Praktijkvoorbeeld: Hoe krijg je meer nieuwsbriefinschrijvingen?

Dat vroeg ik mij een tijd geleden ook af.

Hoe zorg je ervoor dat je meer inschrijvingen op je nieuwsbrief krijgt ?

En de beste manier om daar achter te komen, om het proces echt het begrijpen, is door zelf het een en ander uit te proberen.

Het duurde een tijd voordat ik een beetje grip op de zaak kreeg en een vaste stroom aan inschrijvers kreeg. Een poos later hebben er meer dan 500 mensen zich ingeschreven (en in juli 2014, 1200+).

Dit zijn er niet zo heel veel als je het vergelijkt met populaire marketingblogs of websites in grotere niches. Maar als relatief nieuwe site in de SEO niche ben ik er content mee.

En nu kan jij van mijn fouten leren en zo een jaar experimenteren overslaan.

De groei van de mailinglijst

Inschrijvers nieuwsbrief

 

The story so far

Het begon allemaal heel lang, lang, lang geleden.

Ik kan het als de dag van gister herinneren. :) Het was een zomerse dag in het jaar 2012. Begin juni om precies te zijn.

Ik ga starten! Starten met het verzamelen van e-mailadressen.

Maar hoe? Wat heb ik nodig? En waar kan ik dat halen? Hmm. Ik heb mailsoftware en een inschrijfformuliertje nodig.

Maar welke mailsoftware moet ik gaan gebruiken?

MailChimp is de bekendste en MailerLite is naar mijn mening de beste.

Ik heb, toen ik begon, gekozen voor MailChimp. Ik begon met een standaard inschrijfformuliertje van MailChimp en paste die een klein beetje aan.

Versie 1

Nieuwsbrief 13

Maand 1 –  juni 2012

  1. 4  nieuwe inschrijvers
  2. 4 in totaal

Versie 2

Ok.

Het is blijkbaar niet zo simpel :)

Tijd om weer wat te proberen. Op diverse populaire Engelstalige marketingblogs zag ik bij het inschrijfformuliertje  ‘no spam, we promise’ staan. Prima, ik hou ook niet van spam.

Onder het motto “great artists (ahum) steal” deed ik dat ook maar.

Nieuwsbrief 15

Maand 2 – juli

  1. 4  nieuwe inschrijvers
  2. 1 uitschrijver
  3. 7 in totaal

Versie 3

Ok.. wat mis ik?

Hmm..

Een reden.

Een reden om je in te schrijven.

Ik vulde het inschrijfformulier aan met 4 redenen.

Nieuwsbrief 1

Maand 3 –  augustus

  1. 1  nieuwe inschrijver
  2. 8 in totaal

 

Maand 4 –  september

  1. 3  nieuwe inschrijvers
  2. 11 in totaal

Maand 5 oktober

  1. 3  nieuwe inschrijvers
  2. 15 in totaal

Maand 6 – november

  1. 5  nieuwe inschrijvers
  2. 20 in totaal

Versie 4

Ok.

Dit moet anders.

20 personen die zich hebben ingeschreven in 6 maanden.

6 maanden! Pfff..

Ik ging weer zoeken naar info en belande op het artikel ‘7 Custom MailChimp Email Signup Forms that Work‘.

Gratis professionele inschrijfformuliertjes. Top!

Het implementeren van zo’n formulier was helaas wat lastiger dan ik dacht, maar na een uurtje had ik mijn formulier klaar. Tadaaa!

Nieuwsbrief 2

Maand 7  – december

  1. 4 nieuwe inschrijvers
  2. 24  in totaal

Versie 5

Hmm.. Ik las ergens (kan de bron helaas niet vinden) dat je de nieuwsbrief geen nieuwsbrief moet noemen.

Niemand wilt nieuws. Ze willen informatie, tips, kennis. Iets nuttigs. Bruikbaars. Ok. Het woordje nieuws gaat eruit!

Verder heb ik de call-to-action van ‘Sign me up’ naar ‘Aanmelden’ veranderd en plaatste ik het formulier ook op de over ons pagina. Werkt goed, heb ik gehoord (en achteraf gemerkt).

Nieuwsbrief 3

Maand 8 – januari

  1. 17 nieuwe inschrijvers
  2. 1 uitschrijver
  3. 40  in totaal

Versie 6

Dit begint er al wat meer op te lijken.

In één maand ongeveer evenveel inschrijvers als de eerste 6 maanden.

Het werd tijd om het wat professioneler aan te pakken. Ik ging me weer verdiepen in het verhogen van het aantal e-mailsubscribers. Toen bedacht ik me dat exclusieve tips lang niet genoeg incentive geeft om in te schrijven. Om een stukje ‘privacy’ weg te geven.

Helemaal niet voor een vrij nieuwe website, zoals 000.nl

Ik besloot om een e-book weg te geven

Nuttige informatie ruilen voor een e-mailadres. Een directe beloning voor de moeite.

Maar wat voor e-book?

Ik had gelezen dat je een vraag of probleem van de bezoeker moet oplossen. Iets waar de bezoeker direct wat aan heeft.

Tjah, waarom niet gelijk 63 vragen?

Hoe waardevoller het e-book is, hoe groter de incentive zal zijn. Het e-book zal hoogstwaarschijnlijk een stuk minder effectief zijn als ik maar 12 vragen had beantwoord.

Nou nog een prikkelende titel.

Uit onderzoek van Outbrain bleek dat titels met nummers beter converteren dan titels zonder nummers en dat oneven nummers weer beter presteerden dan even nummers.

In plaats van 63 koos ik voor de titel ’59 veelgestelde vragen over SEO beantwoord’. Twee oneven getallen. De overige 4 vragen had ik als bonus toegevoegd :).

Het e-book publiceerde ik ook als blogartikel.

Dit gaf mij ook een ‘excuus’ om het als een blogartikel te promoten. Voor het e-book werd een banner gemaakt en in de sidebar geplaatst.

Banner

Het inschrijfformulier werd  vervolgens verplaatst en gehost op de servers van Mailchimp (je hebt dan uitgebreidere designmogelijkheden).

Nieuwsbriefformulier 14

Maand 9 –  februari

  1. 90 nieuwe inschrijvers
  2. 130  in totaal

Bam!

Het werkt. Blijkbaar zochten veel vaste bezoekers om een reden. Een reden om zich in te schrijven.

En die was er nu. Gelukkig. Het publiceren van het e-book als blogpost was achteraf gezien ook een verstandige keuze. Het e-book 41 keer gedeeld. 41 x dat het in aanraking kwam met een netwerk vol met potentiële inschrijvers.

Nieuwsbrief 5

Maand 10  – maart

  1. 43 nieuwe inschrijvers
  2. 2 uitschrijvers
  3. 171  in totaal

Maand 11 – april

  1. 27 nieuwe inschrijvers
  2. 6 uitschrijvers
  3. 192  in totaal

Versie 7

De boost aan nieuwe inschrijvers stagneerde een beetje in april.

Waarschijnlijk had elke vaste bezoeker van 000.nl die geïnteresseerd in het e-book was, zich ingeschreven. Tijd om weer eens wat anders te proberen. 4 andere dingen op precies te zijn.

Eerst werd de banner aangepast.

Bij de nieuwe banner kon de gehele titel van het e-book getoond worden en was het direct duidelijk dat het om een gratis e-book ging. Verder werd de banner zwart-wit.

Valt waarschijnlijk een stuk minder op, maar consistentie in vormgeving is ook belangrijk.

Nieuwsbrief 6

De volgende stap was de overstap van één e-book naar een SEO toolkit.

Een verzameling van e-books

Meer informatie, meer incentive om in te schrijven.

Om een toolkit te kunnen maken had ik een extra artikel, e-book, video, podcast of presentatie nodig nodig. Ik koos voor een artikel.

Ok.. Maar, waarover?

SEO is vrij complex. Ok waarom dan niet de essentie van SEO in 1 A4’tje samenvatten?

“De essentie van SEO in 1 A4’tje” was geboren. Als ik de titel zo bekijk, zie ik dat die beter kan.

Het geeft namelijk niet aan wat het directe voordeel van de bezoeker is. Dat kon ik ook wel zien aan het aantal social shares van de pagina (7x).

Misschien moet ik nog eens een prikkelende titel verzinnen. Ideeën? Ok. Voor de SEO toolkit maakte ik een nieuwe pagina aan. En vanuit de navigatie linkte ik direct naar de tookit.

Nieuwsbrief 9

Banner onder elk artikel

Ik kwam op populaire blogs steeds een banner of inschrijfformulier onder elk artikel tegen.

Slim.

Zo zal een bezoeker die een artikel van je website helemaal gelezen heeft sneller inschrijven voor een nieuwsbrief dan iemand die de banner direct ziet.

Eerst waarde bieden en aandacht verdienen en dan pas die aandacht sturen.

Ok. Dit wil ik ook wel.

Ik kwam terecht bij de plugin ‘Post Ender‘.

Met Post Ender kan je een (html)tekst automatisch onder elk blogartikel plaatsen. Perfect!

Ik knutselde een formulier in elkaar en plaatste die in de plugin. Misschien had ik beter direct een designer kunnen inschakelen :)

Nieuwsbrief 8

Maand 12 – mei

  1. 58 nieuwe inschrijvers
  2. 1 uitschrijver
  3. 249 in totaal

Versie 8

Ergens in mei las ik wat over het plaatsen van social share buttons in de weggevertjes.

Op Think Traffic dacht ik.

Leuk idee.

Ik pakte mijn artikel over het automatisch maken van tweets via links erbij en plaatste de link in het welkomsmailtje en in de e-books. Geen grote resultaten, maar wel weer 10+ tweets erbij. Tweets die direct verwijzen naar de toolkit.

 

Nieuw e-book toegevoegd aan de toolkit

Nou.. nieuw mag ik het ook niet noemen.

Het artikel ’11 dingen die je nu kunt doen om je conversie te verhogen’ was eerst een blogbericht.

Toch heb ik besloten om het artikel van het blog te verwijderen en in de Online Marketing toolkit als e-book toe te voegen. De toolkit krijgt zo meer waarde en omdat het artikel zich richt op conversie optimalisatie kan het weer een andere groep mensen overhalen om in te schrijven.

Banner 5

Maand 13 -juni

  1. 55 nieuwe inschrijvers
  2. 2 uitschrijvers
  3. 300 in totaal

Versie 9

Juli. De vakantiemaand.

Een rustige maand waar je veel gedaan kan krijgen.

Ik besloot om het design van 000.nl maar eens aan te pakken. Waaronder het design van de banners.

Nieuwe banner op de homepage

Banner 2

2 nieuwe banners in de sidebar

Een banner waarmee een bezoeker zich direct kan inschrijven.

De drempel om in te schrijven iets lager maken. Hoe vaker een bezoeker moet klikken, hoe groter de kans is dat zij afhaken.

Banner 3

Nieuwe banner onder elk artikel

Banner 4

Nieuwe landingspagina voor de online marketing toolkit

landingspagina

Maand 14 -juli

  1. 47 nieuwe inschrijvers
  2. 347 in totaal

Versie 9.1

In de maand augustus heb ik geen drastische veranderingen doorgevoerd.

Alleen wat kleine dingetjes aangepast. Het menu-item voor de toolkit veranderd naar ‘gratis e-books’ (iets duidelijker) en de tekst van de homepage banner wat concreter gemaakt.

Een betere website, hogere rankings en meer bezoekers?  (wat heb je er aan?)

Download de gratis Online Marketing toolkit vol met e-books en SEO tips. (wat je moet doen om X te bereiken en wat je precies krijgt)

Maand 15 – augustus

  1. 57 nieuwe inschrijvers
  2. 4 uitschrijvers
  3. 400 in totaal

Maand 16 – september

  1. 87 nieuwe inschrijvers
  2. 1 uitschrijver
  3. 486 in totaal

Versie 9.2

Het enige wat ik de maand september toegevoegd heb is sociaal bewijs (het aantal inschrijvers) onder het inschrijfformuliertje.

“Al meer dan 566x gedownload”

Maand 17 – oktober

  1. 95 nieuwe inschrijvers
  2. 581 in totaal

Versie 9.3

Banner op de homepage weggehaald. Verder probeer ik het aantal inschrijvers in de banners regelmatig te updaten.

Update; Van oktober 2013 tot mei 2014 heb ik gemiddeld rond de 90 inschrijvers per maand. In juni had ik een nieuw thema gekozen en niet gelet op de inschrijfformulieren. De maanden erop was het aantal nieuwe inschrijvers gezakt naar 50 per maand.

 

Extra gegevens en wat inkoppertjes

  1. Het conversiepercentage bij terugkerende bezoekers is ongeveer 60% hoger dan bij nieuwe bezoekers
  2. De conversie is een stuk hoger bij verwijzingen (social media) dan bij organische bezoekers
  3. Hoe meer pagina’s een bezoeker bezoekt, hoe groter de kans is dat hij zich inschrijft
  4. En natuurlijk: het aantal inschrijvingen groeit met het aantal bezoekers mee

 

Er zijn 4 pagina’s waar het  inschrijfformuliertje centraal staat

  1. Het artikel over SEO e-book
  2. Het artikel over de essentie van SEO
  3. Het artikel die in een e-book is verandert
  4. En de online marketing toolkit pagina.

 

De conversie op die pagina’s ligt rond de 10 tot 25%. Andere vrij populaire inschrijfpagina’s zijn de homepage (+- 7%) en de over mij pagina.

 

 

0
Auteur: Ruben Bunskoeke




Delen:

8 responses to “Praktijkvoorbeeld: Hoe krijg je meer nieuwsbriefinschrijvingen?

  1. Leuke case Ruben en mooi om te zien dat je zo open hierover communiceert – inspirerend iig! :)

    Ik heb zelf gemerkt dat het toevoegen van een popup het beste werkt om nieuwsbrief abonnees te werven. Een bekende Amerikaanse online marketeer Dan Zarrella heeft daar een goede onderbouwing van gemaakt. Verder is een notification bar ook nog een mogelijkheid die goed werkt. Als je meer tips hierover wilt lezen, zie dan mijn artikel: http://www.frankhusmann.nl/blog/5-simpele-manieren-voor-meer-nieuwsbrief-abonnees/

  2. Hi Frank,

    Bedankt voor je reactie! Ik ga proberen om de post elke 2 maanden te updaten.

    Ja idd. Ik lees veel casestudies over het (grote) succes van zo’n pop-up banner om meer inschrijvers te krijgen.

    Maar ik kan me nog steeds niet overtuigen om het het problemen (voornamelijk omdat ik me vaak een beetje irriteer aan die pop-ups). Misschien dat ik het ooit een keer ga gebruiken bij een nieuw project.

    Lijkt me wel interessant om er een keer mee te experimenteren.

    1. Hi Ruben,
      Ik kan je de popup zeker aanraden, werkt bij mij ook top. En ik herken me volledig in je aversie: ik ben ook geen popup fan :)
      Inspiratie voor een nieuwe case study? :)

  3. Zo’n slider die jij ook gebruikt (wanneer je op +-80% van het artikel bent) blijkt ook goed te werken voor het verzamelen van nieuwsbriefinschrijvingen. Tenminste, daar las ik ergens ooit een casestudie over :)

  4. Leuk om een praktijk case te lezen. En vooral gaaf dat je inzichtelijk maakt welke stappen je hebt genomen en hoe die effect hebben gehad. Wat ik niet kon vinden (of lees ik erover heen?) is hoe de ontwikkeling van bezoekers is geweest. Je laat absolute aantallen zien. Maar het effect in verhoging van inschrijvers kan natuurlijk ook komen doordat veel meer mensen op je website zijn geweest.

  5. Bedankt Erik. Nee inderdaad ik heb de bezoekersaantallen niet genoemd. Jup. Het aantal bezoekers is natuurlijk ook toegenomen. Om toch een beetje inzicht te geven: het conversiepercentage over de gehele website (van september-oktober) is in vergelijking met maart-april 2013 met 47% gestegen

  6. Hey Ruben, in dit artikel laat je duidelijk zien dat splittesten het verschil kan maken voor je business, super uitgelegd.

Comments are closed.