Zoekmachine optimalisatie aan de hand van de Maslow piramide

Websites kan je vergelijken met virtuele personen.

Je zou dan ook de Maslow piramide vergelijken met de ‘SEO piramide’.

Om ‘succesvoller’ te worden, zou je de ‘lagere behoeften’ eerst moeten vervullen. Zo is dat ook met websites. Wil je hoger ranken? Begin bij de basis en optimaliseer.

Maslow SEO

 

Kritiek op de piramide

Volgens critici klopt die ‘bottom up’ visie van de Maslow piramide niet. Volgens de critici zouden personen kunnen streven naar de bevrediging van meerdere behoeften tegelijk.

Zo is dat eigenlijk ook met zoekmachine optimalisatie.

De SEO piramide beklimmen

Toch is het aanbrengen van een structuur in zoekmachine optimalisatie slim en wordt geadviseerd.

Laten we de piramide stap voor stap beklimmen en een uitleggen wat zoekmachine optimalisatie precies is aan de hand van de Maslow piramide.

Een sterke basis

Een snelle, gebruiksvriendelijke en zoekmachinevriendelijke website vormt de basis van zoekmachine optimalisatie.Hoe beter de website in elkaar zit, hoe makkelijker de website rankt.

Het optimaliseren van de techniek achter een website kan tijdrovend zijn, maar het is vaak een eenmalige beslissing of investering die op de lange termijn veel kan opleveren.

Laten we een paar basis aspecten nalopen, voordat we verder gaan met het aspect: content.

Snelheid van de website

Een snelle website is gebruiksvriendelijk.

Het zorgt voor meer conversie en indirect voor een hogere ranking. Je kan de snelheid van jouw website onder andere meten via Pingdom tools (Op SEOmoz heb je een interessant artikel over de snelheid van een website).

Menustructuur

Met de hiërarchie in het menu laat je de bezoeker en de zoekmachine weten welke pagina’s het belangrijkst zijn.

Wireframe SEO

Zorg er voor dat de belangrijkste pagina’s makkelijker te bereiken zijn dan de minder belangrijke pagina’s. Een basisregel is dat elke webpagina binnen 2-4 klikken bereikbaar moet zijn.

URL’s

Momenteel heeft een URL met een keyword erin (voornamelijk URL’s met een exacte combinatie) een positieve invloed in de rankings op het desbetreffende keyword.

Waarom?

De bezoeker kan gelijk zien (in de resultatenpagina) waar de website over gaat. Wel vind ik dat er momenteel teveel waarde aan een exacte combinatie wordt gegeven.

Ik denk dat Google dit ook wel realiseert en ooit de waarde van een exacte combinatie laat dalen (ik denk wel dat exacte combinaties altijd een voordeel zullen hebben, maar dat het voordeel kleiner wordt).

Content

Het begrip ‘content is king’ kan op diverse manieren geïnterpreteerd worden.

Hele zoekmachine optimalisatie strategieën zijn zelf op content gebaseerd (content marketing). Hoewel ik vind dat content indirect de grootste invloed heeft op de rankings is het zeker niet het enige punt waar je de aandacht aan moet besteden bij zoekmachine optimalisatie.

Content basis

De basis van content wordt beoordeeld op de richtlijnen/eigenschappen van een uitstekende tekst (+afbeeldingen en video’s).

Hierbij kan je onder andere denken aan het (lees)niveau, de scanbaarheid, de opbouw, de relevantie en de spelling van de tekst. In het kort: hoe gebruiksvriendelijk en relevant is de webpagina?

Relevantie

Natuurlijk moeten we ook kijken naar de relevantie van de pagina.

Met de relevantie van de pagina bedoel ik: in hoeverre is het voor de bezoeker en de zoekmachine duidelijk dat de webtekst specifiek gaat over de woorden (keywords) waarop je gevonden wilt worden. Daarbij kunnen we gelijk wel even vermelden dat het essentieel is dat je woorden gebruikt die de bezoeker (waarop jij je richt) ook gebruikt.

Het zou normaal moeten zijn dat de keywords waar de webpagina over gaat in de tekst voorkomen. Zo introduceer je het onderwerp in de inleiding, vervolgens ga je dieper op de vraag/probleem in en vat je alles samen aan het eind. De term zou hierbij ‘natuurlijk’ al voorkomen.

Over-optimalisatie

Wel moet ik gelijk vermelden (blijkbaar optimaliseren mensen webteksten over (over-optimalisatie)) dat de keywords niet heel vaak in de webtekst hoeven (moeten) voorkomen. Google werkt niet met een ‘keyword density’.

Je optimaliseert voor de bezoeker en vervolgens kijk je of het ook logisch/leesbaar is voor de zoekmachine, niet andersom.

Synoniemen voor SEO

Wanneer je de termen vaak ‘moet’ gebruiken (bijvoorbeeld bij een tekst over een specifiek product), kan je gebruik maken van synoniemen (woorden die hetzelfde betekenen). Google werkt aan het herkennen en koppelen van woorden en gegevens (semantisch web), waardoor Google ook begrijpt dat de woorden elkaar aanvullen. Zorg er wel voor dat de term waarop je gevonden wilt worden, vaker voorkomt dan elke synoniem op zich.

Waar gaat de tekst over?

Google zou dus al kunnen weten dat de webtekst gericht is op een specifieke combinatie, als de combinatie tweemaal voorkomt in de webtekst (en dat je voor de rest synoniemen synoniemen gebruikt).

Hoe langer de webtekst is, hoe vaker dezelfde termen voorkomen, waardoor je ook kan kijken naar andere manieren op jouw gekozen combinatie (van keywords) op te laten vallen voor de bezoeker en de zoekmachine. Dat kan door middel van het verwerken van de keywords in een of meerdere koppen of ze benadrukken met teksteigenschappen (vet, cursief en onderstrepen).

Een gebruiksvriendelijke webpagina is scanbaar en overzichtelijk. Gebruik dus genoeg alinea’s, korte zinnen, koppen, bulletpoints, afbeeldingen en teksteigenschappen. Al deze aspecten hebben invloed op de gebruiksvriendelijkheid en direct of indirect invloed op de beoordeling van jouw webpagina.

Content geavanceerd

BouncepercentageEen gebruiksvriendelijke webtekst betekent niet dat de pagina ook kwalitatief goed is.

De bezoeker komt op jouw webpagina om een vraag beantwoord te krijgen of een behoefte te vervullen. Wanneer jouw pagina de vraag van de bezoeker beantwoord, zal dat een positieve invloed hebben op de ranking van de webpagina.

In het kort: beantwoord jouw webpagina de vraag van de bezoeker of vervult jouw webpagina de behoefte van de bezoeker.

Kwaliteit beoordelen 

Google gebruikt diverse maatstaven om de kwaliteit van jouw webpagina te beoordelen.

Hierbij kan je denken aan de bouncepercentage, de tijd en de acties op de website (ook aan links, maar daar hebben we het later over). Het bouncepercentage zegt op zich niet veel. Het bouncepercentage is het percentage dat maar een pagina bezoekt.

Dat betekent dus niet hoeveel mensen “geen antwoord” hebben gekregen op hun vraag.

Verhouding

Het gaat meer om het percentage bezoekers die via Google op jouw webpagina komen, teruggaan naar de resultatenpagina en klikken op een van de andere links.

Dit betekent dus dat jouw webpagina de vraag van de bezoeker niet heeft beantwoord en dat geeft aan Google een signaal, dat de pagina misschien niet zo relevant is dan je dacht. Natuurlijk kan je niet elke vraag beantwoord krijgen, soms zoekt de bezoeker ook op de verkeerde termen (om het juiste antwoord te krijgen). Het gaat dus om de verhouding van jouw bouncepercentage en die van jouw concurrenten (die ook ranken voor het desbetreffende zoekwoord).

Dus zorg ervoor dat je de vraag beter (of uitgebreider) beantwoord dan jouw concurrenten.

Doelgroep onderzoeken

Zo moet je dus goed nadenken wat voor vragen/behoeften de bezoeker heeft die via Google op jouw gekozen keywords zoekt.

Het kan voorkomen dat de behoefte en het aanbod (jouw webpagina) niet overeenkomen. Als dat zo is, kan je jouw webpagina aanpassen of gaan voor een andere keyword waar de webpagina wel geschikt voor is.

Sidenote:

Google heeft niet of minder goed inzicht in het bouncepercentage, het aantal acties,  de bestede tijd op de website (en andere belangrijke factoren) als de website niet gebruik maakt van Google Analytics.

Het zou dus kunnen zijn dat Google, websites die gebruik maken van Google Analytics gemakkelijker hoger rankt dan websites die niet gebruik maken van Google Analytics. Voor slechte websites zou het gebruik van Google Analytics dus ook negatief effect kunnen hebben op de ranking.

Laten we verder gaan met de zoekmachine optimalisatie uitleg.

Contact en waardering

Wanneer je webpagina af is, moet het gedeeld en gepromoot worden. Hoe vaker het nieuwe artikel wordt gedeeld, hoe sneller Google de pagina indexeert en hem opneemt in de rankings Blog artikelen kan je gemakkelijk delen via Facebook, Linkedin, Google+ en Twitter.

Waardering

Vroeger gaven de inkomende links voornamelijk de waarde van een pagina aan.

Tegenwoordig zijn er meer factoren die de kwaliteit van de webpagina kunnen bepalen. We hebben het al gehad over de beoordeling van de content en later hebben we het over de autoriteit van de website en de auteur, maar we gaan het nu hebben over links en social media. Ook over linkbuilding kan ik een lap tekst schrijven, maar ik hou het kort.

Zorg voor links op webpagina’s die zorgen voor relevante bezoekers.

Waardering door Social Media

Een andere methode om de waardering van een webpagina is door middel van het aantal likes en +1’s die jouw website krijgt.

Zelf denk dat de invloed van likes als meetmiddel van de waardering van de webpagina niet heel hoog is. Ook met de +1’s twijfel ik. Zo zullen de +1’s invloed hebben in de gepersonaliseerde zoekresultaten van de mensen (en zijn/haar kringen) die de pagina een +1 hebben gegeven. Maar ik vraag me af in hoeverre het aantal +1’s invloed krijgen in de “normale” rankings.

Populariteit

Populariteit gaat samen met actualiteit en daarom bespreek ik ze samen.

De populariteit van een webpagina kan onder andere gemeten worden door de populariteit van de webpagina op Facebook, Twitter, Google+, Linkedin etc. Wanneer een artikel wordt gedeeld, betekent dat vaak dat de webpagina op dit moment (nog) relevant en actueel is.

Relevante en actuele webpagina’s zijn belangrijker dan webpagina’s die niet meer actueel zijn en zullen dus gemakkelijker ranken. Dus zorgt voor pagina’s die over een jaar (of 5 jaar) nog steeds relevant zijn of zorg dat je oude pagina’s (als je bijvoorbeeld gebruik maakt van actuele cijfers) af en toe updatet.

Kwantiteit

Aan de hand van de kwantiteit van het delen, kan Google ook opmerken wat nu belangrijk is (viral of een belangrijke gebeurtenis), waardoor Google haar resultaten snel kan aanpassen.

Langdurig voordeel

Ik ben wel benieuwd of de kwantiteit (het aantal keer) van het delen (op Facebook, Twitter, Linkedin, Google+, Pin-it) invloed heeft op de  algemene waardering van de webpagina.

Dus heeft een pagina die 3 jaar geleden 100 keer is geliked (maar verder niet) een voorsprong op een andere oude pagina zonder die 100 likes (maar met hetzelfde linkprofiel).

Autoriteit

Autoriteit van de website

Veel nieuwe webpagina’s van populaire websites krijgen gemakkelijker een hoge positie dan webpagina’s van nieuwe websites.

Dit heeft deels te maken met de autoriteit van de website. Wanneer je langdurig relevante en kwalitatief goede content deelt en die gewaardeerd worden (social media, links, ratings), bouw je een autoriteit op. Wanneer je de autoriteit bent in jouw niche, zal Google nieuwe webpagina’s sneller hoger ranken (jouw website heeft zich al bewezen).

Ook jouw oude webpagina’s zullen minder snel ingehaald worden door websites die wat actueler zijn.

Autoriteit van de auteur

Google+ profielen zoekresultatenSinds een tijdje ( juni, 2011) kan je ook een autoriteit als auteur opbouwen.

Alle content die jij hebt geproduceerd op het web kan gekoppeld worden. Het principe werkt hetzelfde (langdurig relevante en kwalitatief goede content delen die gewaardeerd wordt (social media, links, ratings)).

Jouw artikelen op andere websites zullen dus beter worden gerankt, maar ook de artikelen op jouw website (indien jouw content op andere websites ook kwalitatief goed is). Ook het koppelen van jou als auteur en jouw Google+ profiel kan zorgen voor extra zichtbaarheid in de zoekmachine.

Ze worden auteurs die een autoriteit zijn op het onderwerp waar gezocht op wordt, getoond aan de zijkant van de resultatenpagina.

Had je wat aan de zoekmachine optimalisatie uitleg? Deel het dan aan jouw netwerk!

 

SEO door 000?

Bent u een MKB’er en wilt u structureel groeien in de bezoekersaantallen? Bekijk dan onze SEO adviesdiensten of onze zoekmachine optimalisatie dienst

0
Auteur: Ruben Bunskoeke