Concurrentie en zoekwoorden bepalen

Zoekwoorden bepalen

In de vorige stap hadden we uitgelegd hoe je het relevante zoekwoorden kan vinden met de Google zoekwoorden tool.

Nu gaan we verder met het bepalen van de zoekwoorden die je kan gebruiken voor jouw content marketing strategie.

We beginnen met het downloaden van alle zoekwoorden suggesties in Excel.

 

Stappenplan: Downloaden zoekwoorden.

Downloaden zoekwoordideeen

 

  • Stap 1: Klik op Downloaden
  • suggesties downloaden naar ExcelStap 2: Vervolgens klik je op ‘mijn zoekwoordideeën’ (anders krijg je een aantal dubbele resultaten).
  • Stap 3: Daarna selecteer je ‘CSV voor Excel’ en klik je op downloaden
  • Stap 4: Ga naar de map waar je het bestand hebt opgeslagen (meestal bij downloads)
  • Stap 5: Vervolgens open je het bestand in Excel

Nu heb je een hele lijst met relevante zoekwoorden. We gaan later in op hoe we deze gegevens kunnen gebruiken om de beste zoekwoorden te bepalen.

Hoe bepaal ik de concurrentie op elk zoekwoord

De volgende stap in de zoekwoorden analyse is het meten van de concurrentie op elk zoekwoord.

Waarom?

Je krijgt in inzicht in de concurrentie op elk zoekwoord. Met die informatie kan je vervolgens het maandelijkse zoekvolume afwegen tegen de concurrentie.

Methoden

Er zijn diverse manieren om de concurrentie op een zoekwoord te meten.

Hier een aantal:

  • Zoekresultaten meten met zoekwoord
  • Zoekresultaten meten met zoekwoord in de titel
  • Aantal links top 3 + zoekwoord in de titel

Uitleg methoden

Hoe meer variabelen je meet, hoe betrouwbaarder de resultaten zijn. Toch kost het meten van meerdere variabelen meer tijd. Je zou hier dus een keuze moeten maken.

Wij maken normaal gesproken gebruik van de tweede meetmethode.

 

Zoekresultaten meten met zoekwoord in de pagina

Zoekvolume

Je zoekt naar het zoekwoord in Google. Vervolgens kopieer je het aantal resultaten  in de Exelsheet met zoekwoorden.

 

Zoekresultaten meten met zoekwoord in de titel

Deze methode is een stuk betrouwbaarder dan de vorige methode. Je zoekt namelijk naar alle webpagina’s die het zoekwoord in de titel hebben staan.

Dit geeft een betere indruk van de ‘echte concurrentie’ op het zoekwoord. De titel is nog steeds een zeer belangrijke on-page rankingfactor en dat is bekend bij (bijna) elke webmaster.

Je krijgt dus inzicht in het aantal webpagina’s die zich richten op het desbetreffende zoekwoord. Met deze methode zie je dus wel hoeveel ‘echte’ concurrenten je hebt, maar niet hoe zwaar de concurrentie is.

 

Hoe meet je dit?

Voeg: “allintitle: ” voor het zoekwoord.

Het kan erg arbeidsintensief zijn om dit voor elk zoekwoord handmatig te plaatsen. Creëer dus een formule in Excel, zodat je de term (allintitle:) automatisch voor het zoekwoord plaatst.

Kopieer vervolgens de resultaten van elke zoekwoord in Excel.

 

Aantal links top 3 + zoekwoord in de titel

Hier doe je in principe hetzelfde  als de tweede methode, maar je gebruikt ook een tool op het aantal links (of de pagina autoriteit) te meten van de top 3 resultaten.

Een tool die je hiervoor kan gebruiken is de SEO toolbar van SEOmoz. Zet vervolgens de ‘Show Serp Overlay’ aan in de tool.

 

Door de ‘pagina autoriteit’ of het aantal links te meten van de top 3 zie je ook hoe sterk de concurrentie is.

 

Verschil links en pagina autoriteit

Niet elke link heeft dezelfde waarde. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. De “PA” (pagina autoriteit) geeft een beeld van de kracht van de links naar de website.

Google zoekwoorden onderzoek

De laatste stap van het Google zoekwoorden onderzoek is het combineren van de concurrentie analyse met het zoekvolume.

Stappenplan keyword analyse