Wat is het nut van meerdere domeinnamen voor SEO?

Er gaat een mythe rond dat het verwijzen van meerdere (zoekwoord-rijke) domeinnamen naar je website een positieve invloed heeft op de ranking.

Dat is echter niet zo.

Dus verleng die domeinnamen niet meer en bespaar tientallen tot honderden euro’s per jaar.

Ho! wacht even!

Nog niet naar je hostingprovider gaan.

Het registreren en verwijzen van een domeinnaam naar je website kan wel andere voordelen hebben. Laten we die eerst even bespreken, voordat je de domeinnamen niet meer verlengt.

Beschermen

Exacte domeinnamen hebben nog een redelijk groot voordeel in de ranking (wanneer er een website op staat).

Nou moet jij even wachten! What the f*ck is een exacte domeinnaam nou weer?

Ow sorry, ik ga te snel.

Een exacte domeinnaam is een domeinnaam die bestaat uit een zoekwoord waar veel gezocht op wordt. Dus bijvoorbeeld; websitehosting.nl of onlinemarketing.nl.

Wanneer je zo’n domeinnaam hebt, hoef je in vergelijking met andere domeinnamen (veel) minder moeite te doen om hoog te ranken op dat zoekwoord. Dus op; website hosting en online marketing.

Het zou dus kunnen dat een concurrent een van de exacte domeinnamen die jij geregistreerd hebt, registreert en er een website op bouwt. Je hebt dan in een vrij korte tijd een extra concurrent erbij, die strijdt om de eerste plek in de ranking voor dat zoekwoord.

Kan ik er dan zelf geen website op bouwen?

Ja dat kan. Maar dan concurreer je tegen jezelf (wat niet heel verkeerd is) en je bent wel extra tijd/geld kwijt met het bouwen en promoten van zo’n nieuwe website.

Ok ik denk dat ik het snap. De exacte domeinnamen waar veel gezocht op worden, moet ik houden.

Kan ik de rest van de domeinnamen wel opzeggen?

Hmm..

Iedereen maakt fouten. Ook bij het schrijven van een URL in de browser. Zo komt het vaak voor dat bezoekers kleine spelfouten in de URL maken. Hoe lastiger een domeinnaam te schrijven of te onthouden is, hoe vaker dit voorkomt. Ze komen dus die bezoekers op een domeinnaam uit die niet bestaat. Dit kan er  voor zorgen dat mensen geen moeite meer willen doen om de juiste URL in te vullen. Je zou dus bezoekers kunnen mislopen.

Voor veel (voornamelijk grotere) bedrijven is het waardevol om die spelfouten of URL varianten te registreren en met een 301 door te verwijzen naar de juiste website. Verder voorkom je ook gelijk dat domeinkapers zulke domeinnamen registreren en ‘gebruik maken’ van jouw naamsbekendheid om geld te verdienen (voornamelijk met advertenties).

Ok dus URL’s met veel voorkomende spelfouten kan ik ook het best houden?

Ja.

Welke kan ik dus wel opzeggen?

Stel je hebt de domeinnaam; theelepelsbestellen.nl

Welke houden?

Welke niet houden?

  • Theelepelbestellen.nl
  • Theelepelbestelen.nl
  • Theelepelbestelen.be en mogelijk .com
  • Besteltheelepels.nl
  • theelepels-bestellen.nl
  • thee-lepelsbestellen.nl
  • theelepelsbestelen.eu .org .info etc
  • Bestel-theelepels.nl
  • Nutheelepelsbestellen
  • Thee-lepels-bestellen

 

Heb je terwijl je dit leest een goed idee voor een domeinnaam? Gebruik dan direct een domeincheck. Ideeen zijn vluchtig. en sterke beschikbare domeinnamen zijn vaak snel weg,

1
Auteur: Ruben Bunskoeke




13 responses to “Wat is het nut van meerdere domeinnamen voor SEO?

  1. Goed dat je even uitlegt dat het niet altijd even wijs is om zoveel domeinnamen te hebben, zeker niet als je ze toch niet gebruikt. Laat iemand anders er dan maar plezier van hebben, mits je denkt dat het niet te concurrerend gaat worden.

  2. Duidelijk verhaal! Maar hoe zit het met meerdere extensies registreren? Kan dat ook een invloed hebben op je SEO strategie?

  3. Nee ook niet.

    Ook om dezelfde reden. Een ‘lege’ domeinnaam (die enkel doorverwijst) heeft geen toegevoegde waarde voor de bezoeker en dus ook niet voor de website (en de ranking). Dus de extensie maakt ook niet uit.

    Extensies zijn ‘normaal’ gesproken voor een specifieke doelgroep bedoelt ,zoals Engelstalige commerciële websites (.com), Belgen (.be), informatieve engelstalige websites (.info) etc. Maar dat zijn richtlijnen geen verplichten.

  4. Ruben bedankt, helder antwoord! Ik zal even kijken wat ik met mijn 200 domeinnamen nu ga doen!

  5. Makkelijker is natuurlijk voor het kiezen van een domeinnaam deze te beoordelen :)

    Hier staat overigens een handige checklist voor het bepalen of een domeinnaam de moeite waard is om te kopen voor wat betreft SEO:

  6. En kun je andere domein namen gebruiken als landings pagina’s? Of is dit weer een andere methode?

    1. Dat zou ik alleen doen als het gaat om een offline actie en je een goed te onthouden domeinnaam nodig hebt.

      Voor SEA, Social Media en SEO zou ik het gewoon op hetzelfde ‘hoofddomein’ houden.

  7. beste Ruben. Heeft het kiezen van de domeinnaam invloed op het zoeken naar die zelfde woorden uit het domein?
    Dus bijv. fietsverkopen.nl. Als iemand nou op google fiets verkopen in toetst, is het dan beter dat je je site/domein zo hebt genoemd? word je dan beter gevonden? of maakt een domeinnaam niks uit voor de zoekmachine?

  8. Een exacte overeenkomst heeft tegenwoordig (helaas) nog een redelijk grote invloed op de vindbaarheid.

    Ik ga er vanuit de Google dit de komende tijd gaat fixen (het overeenkomen van een domeinnaam met een zoekopdracht zegt namelijk niets over de kwaliteit van de pagina), toch denk ik dat het nog wel even zal duren.

    Ik zou op dit moment zelf geen hele business (waar je jaren aan gaat werken) op zo’n exacte domeinnaam zetten, maar wel acties, affiliatie websites of kleine websites.

    Het opbouwen van een sterke merknaam wordt steeds belangrijker voor de vindbaarheid en is duurzamer betreft marketingacties.

  9. Hoi Ruben. Ik had nog een vraagje.

    In het geval van twee domeinnamen, één met de merknaam (merknaam.nl) en de ander als exacte domeinnaam (pluchebeesten.nl). Wat is dan de meerwaarde van het hebben van pluchbeesten.nl? Los van het uitschakelen van concurrentie?

    Helpt het hebben van pluchbeesten.nl bij je ranking wanneer deze wordt doorgestuurd via een 301 redirect? Dit in verband met de duplicate content penalty van Google en voor het versterken van je merknaam (via merknaam.nl).

  10. Er is niet zo zeer een meerwaarde van het hebben van zulke domeinnamen buiten het voorkomen dat concurrentie die domeinnamen gebruiken. Zelf hoop ik dat de meerwaarde van een exacte domeinnaam in de ranking snel naar het minimum wordt gebracht, zodat we ons daar ook geen zorgen over hoeven te maken.

    Het doorverwijzen van een domeinnaam met een 301 (een permanente doorverwijzing) heeft alleen nut als andere relevante sites naar de oude domeinnaam linken. Dit is vaak het geval als switcht tussen domeinnamen. Verder niet.

Comments are closed.