10 simpele manieren om beter gevonden te worden op Google

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 29 juli 2019

Hoe meer je over SEO leest, hoe chaotischer en complexer het wordt.

Het kan je verstikken. En die verstikking leidt vaak tot een verstoting van SEO. Een verstoting die je gaat beredeneren met valse argumenten.

  • “SEO? Dat heb ik niet nodig, hoor.”
  • “SEO? Oh, dat komt wel wanneer ik tijd heb om me er in te verdiepen”
  • “SEO? Ik wil het wel doen… echt… maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen”

Maar..

  • Je hebt het wel nodig als online ondernemer. Tenminste, als je elk jaar structureel met 10, 30 of 80% wil groeien.
  • Verder heb je nooit genoeg tijd om je ergens in alle rust te verdiepen. Er is altijd wel iets te doen. Maar de meeste dingen die er tussen komen hebben geen grote impact op het succes van jouw bedrijf. SEO wel.
  • En het beginnen met iets nieuws is altijd lastig. Spring gewoon het diepe in en blijf trappelen tot je boven water komt.

SEO_bedwingen

Je bent niet alleen in de strijd om de afschrikwekkende SEO te temmen. Ik help je.

Daarom 10 simpele manieren waarmee jij beter gevonden gaat worden in Google. 

Sommige manieren hebben een directe invloed op je ranking, andere een indirecte invloed en weer andere vormen de basis van iets wat jou gaat helpen om bovenaan in Google te komen.

Let’s go!

1. Volg 10 gerelateerde blogs

Zoek 10 blogs die enigszins gerelateerd zijn aan jouw onderneming. Volg ze (de mensen die de blogs beheren) op Twitter en doe je best om ze te leren kennen. Praat met ze, deel hun artikelen, link naar hun website en reageer op hun artikelen, mail ze etc. Word vrienden met ze.

Hoe gaat dit jou helpen om beter vindbaar te worden?

Dit heeft geen directe invloed op jouw ranking.

Maar indirect kan het een enorme impact hebben.

Want vrienden en kennissen helpen elkaar. Ze lezen en delen elkaars artikelen en er is een grote kans dat ze eens naar jou linken.

Kortom: je krijgt kennis, vriendschap, bezoekers, meer naamsbekendheid en mogelijk links – een factor die iets zegt over de kwaliteit van een website.

2. Deel oude artikelen

Slechts een deel van het netwerk dat je nu heb, heeft de artikelen die jij een twee jaar of een half jaar geleden hebt gepost, gelezen. Deel oude artikelen regelmatig via social media. Plan ze in en blaas ze nieuwe leven in.

Hoe gaat dit jou helpen om hoger in Google te komen?

  1. Google houdt van (oude)artikelen die actueel zijn (en actualiteit wordt o.a. gemeten door de interactie rondom de pagina, bijvoorbeeld social shares).
  2. Er is een kans dat het artikel gedeeld wordt (groter bereik = grotere kans op shares, inschrijvers, reacties en links).

3. De belangrijkste pagina’s bereikbaar via 1 á 2 klikken

De pagina’s die voor de meeste sales zorgen en die je het best gevonden wil hebben in Google, moeten zo zichtbaar mogelijk zijn. Je kan dan denken aan het plaatsen van een link naar die pagina’s in het hoofdmenu, je sidebar of in de artikelen die vanaf de homepage bereikbaar zijn.

Hoe gaat dit jou helpen om beter gevonden te worden?

Hoe makkelijker een pagina te bereiken is vanaf de homepage, hoe meer mensen de pagina te zien krijgen en hoe meer linkwaarde er naar die pagina’s vloeit. Kortom; de belangrijkste pagina’s worden vaker gelezen en ranken hoger.

4. Verbeter de top 10

Ga naar Google Analytics en bekijk de pagina’s die het meest verkeer krijgen vanuit de zoekmachine. Verbeter die pagina’s. Elk jaar.

Hoe helpt dit bij het vergroten van de vindbaarheid van jouw website?

De top 10 rankende pagina’s hebben zich al bewezen. Bewezen pagina’s ranken sneller en gemakkelijker hoger. Een stijging van één positie kan het verkeer van die pagina met 20, 40 of 60% laten stijgen.

En als de top 10 nu al zorgt voor 70% van het organische verkeer, dan zal een stijging van 10% flink wat extra bezoekers opleveren.

5. Optimaliseer een niet-geoptimaliseerde pagina

Ik denk dat 70% van mijn artikelen niet geoptimaliseerd zijn voor een zoekwoord. Zonde. Optimaliseer met terugwerkende kracht, sterke niet-geoptimaliseerde pagina’s voor een relevant zoekwoord.

Hoe helpt dit je om beter gevonden te worden om het internet?

De zoekmachine zal jouw website meer als autoriteit zien (je vervult meer gerelateerde zoekbehoeften) en er is een grote kans dat die oude pagina – die zich al bewezen heeft – snel gaat ranken. Het optimaliseren van een bestaand artikel is ook nog eens minder tijdrovend (en moeilijk) dan het maken van een nieuw artikel.

6. Zet links naar oude artikelen in jouw meest recente blogartikelen

We linken te weinig naar oude artikelen. Zo worden oude blogartikelen steeds verder op de achtergrond gedrukt. Kijk of je in de meest recente artikelen kan verwijzen naar relevante oude artikelen.

Hoe gaat dit je helpen om bovenaan in Google te komen?

Ik had toch al verteld dat je actualiteit belangrijk is? Als je linkt van een nieuw artikel naar een oud artikel, dan geef je ook aan dat het oude artikel nog actueel (relevant) is. Verder zorgt het ook voor meer activiteit op je website en het artikel wordt informatiever (omdat meer relevante informatie beschikbaar is).

7. Plaats een inschrijfformulier onder elk blogartikel – of in elk blogartikel

Het hebben van een nieuwsbrief is essentieel bij het binden van bezoekers met jouw website. Als je geen manier heb om met ze in contact te blijven, vergeten ze je. Na het lezen van een artikel zijn lezers sneller geneigd om zicht in te schrijven.

Hoe helpt dit bij het promoten van je website?

Een trouwe bezoeker zal sneller jouw artikelen delen en naar jouw artikelen verwijzen. Meer inschrijvers -> meer vaste lezers -> meer shares en links.

8. Maak een populair/must-read-lijstje

Het eerste bezoek aan jouw website heeft een grote invloed op de waarschijnlijkheid dat die bezoeker zal terugkomen. Met een ‘must-read’-lijstje zijn jouw beste artikelen altijd binnen handbereik.

Hoe helpt dit jouw vindbaarheid?

Sterke indruk = grotere kans dat men jou gaat volgen (via social media of nieuwsbrief) -> grotere kans op shares en links.

9. Maak een cornerstone artikel

Een cornerstone artikel is een artikel waar alle artikelen op jouw website (en eventueel op website van anderen) over een heel specifiek onderwerp wordt getoond. Dit overzicht vul je aan met een pakkende inleiding en wat begeleidende tekst bij elke link. De kracht van een cornerstone artikel zit in het linken naar (en verbinden van) relevante artikelen over een specifiek onderwerp.

Waarom kom je zo hoog in Google?

De zoekmachine ziet het verband tussen de pagina’s (relevantie en kwaliteit) en het verband maakt alle pagina’s sterker.

10. Maak een commitment

Hoe meer je opoffert voor een keuze, hoe groter de kans is dat je met de keuze doorgaat.

Wanneer je een commitment maakt om jouw zaterdagavond op te offeren om aan jouw website te werken (door al jouw plannen af te zeggen), dan is de kans groot dat jij die zaterdagavond aan je website gaan werken. Anders heb jij je plannen afgezegd voor niets.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?