Hoe kwamen we bij een blog?
De laatste maand (vanaf 16 november 2011) heb ik samen met een paar vrienden een blog (met reviews, opinie en lifestyle artikelen) opgezet. Het idee erachter kwam van het gezegde: “Doe wat je leuk vindt en je werkt nooit meer”.
Daarom heb ik gekeken naar wat ik leuk vind en waar ik over kon schrijven. Na enige tijd kwam ik erachter: waarom maak ik geen website over de dingen die ik nu al in mijn vrije tijd doe. Na een gesprek met een vriend kwamen we eruit: we gaan dit samen doen.
Vervolgens hadden we gekeken over welke onderwerpen we gingen schrijven.
Dat werden reviews, opinie, lifestyle en humor. Omdat we met ze tweeën begonnen en na een paar weken met ze drieën werd het blog actief. Rond de 1 tot 4 posts werden per dag geplaatst.
Het lastige met een blog is de regelmaat. Dankzij dat we met ze drieën waren, was het gemakkelijk het blog actief te houden.
De eerste maandrapportage
De eerste maand vond ik erg succesvol.
Rond de 30 bezoekers per dag, in de eerste maand al. Erg goed voor een beginnende blog, vind ik.
We hebben geen uitbundige promotie gedaan. Onze artikelen werden gedeeld aan onze Facebook vrienden en kennissen en soms via Twitter.
Na de tweede week kwamen de eerste bezoekers via de zoekmachine binnen en organisch verkeer is altijd mooi.
De eerste maand ( min 1 dag) hadden we in totaal 1000 bezoekers, met een gemiddelde van ongeveer 3 pagina’s per bezoek en 3.48 minuten per bezoek. Ik was erg tevreden.
Ik sprak met de mederedacteuren over het goede resultaat en ze vonden dat we de 1.200 moesten halen. Gelijk hebben we nagedacht hoe we dit kunnen bereiken. Het hoogste aantal bezoekers was pas 80, hoe konden we dan de 120 halen.
We besloten om 4 posts te maken en die actief te promoten. Via Facebook en Twitter.
Ik besloot ook eens om de pagina’s aan te melden bij Stumbleupon.
En dat werkte.
We hadden 3 video’s opgegeven bij Stumbleupon.
De eerste video kreeg 4 views, de tweede 50 views en de laatste… 17.000 views in een paar uur tijd.
Blijkbaar was de video viral gegaan en elke minuut dat je naar het bezoekersaantal keek, was het omhoog gegaan.
We hadden dus onze doelstelling gemakkelijk gehaald. Ik was onder de indruk en dacht dat we ons maximum behaald hadden, maar toen kwam de volgende dag….
De volgende dag hadden 29.751 bezoekers.
Je kon wel aan de gegevens zien dat iedereen alleen voor het filmpje kwam. De meeste bezoekers kwamen ook uit Amerika. We hadden er in principe niet veel aan, omdat het niet relevante bezoekers zijn.
Toch is het heel leuk om het een keer mee te maken. Het bericht is 137 keer gedeeld via Facebook, 6 keer getweet en blijkbaar 66.000 keer bij StumbleUpon bekeken.
Ik ga ervan uit dat het bezoekersaantal de komende dagen weer daalt naar 30-40 bezoekers per dag (de dag erna 2000 en nu 900 bezoekers) , maar toch ben ik benieuwd of sommige mensen toch blijven plakken.
Voor de meeste websites is het toevoegen van een webpagina aan Stumbleupon niet heel erg nuttig. Je krijgt namelijk geen controle over het soort verkeer, maar wanneer je ooit een goed Engelstalig filmpje gevonden hebt (of een Engelstalige website), kan het geen kwaad om het een keer te proberen.
Voor ons was het een erg leuke ervaring!
Edit:
Een maand na de viral video hebben 57.565 de website bezocht vanuit StumbleUpon
Leuk of interessant artikel? Geef het een Google+1!