Wat zijn zoekwoorden?

Zoekmachine optimalisatie komt neer op vraag en aanbod.

Mensen zoeken via de zoekmachine omdat ze behoeften hebben. Die behoeften vertalen ze in een paar of een handvol woorden. Zoekwoorden.

Google heeft dan een aantal taken. Ze moeten die zoekwoorden ‘terugvertalen’ in vragen, behoeften en problemen. Ze moeten weten welke pagina’s op het web die vragen, behoeften en problemen behandelen. En die vervolgens op een volgorde laten ranken, zodat de lezer zo snel mogelijk wordt geholpen.

En wat moet je dan om hoog te ranken?

Simpel. In theorie althans. Je moet de vragen, behoeften en probleem beter behandelen dan jouw concurrenten.

Het moet natuurlijk ook duidelijk zijn dat jouw pagina inspeelt op de behoefte van de zoeker. En de meest effectieve manier om dit te doen is om de woorden die de zoeker gebruikt, de zoekwoorden, te verwerken in o.a. de titel van de pagina.

Welke zoekwoorden gebruikt men?

Er zijn tientallen tools om een idee te krijgen van welke zoekwoorden men gebruikt en in welke mate.

Een van de bekendste is de zoekwoordplanner van Google.

Zoekwoordcombinaties en concurrentie

Het is verleidelijk om pagina’s te maken of te optimaliseren voor de zoekwoorden waar de meeste mensen op zoeken. Want het kan in theorie het meeste opleveren. In de praktijk levert deze denkwijze bij 99,997% van de personen niets op.

Alleen de ‘sterkste’ websites, de grootste en meest populaire, zullen op deze woorden hoog ranken. En een 58ste positie levert je niets op.

Het is slimmer om te focussen op specifiekere zoekwoordcombinaties, ook wel long tail keywords genoemd. Dat zijn niet-zo-populaire zoekwoorden waar ook niet zo veel concurrentie is. Waar het wel mogelijk is om de best mogelijke pagina voor dat zoekwoord te maken en een hoge positie te bemachtigen.

long tail en short tail zoektermen

Stappenplan keyword analyse