E-mailmarketing is een van de meest efficiënte marketingtactieken.
Met e-mailmarketing kun je eenmalige bezoekers veranderen in terugkomende bezoekers en daarna en hopelijk, op termijn, in fans en klanten.
Herzend nieuwsbrieven
Er zijn meerdere redenen dat iemand een nieuwsbrief niet opent.
Iemand heeft geen tijd. De titel trekt niet aan. Het is niet urgent. Ze hebben geen zin om een nieuwsbrief te lezen en ga zo maar verder.
Op sommige van die redenen kunnen we inspelen.
Veel e-mailmarketingproviders, zoals mijn favoriet MailerLite, hebben een optie om een verzonden nieuwsbrief opnieuw te versturen naar alle gebruikers die de mail niet hebben geopend na een specifieke tijd.
Je kunt dan de mail aanpassen en de titel. Om het aantrekkelijker te maken. Of om een andere doelgroep aan te spreken.
Je kunt dan een andere titel proberen. Eentje die inzoomt op een ander element. Een titel die iets levendiger is. Of persoonlijker. Of meer belovend.
Het opnieuw verzenden van nieuwsbrieven naar inschrijvers die de vorige nieuwsbrief niet hebben geopend kan zo jouw totale open-rate met 10% verhogen.
Reactivatie campagne
Het gebeurt regelmatig dat een inschrijver op een moment beslist om een nieuwsbrief van een afzender niet meer te openen. De titel wordt dan misschien wel gelezen, maar het openen en lezen van de nieuwsbrief is niet meer standaard.
Je kunt een reactivatie campagne ontwerpen om juist de inschrijvers die een nieuwsbrief voor een paar maanden niet hebben geopend
Veel nieuwsbriefproviders hebben de optie om mails te automatiseren. Je kunt dan een mailcampagne inplannen. Een van de voorwaarden die je daar kunt instellen is dat iemand een serie aan nieuwsbrieven alleen ontvangt wanneer ze een nieuwsbrief voor een paar maanden bijvoorbeeld niet hebben geopend.
Je moet met zo’n campagne niet met hetzelfde soort nieuwbrieven komen. Je moet jouw waarde opnieuw bewijzen.
Dus het is slim om te brainstormen over titels die men MOET openen. Misschien met een grote belofte. Of een cadeautje.
- Een gratis e-book, bijvoorbeeld.
- 4 korte verhalen over X waar je iets van kan leren
- Een grote belofte, met een kleine handeling.
Met wat moeite kun je die inschrijvers opnieuw overtuigen, waardoor ze weer geregeld jouw nieuwsbrieven opent. En dat verhoogt weer de kans op sales, naamsbekendheid en shares.
Publiceer het archief op jouw website
Veel nieuwsbrieven verdienen het om vaker zichtbaar te zijn dan voor een beperkt set ogen.
Neem de nieuwsbrieven van Alison Roman bijvoorbeeld. Elke twee weken publiceert ze een nieuwsbrief waarin ze vertelt een leuk, grappig en persoonlijk verhaal vertelt, met raakpunten aan een recept dat ze deelt.
Die nieuwsbrieven zijn niet alleen voor inschrijvers. Ze publiceert alle nieuwsbrieven op haar site. Ze heeft een nieuwsbriefarchief. Dit heeft meerdere voordelen.
- Je kunt in het archief duiken en nieuwsbrieven lezen van jaren terug.
- De nieuwsbrieven kunnen makkelijk gedeeld worden. En dat zorgt voor meer inschrijvers.
- En alle nieuwsbrieven zijn te vinden via Google. Dus dat betekent dat ze ook een stroom bezoekers krijgt via de zoekmachine, waarvan een gedeelte zich inschrijft om de nieuwste nieuwsbrief te ontvangen.