Herinneringsvervalsing en strijden met hogere zoekresultaten

Mijn eerste herinnering was dat twee onbekende mannen in de avond ons huis binnenkwamen en onze tv meenamen.

Ik was overstuur en was niet stil te krijgen. Ik snapte het concept van verhuizen niet.

Volgens mijn ouders klopt die herinnering niet helemaal. De details klopten niet. Ik weet het zelf niet meer. Ik weet dat ik dat ooit heb geantwoord op de vraag: wat is jouw eerste herinnering? En ik heb een beeld gevormd bij dat verhaal. Maar is dat beeld hetzelfde als de herinnering die ik had?

Herinneringen zijn vreemd. Tijd vervormt herinneringen, je kunt herinneringen aanpraten en zelfs het proces van het herinneren vervormt de herinnering.

Ik heb blijkbaar nog zo’n herinnering die niet klopt

Eentje die perfect past bij het punt dat ik zo wil maken.

Vroeger rankte ik op het zoekwoord SEO tips op de negende plek. In de top drie stonden twee artikelen, eentje met 364 SEO tips en nog eentje met een paar honderd tips.

Ik dacht dat de weg om hoger te ranken bestond uit het uitbreiden van het artikel met meer tips. Dus elke keer paste ik het artikel, de titel en de hoeveelheid tips aan. Van 56, naar 100, naar 123, naar 156 en naar 214.

Ik klom heel langzaam in de zoekresultaten, maar een top drie positie was niet in zicht.

Ik realiseerde dat ik deze strijd niet kon winnen. Je kunt veel SEO concepten niet in bite-sized tips opdelen en die 214 tips van mij waren soms al vrij uitgedund.

Ik besloot het spelletje niet meer te spelen en veranderde de titel naar ‘De beste SEO tips om hoger in Google te komen op een rijtje’.

Een tijd later rankte ik in de top drie. Nog wat later op één.

De mate waarin jouw titel opvalt en verschilt ten opzichte van andere titels in de zoekresultaten heeft meer invloed op het aantal bezoekers dat je krijgt dan een redelijk positieverschil qua ranking.

En wat korter: je moet je (ook) onderscheiden in de zoekresultaten.

Statistieken van de pagina over SEO tips.

Blijkbaar klopt die herinnering niet.

Ik dacht dat die aanpassing van de titel zorgde voor een toppositie.

Maar als ik de wayback machine gebruik om te zien hoe mijn pagina er vroeger uitzag en mijn statistieken ernaast leg, dan blijkt dat ik pas in begin 2015 die ‘214 SEO tips’ had aangepast. En in midden 2014 begon de pagina al te stijgen.

Dus die stijging is dan waarschijnlijk te danken aan het structureel verbeteren van het artikel, mogelijk de promotie van het artikel of mogelijk de algemene populariteit/autoriteit van de website.

Dat betekent nog niet dat die aanpassing geen nut heeft. Want als jij drie resultaten ziet: eentje met 364 tips, eentje met 250 tips en eentje met 214 tips, op welke klik je dan? Ik had die strijd dus sowieso niet gewonnen.

Als je eenmaal in de top 5 of top 10 rankt, dan is een van de makkelijkste manieren om het aantal bezoekers te verhogen het verbeteren van de titel.

Neem het zoekwoord ‘fit worden’.

Stel, je moet daar een artikel over schrijven. Wat voor soort artikel gaat het worden? En wat voor titel zou je het artikel dan geven?

De meesten vallen direct op standaard titels. Ja, ook marketeers en tekstschrijvers. Ze vallen terug op titels die vaak voorkomen en best practises zijn. Titels die hebben gewerkt. En vaak nog steeds werken, voor sommigen.

Vijf tips. Zes stappen. Acht manieren. Etc.

Het zijn artikelen die je moeiteloos en risicoloos kan schrijven. Het is de weg van de minste weerstand.

Maar wat ik vorige week zei: in de wereld van marketing loont het niet om gewoon te zijn. Niet als je geeft om het resultaat.

Zo kan er bij de ‘SEO tips’ maar één artikel winnen met de hoeveelheid SEO tips in de titel. Waarom zou je op een artikel met vier tips klikken als er ook eentje is met zeven?

En, zoals we een paar weken terug zeiden: als je niet de beste kan zijn, dan moet je een alternatief zijn. Je moet een niche kiezen binnen de zoekresultaten.

Laten we eens kijken naar de zoekresultaten van ‘fit worden’

Welke zijn interessant? Welke vullen specifieke niches? Welke vallen niet op?

En hoe zou jouw verzonnen titel presteren ten opzichte van de concurrentie.

Ik zou zelf op de nummer één klikken en de nummer drie- enkel omdat de titel onzin is. Hoe kan fit worden makkelijker zijn dan oud worden? Ik word nu ouder. En nu. En nu. Wat is makkelijker dan niets doen? Maar ja, ik ben wel benieuwd naar het artikel en de redenatie. Misschien verrassen ze me positief.

De woorden zonder sportschool en goedkope manieren zijn niches (dus prima), maar ze zijn vrij burgerlijk geformuleerd.

Ik heb de volgende 50 zoekresultaten ook maar even bekeken en ik kwam maar twee zoekresultaten tegen die een beetje van de norm afwijken en daardoor dus opvallen.

Als ze hun pagina’s zouden verbeteren en optimaliseren kunnen ze zo in de top 10 komen.

Het moraal van dit chaotische verhaal

Kijk eens naar de pagina’s waarmee je in de top tien rankt.

En kijk hoe jouw titel eruit ziet ten opzichte van de rest. Val je op? Vul je een niche?

Niemand weerhoudt je om over een langere periode meerdere titels te testen. Het verschil in positie en click-through-rate (CTR) kun je bekijken in de Search Console van Google.

Dus pak de schoenenpoets en beginnen met het oppoetsen van de titels.

3
Auteur: Ruben Bunskoeke