De 80/20 regel staat ook wel bekend als het ‘Pareto principle’, ‘the Law of the Vital Few’ en het ‘Principle of Factor Sparsity’.
Leuk, maar wat houdt het in?
Het principe gaat ervan uit dat ongeveer 80% van het resultaat veroorzaakt wordt door 20% van de oorzaak.
Deze regel is op vele online en offline aspecten toe te passen.
De bekendste: Sales
80% van alle sales komt uit 20% van de klanten. Besteed dus wat extra aandacht aan die klanten. Geef ze eens wat gratis, ga eens op bezoek om te kijken hoe het met hem/haar is.
Laten we er nog een aantal bespreken en kijken wat we ervan kunnen leren.
Social Media en de 80/20 regel
Een persoon vindt jou leuk, volgt jou of heeft je in een van hun cirkels, omdat ze je interessant vinden en niet omdat ze (direct) een product willen kopen.
Spam dus niet alleen met diensten en ‘aanbiedingen’. Social Media draait om interactie en het delen van informatie. Besteed dus 80% van jouw tijd aan het delen van informatie en de interactie met jouw ‘volgers’ en 20% of minder aan commerciële boodschappen.
Tijd indelen
20% van je tijd besteedt je aan belangrijke activiteiten (product maken, voor een klant werken etc) en 80% van de tijd aan activiteiten die minder belangrijk zijn (mail checken, overleggen met de klant, vergaderen, surfen op het internet, dit artikel lezen etc).
Hou eens bij hoe je de week indeelt, hoeveel tijd je aan elke activiteit kwijt bent en hoe belangrijk de desbetreffende activiteit is.
Na de analyse kan je gericht werken aan het verbeteren van de indeling van jouw tijd.
- Heb je een keer een halve dag of weinig tijd?
Kijk dan naar de belangrijkste activiteiten (20%) en doe die dan als eerst (klinkt logisch). Ook al heb je dan een halve dag, je hebt er wel optimaal gebruik van gemaakt.
Productiever
Lijkt op degene hierboven. 80% van de resultaten worden gevormd door 20% van je inspanningen. Kijk dus naar de pagina’s en acties die het meest opleveren en focus je daar meer op.
Marketing beter regelen
Wanneer je ook bijhoudt hoeveel tijd je aan elk ‘middel’ besteed, kan je snel concluderen welke middelen het best voor jou werken.
Delen en commentaar
80% van alle reacties op jouw blog worden gepost door 20% van het aantal personen die ooit een reactie hebben achtergelaten. Hetzelfde ook met het ‘sharen’ van artikelen. 80% van alles shares worden gedaan door 20% van het aantal personen die ooit iets van jou hebben geshared.
Landingspagina’s indelen
Het doel van een landingspagina is het converteren van een bezoeker in een klant. Een bezoeker wilt eerst informatie over het product (en jouw bedrijf), voordat hij een product/dienst afneemt.
Zorg dus dat 80% van de pagina bestaat uit zinvolle informatieve teksten (wat het product inhoudt, wat de voordelen ervan zijn, gemeten resultaten, reviews) en 20% uit wervende teksten (waarom ze het bij jouw moeten kopen, prijzen, kortingen, aanbiedingen en call-to-action buttons).
Elk medium optimaliseren
Op elk sociaal medium kan je de 80/20 regel toepassen. 80% van de bezoekers komt uit 20% van de efforts. Wanneer je weet wat voor artikelen, tweets, posts en tips zorgen voor die 80%, kan je die kennis gebruiken om de andere artikelen, tweets en tips ‘op te pimpen’ en dus effectiever te maken.
Klopt de 80/20 regel wel online?
Het zou me niet verbazen dat veel van die percentages ‘in het echt’ niet overeenkomen met de 80/20 regel.
Toch blijft de regel interessant genoeg om meer aandacht aan te besteden.
Analyseer eens in de tijd je eigen werkzaamheden, de statistieken van je website en de marketinguitingen.
- Welke webpagina’s, blogartikelen en marketinguitingen zijn succesvol en waarom zijn ze zo succesvol?
Wat denken jullie?
Kennen jullie nog andere online factoren waar de 80/20 regel kan worden toegepast? Hebben je eens wat leuks ontdekt bij een analyse van de statistieken van jouw website?
Laat het weten in een reactie!