige weg

Leg nieuwe complexe codes (onderwerpen) kort uit en onderbouw ze (voor nieuwe lezers). Kort. Link naar een pagina waar meer informatie over dat onderwerp staat.

6. Geef elke functie een beschrijvende en logische naam

Vertel wat je gaat vertellen.

Gebruik beschrijvende koppen die scanners (dat zijn circa 80% van de lezers) vertellen wat ze in de volgende alinea kunnen verwachten.

7. Hergebruik de onderdelen die je al geschreven hebt

Link naar gerelateerde artikelen op je website die dieper op het subonderwerp in gaan.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?