Wat zijn keywords? Gebruik de long tail strategie!

Wat zijn keywords en wat zijn long tail keywords?

Met een goede zoekwoorden analyse kan je gestructureerd werken aan betere posities in Google.

Wat is een keyword?

Een keyword betekent letterlijk een sleutelwoord. Hierbij mee worden de woorden bedoelt die je invult in de zoekmachine, dus zoekwoorden.

Wat is een short tail en een long tail keyword?

Een short-tailkeyword is één keyword of een kleine keyword combinatie. Een grotere keyword combinaties worden ook wel een long tail keywords genoemd.

 

Praktijk voorbeeld
Je zoekt een appartement in Utrecht dat je wilt huren.
Als je zoekt op: ‘appartement’ (een short tail keyword).

Google laat vervolgens de top 10 resultaten zien van 118.000.000 webpagina’s (die ergens op hun website het woordje ‘appartement’ hebben staan).

De eerste 20 resultaten gaan over vervolgens alle soorten appartementen in Nederland en het buitenland die te huur of te koop staan.

Dit is niet wat je wilt. Dus je specificeert de zoekopdracht.

Je zoekt nu op ‘huur appartement’.

Er zijn nu 6.760.000 webpagina’s gevonden die aan jouw zoekcriteria voldoet.

Je ziet nu wel alleen resultaten van appartementen die je kunt huren, maar bijna elke webpagina gaat over een huur appartement in een andere stad.

Nog een keer zoeken dus.

Nu zoek je op:  “huur appartement Utrecht’

Nu krijg je maar 2.310.000 resultaten en alle resultaten gaan over huur appartementen in Utrecht.

Top!

Toch merk je na het bezoeken van 5 pagina’s dat ze allemaal te duur zijn of dat ze niet in het centrum liggen.

Je zoekt vervolgens op: Huur appartement Utrecht centrum 600 euro.

Long tail strategie

De laatste zoekterm is misschien een beetje overdreven voorbeeld van een long tail keyword , maar het gaat om het idee.

Vaak spreek je al van long tail als je je richt op een combinatie van 3-4 zoekwoorden.

 

Voordeel van een long tail keyword strategie

De bezoekers die via een long tail keyword op jouw website komen zijn gerichter en zullen langer op jouw pagina blijven en vaker een aankoop doen.

Er zullen wel minder mensen op jouw webpagina komen, maar die mensen die er komen zijn precies opzoek naar wat jij te bieden heb.

Verder is er sprake van minder concurrentie op een long-tailkeyword.

 

Webpagina’s en concurrentie

Dat er een x aantal webpagina’s over een zoekwoord is betekent niet dat er zoveel serieuze concurrenten zijn.

Elke pagina die het zoekwoord bevat is een van die webpagina’s.

Toch geeft het aantal webpagina’s over een onderwerp wel een indicatie van de concurrentie.

 


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

En een lading andere goodies over SEO, marketing en copywriting ontvangen? En een seintje wanneer er een nieuw blog online staat? Schrijf je dan hieronder in.

Delen:

2 responses to “Wat zijn keywords? Gebruik de long tail strategie!

  1. Een extra tip om de concurrentie te beoordelen:
    Bekijk de top 10 webpagina’s en beoordeel deze. Vervolgens kijk hoeveel links deze websites hebben. Dit geeft een goede indicatie hoe groot de concurrentie is en of het rendabel is om met ze concurreren om de keywordcombinatie.

  2. Nog een aantal tips;

    Als je de concurrentie bekijkt en je komt Bol.com, Amazon en dat soort websites tegen, probeer dat specifieke keyword te vermijden. Want dat ga je niet winnen.

    Tegenwoordig spreken we niet meer van “keywords” maar “keyphrases”. Gebruik Long Tail EN LSI samen (Latent Semantic Indexing = synoniemen en gerelateerde woorden). Google verwacht tegenwoordig dat je dat gebruikt. Een website die volledig is geoptimaliseerd voor 1 keyword/keyphrase, zal, uitzonderingen daargelaten, niet scoren.

    Maak gebruik van de tijd en ga niet zoals nagenoeg iedere webmaster doet, als een idioot links plaatsen of laten plaatsen. Laat het volgens een “natuurlijk proces” verlopen. Google heeft in de gaten dat webmasters binnen no-time honderden links hebben voor hun website, en dan krijg je er van langs. Ook hier uitzonderingen daargelaten. Het is vooral afhankelijk van de Niche waar je in zit.

    Een website heeft ongeveer 20 goede backlinks nodig, met een verhouding van 25/75, ongeacht welk type links dat zijn (dofollow/nofollow). Je ziet dat veel websites die hoog ranken, duizenden backlinks hebben, maar de Onpage SEO erg slecht is, maar ook andersom. Als je dit nou eens combineert, goede Onpage Seo en 20 goede backlinks, dan wordt je beloond, al is dat pas na een aantal maanden. wat heb je er aan dat je binnen no-time een hoge ranking hebt, al dan niet vervolgens (niet altijd) in de Google Sandbox komt, om vervolgens mijlenver te zakken?

    Tijd is onze vriend, of vriendin zo je wilt…

    Succes.

    Tony

Plaats een reactie