Geen motivatie? Geen probleem. Hack je motivatie.

Ik wil wel bloggen, maar ik heb geen motivatie om te beginnen.

Ik wil wel lezen, maar ik heb nog geen motivatie om te beginnen.

Ik wil wel een website starten, maar ik heb nog geen motivatie om te beginnen.

Ik wil. Ik wil. Ik wil.

Het probleem bij ons zit niet in het bedenken van wat we ‘zouden moeten doen’. Nee. Het probleem is een gebrek aan actie. We nemen pas actie wanneer we gemotiveerd zijn. Het moment dat het ‘zou moeten’ verandert naar ‘het moet‘. En voordat dit gebeurt, moeten we eerst realiseren dat ‘het kan’. Dat jij het kan. Het moment van inspiratie.

De formule van verandering

Inspiratie -> motivatie -> actie

Zo start elke poging tot actie. We wachten tot we gemotiveerd zijn om actie te ondernemen. En geven in de tussentijd de motivatie de schuld. Maar motivatie komt wanneer hij wil – en dat is niet zo vaak. Kortom; we lezen, schrijven en ondernemen niet zo vaak als we zouden willen. Het leven wordt één grote groundhog day met minimale variaties.

Maar….. de reeks gaat verder

Inspiratie -> motivatie -> actie -> inspiratie -> motivatie -> actie -> inspiratie -> motivatie -> actie etc.

Cirkel

Het is een vicieuze cirkel. 

En die cirkel is de sleutel tot snelle groei. Je hebt geen motivatie nodig om de cirkel te starten. Fuck motivatie.

Begin bij actie

En om Nike even te parafraseren; Just !%^#*& do it.

Inspiratie volgt jouw actie en dat leidt vanzelf weer tot motivatie. Hack jezelf. Sterker nog…. één minuut na het starten, ben je meestal al genoeg geïnspireerd en gemotiveerd om door te gaan. Heb jij wel eens na het aantrekken van je sportkleding niet gesport?  Ja? Euhm oke. Maar niet zo vaak, toch?

Neem één stap en de motivatie volgt.
Neem één stap en de motivatie volgt.

Maaarrr….

Het is enorm lastig om die knop om te zetten. Om te beginnen bij actie. 

Ik zei ook niet dat het makkelijk was. Het is mogelijk.

Denk je dat alle top ondernemers, schrijvers en atleten steeds wachten op motivatie? Nee. Dat doen ze niet. Zij starten elke dag met actie. Ook op de dagen wanneer alles tegen ze is. Juist op de dagen wanneer alles tegen ze is. Het zijn de momenten wanneer je niet gemotiveerd bent en toch besluit om actie te ondernemen dat je boven de rest uit gaat stijgen.

Wil je bloggen? Blog.

Wil je lezen? Lees.

Wil je een website starten? Start.

Wil je ondernemen? Onderneem.

Wees niet de bitch van motivatie, maak van motivatie je bitch

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

12 responses to “Geen motivatie? Geen probleem. Hack je motivatie.

  1. Klopt, je zou ’s nachts bij weze van spreken niet eens kunnen slapen van je ideeën als je echt 100% gemotiveerd bent!

    1. Goh maar dat komt mij juist bekend voor, ik wil niet zeggen dat mijn motivatie perse savonds komt maar vaak word ik savonds wel actief. Dus dan wil ik vaak verder schrijven ondanks dat ik de dag erna om 06:25 mijn nest weer uit moet voor werk, het resultaat ik heb een mooi stukje geschreven en ben doodmoe.

  2. Je niet laten afremmen! Inderdaad! Doen, schrijven,… Ook al staat er dan een verschrikkelijke taalfout in de eerste paragraaf ;-)

  3. Oliver Emberton schrijft er treffend over in ‘How to find your passion’: http://oliveremberton.com/2014/how-to-find-your-passion/ Zijn reeks is Effort >> Succes >> Passion >> More effort… enzovoorts

    Het begint met die 1e kleine stap van moeite ergens voor doen. Als je dan ervaart dat je er best wel goed in bent, dan zet je stap 2 en dan hopelijk zo verder. Voelt de 1e stap meteen lastig, dan haak je véél sneller af. Zeker als er geen noodzaak is tot veranderen, geen urgentie, het zonder dat wat je zegt te willen eigenlijk ook wel best gaat.

    B.J. Fogg heeft er ook veel interessants over gezegd ivm gewoontevorming en hoe lastig het is om daadwerkelijk te starten met doen, laat staan langdurig volhouden, als je wat je wilt te abstract houdt. Hij heeft er ook een representatiemodel van/voor ontwikkeld. Zie meer: https://www.youtube.com/watch?v=YQjLOyguXSQ

    ‘Ondernemen’ is heel abstract en het komt erg op je af als je alle aspecten ervan uitgebreid gaat zitten overdenken. Binnen no time zit je in analysis paralysis. Maak het zo concreet mogelijk en de eerst te zetten stap zo belachelijk makkelijk als het maar kan – dan ervaar je snel succes en dat smaakt meestal naar meer.

    Kijk zeker in het begin vooral naar wat je NU al hebt en kunt. Roeien met de riemen die je al hebt. Te veel focussen op wat je mist en (voorlopig) onbereikbaar is, demotiveerd en werkt verlammend.

    1. Precies. Vind die artikelen van Oliver altijd erg sterk. Ook die reeks over dat aapje (over deadlines enzo).

      Hmm je zet me even aan het denken over die reeks. Bij SEO en bloggen is het stukje ‘succes’ vrijwel afwezig in het begin (eerste jaar/), omdat het beide lange termijn dingen zijn. Hoe kan je dan succes nabootsen of kleiner maken om die cirkel draaiende te houden? Misschien is het antwoord een coach of een blog/seo-buddy. Iemand die vanaf het begin feedback en waardering kan geven. Hmm.

      Tof filmpje van Fogg. Heb hem nu voor de helft gekeken. In het weekend ga ik het tweede deel even kijken. Het stukje over dat verschillende gewoonten/acties verschillende manieren van aanpak nodig hebben is erg interessant.

      Thanks voor je reactie, Sonja. Waardeer ik :)

      1. Het aapje van WaitButWhy vind ik nog steeds het geweldigst: http://waitbutwhy.com/2013/10/why-procrastinators-procrastinate.html :-)

        Wb SEO denk ik dat het zó lang moeten wachten op een beetje succes idd één van de grootste factoren is waarom mensen het niet lang volhouden. Of al van tevoren afhaken als ze lezen/horen dat het zo’n lange termijn ‘spel’ is. De korte termijn gaat ‘ons’ letterlijk van nature (werking brein) beter af.

        Tel daarbij op dat voor de meeste mensen SEO alles behalve een hobby is en je begrijpt waarom zoveel zelfstandigen en kleine MKB’ers die er geen personeel voor hebben of het zich niet kunnen permitteren er langdurig iemand voor in te huren, er niets mee/aan doen.

        Ik word er altijd kriegel van als SEO’ers daar laatdunkend over doen. Dat ‘ze’ het niet snappen (lees: er hen geen geld voor geven om ermee aan de slag te gaan). Maar voor/bij een groter bedrijf voelt daar geld in investeren echt anders dan voor een zelfstandige of kleine MKB’er. En de markt zit zó wanhopig makend vol.

        Een blog/SEO buddy vind ik een goed idee, Ruben. Iemand die al wat verder is dan jij en die moeilijke 1e fase al doorgemaakt heeft. Die begrijpt waar je van baalt, omdat diegene precies hetzelfde heeft meegemaakt. Soort van peer2peer van jouw cursisten onder elkaar in een afgeschermde online omgeving?

        1. Jup. Lastige situatie.

          Zelf zit ik nu op een plek waarbij ik denk dat het voor zelfstandigen het verstandigst is om het zelf te doen met ondersteuning/feedback. Eventueel met een eenmalige uitbesteding van core optimalisaties.

          Dan zijn de kosten beperkt en de ondernemer heeft alle tools (motivatie, ondersteuning en kennis) om zelf aan de slag te gaan.

          En als het dan ook lukt om SEO een beetje te rebranden naar het ‘maken en promoten van toffe duidelijke artikelen voor zoekers’, wordt het ook misschien wat interessanter om het zelf te doen.

          “Soort van peer2peer van jouw cursisten onder elkaar in een afgeschermde online omgeving?”

          Is wel het plan. Maar wil eerst de cursus gigantisch maken en het design aanpakken. Daarna misschien een besloten forum voor feedback en het rapporteren van vooruitgang.

          1. En dan komt het volgende probleem weer… het schríjven van die toffe artikelen… Maar daarvoor kun je dan weer naar de Blogacademie – als je schrijftalent hebt. En da’s ook weer niet iedereen gegeven, al heeft lang niet iederen dat in de gaten, haha. ;-)

            Voor veel mensen hangen SEO en tekstschrijven er begrijpelijkerwijs toch een beetje bij, omdat het niet hun vak is. Dan is en blijft het iets waar ze zich echt toe moeten zetten. (Wij hebben dat weer met andere dingen.)

            Daarom is het zo vervelend als snel resultaat uitblijft. Voordat je het weet, denk je ‘Waar doe ik al die moeite voor?!’ Want ook op Social Media heb je niet zomaar even 1-2-3 bereik en op je blog krijg je ook niet hopla-zo-maar-even veel en regelmatig reacties.

            M’n huidige (bescheiden) online bereik is ontstaan na járen veel tijd eraan besteden, maar dat krijg je toch echt niet verkocht, zogezegd. Mensen willen het liefst pijnloze quick fixes, al weten ‘we’ heus wel dat die eigenlijk niet bestaan. No pain, no gain enzo.

            Het scheelt enorm als je het gewoon léuk vindt om met online (marketing) bezig te zijn. Dat is de voornaamste reden waarom ik nooit afgehaakt ben. Online is een onderdeel van m’n leven. Het voelt niet als moeten en heeft meestentijds niets met verkopen te maken.

            Kan me voorstellen dat je eerst verder wilt zijn wat betreft de inhoud en vorm van je cursus voordat je zo’n forum in het leven roept. In ieder geval veel succes én plezier ermee!

Plaats een reactie