Een SEO-strategie die iedereen kan toepassen: ‘het spinnenweb’

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 11 februari 2021

SEO is meer dan het optimaliseren van een pagina voor een bepaald zoekwoord.

SEO ontstijgt losse pagina’s.

SEO draait om zoekintentie en autoriteit.

Oké, stel.

Ik ben vanaf nu een binnenhuisarchitect.

En niet zo maar eentje. Ik ben de beste. Da Vinci, van Gogh, Picasso, van Rijn, Monet, Rubens en jawel, Bunskoeke. En om het nog extremer te maken. Ik weet alles over SEO en copywriting.

En met al mijn kennis en ervaring ga ik een pagina maken en optimaliseren voor het zoekwoord huiskamer inrichten om mijn huisinrichtskills aan te bieden. De pagina is goed geschreven en op en top geoptimaliseerd. Voor de zoeker en de zoekmachine. Het is leesbaar, leerzaam, helder en bruikbaar.

De expertise vliegt er vanaf. Je ziet het. Je hoort het. Je voelt het. Testimonials. Foto’s. Persoonlijke informatie. Case-studies. You name it. I got it.

Ik geef je moed. Ik geef je hoop. Ik geef je vertrouwen. Het is een pagina die 10x beter is dan de beste concurrent.

Hoe hoog ga ik ranken?

Ik ga niet ranken.

Niet in de top 3. Niet in de top 10. Niet in de top 30.

Dit komt om twee redenen:

  1. De pagina sluit niet aan op de zoekintentie
  2. En jullie en de zoekmachine zien mij niet als een expert. Niet als een autoriteit.

Zoekintentie

Sure. Ik ben de beste in het inrichten van huiskamers. Het is mijn roeping. Maar de zoeker, die zocht op huiskamer inrichten, is niet op zoek naar iemand die huiskamers voor hun inricht.

Dit probleem is makkelijk op te lossen met één blik op de zoekresultaten. Je ziet foto’s, tips, how-to’s, meubels, tools, ideeën en inspiratie-artikelen. Geen één binnenhuisarchitect. Niet in de top 3. Niet in de top 10. Niet in de top 30.

Hoe goed jouw content ook is, als de pagina niet aansluit op de zoekintentie, dan ga je niet of nauwelijks ranken.

Je moet dienst- en productpagina’s optimaliseren voor passende zoekwoorden. Zoekwoorden die overeenkomen met de behoefte die je met de pagina vervult, binnenhuisarchitect Utrecht bijvoorbeeld.

Wat weten we over autoriteit?

  • Je bouwt het op.
  • Het wordt gegeven.

Autoriteit bouw je op

Eén pagina maakt je geen expert. Een uitzondering is geen regel. Ik moet mij meerdere keren bewijzen voordat de doelgroep en de zoekmachine mij zien als een betrouwbare bron, een expert, een autoriteit.

Autoriteit wordt gegeven

Geen ‘Wij van Wc-Eend adviseren Wc-Eend’-gedoe.

Een autoriteit ben je wanneer andere mensen zeggen dat je een autoriteit bent.

In SEO-taal is dat: wanneer men jou, jouw bedrijf en jouw pagina’s noemen, delen en naar verwijzen op andere websites. En wie gaat er naar mijn pagina verwijzen? Een pagina waarin ik mijn diensten verkoop? Niemand.

Het is enorm lastig om links op een natuurlijke wijze te bemachtigen voor de pagina’s waar jij het liefst op wilt ranken: verkooppagina’s.

Hoe los je dit probleem op?

Met een simpele ‘spinnenweb’ SEO-strategie

Het idee is simpel. Het idee is logisch. Het idee is oud.

Het idee is:

Je bouwt pagina’s die autoriteit aantonen en links kunnen verdienen en versterkt daarmee de pagina’s met veel competitie via interne links. Je bouwt een spinnenweb van pagina’s – met de belangrijkste pagina’s in het centrum. Een cornerstone pagina voor het populairste zoekwoord, huiskamer inrichten in dit geval, en jouw productpagina.

  • In het midden komt cornerstone content voor het populairste zoekwoord.
  • In de eerste laag komen pagina’s voor de hoofdbehoeften, waaronder een dienstpagina
  • In de tweede laag komen pagina’s die jouw autoriteit aantonen en links kunnen bemachtigen.
  • De derde laag wordt gevormd door links naar jouw web. Autoriteit van buitenaf. Links die het hele web en de onderlinge connecties versterken.

Wat voor soort pagina’s sterken jouw autoriteit aan?

  • Pagina’s die inspelen op specifiekere zoekintenties.
  • Pagina’s die linkbaar zijn voor andere websites
  • Pagina’s die gedeeld worden.

Denk aan blogartikelen, informatieve pagina’s, handleidingen, trends, tips, checklists, interviews etc

En net als een spinnenweb zul je de meeste vliegen niet vangen in het centrum van het web.

Dit komt omdat de meeste zoekers, waarschijnlijk 97%, niet klaar zijn om te kopen. De meeste zoekers zitten nog in informerende, verkennende, verdiepende of vergelijkings-fase.

Als je die zoekers dient, bouw je autoriteit op. Ze leren je kennen, mogen en vertrouwen. Ze raden jou aan bij vrienden, volgers en kenissen. En ze binden zich aan jou, jouw bedrijf en jouw visie.

En als ze klaar zijn. Dan weten ze je te vinden.

De ‘spinnenweb’ SEO-strategie omvormen in een plan

Bij een strategie hoort een plan. En een plan begint bij onderzoek. Het doel is om onderwerpen te vinden, misschien gecombineerd met een bepaalde vorm, die:

  • Inspelen op specifieke zoekbehoeften
  • Linkbaar zijn
  • Deelbaar zijn

Het liefst alle drie tegelijkertijd. Maar dat is zeldzaam.

Die onderwerpen kun je vinden met een zoekwoorden-, concurrentie-, doelgroep-, en contentanalyse.

Naar wat voor soort artikelen linken jouw peers? Zoek naar inspiratie in andere niches. Wat voor soort artikelen werken bij anderen? Kan je dit omvormen tot iets voor jouw niche? Wat is de informatiebehoefte van jouw doelgroep? Welk probleem willen ze oplossen? Hoe beschrijven ze dit probleem? En wat voor soort pagina’s worden er gedeeld?

Flexibel plannen

Geen Sovjet-Unie vijfjarenplan. Maar flexibel.

Eén doel, maar flexibel in de middelen om het doel te bereiken.

Er zijn een hoop dingen die je kunt proberen. En we kunnen niet voorspellen wat voor jou en jouw bedrijf werkt. Succes is lastig te kopiëren, omdat de variabelen die het succes mogelijk hebben gemaakt niet altijd zichtbaar of te kopiëren zijn.

We moeten experimenten met variaties. En je kunt een hoop doen, denk aan:

  • Trends
  • Interviews
  • Checklists
  • Handleidingen
  • Opinie
  • Case study
  • Presentaties
  • Reviews
  • Top-x lijstjes
  • Onderzoek
  • Curatie
  • Illustraties, afbeeldingen en foto’s
  • Vergelijkingen
  • Video’s

Een autoriteit word je op websites van anderen

Reik dus verder dan jouw eigen eilandje. Hoe goed je ook bent, je wordt niet als autoriteit gezien als je niet zichtbaar bent.

Wees aanwezig. Wees present. Wees behulpzaam.

  • Geef interviews.
  • En interview anderen.
  • Publiceer gastblogs
  • Laat reacties achter.
  • Doe een podcast.
  • Maak een video-serie.
  • Spreek bij een conferenties.
  • Schrijf een boek

Zoek het spotlicht op. Hoe ongemakkelijk het ook is.

Pagina’s linken als een spinnenweb

Alle wegen leiden naar, euhm, jouw cornerstone content. En als het passend is, naar jouw dienstpagina.

Link de pagina’s logisch

Niet met de symmetrie van een spinnenweb. Je moet verbindingen niet forceren. Dat verstoort de gebruiksvriendelijkheid van een pagina.

Naar de hoofdpagina linken is makkelijk. Alle pagina’s hebben namelijk één hoofdonderwerp gemeen. Maar linken naar gerelateerde pagina’s doe je wanneer het passend is. Wanneer de link meerwaarde heeft.

En links van buitenaf zijn onvoorspelbaar. Veel pagina’s krijgen niets en anderen buiten proportioneel veel.

Zo zal de spinnenweb strategie er in de realiteit uitzien.

Georganiseerde chaos.

Zoals het hoort.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?