Mooie en pakkende verkoopteksten schrijven?

Ik snap het.

Iedereen wilt een mooie en pakkende verkooptekst schrijven

Een verkooptekst die de ziel raakt. Eentje die de lezer meesleept. Met humor, een mooi verhaal of pure overtuiging. Het zijn verkoopteksten die ‘wow’-reacties opleveren.

Maar dat moet je focus niet zijn.

You can write the most beautiful copy in the world, but if your copy doesn’t address your web visitors’ needs and problems, you’ve wasted your time with writing.” – Henneke

Online verkopen is namelijk al lastig genoeg.

Als je er dan ook nog iets moois van wilt maken, dan is de kans groot dat het een zooitje wordt. Een tekst die te lang, te vaag en te complex wordt. Een tekst die niet weet wat hij wilt zijn. Een verkooptekst die verwart in plaats van verkoopt.

We moeten het simpel houden. Simpel is al lastig genoeg. Het betekent dat je goed moet nadenken, kiezen en schrappen.

Dit betekent: één specifieke doelgroep

Een persoon die x doet, y denkt en z voelt.

Je vergroot je kans op sales niet als je op meerdere doelgroepen richt, je verkleint het – omdat je de lezer verwart. De lezer moet bij het lezen denken: “Ja, dit product is precies voor mij gemaakt. Iemand met mijn specifieke problemen”.

Je moet één hoofdargument hebben.

De belangrijkste reden dat de lezer jouw product moet kopen in plaats van een vergelijkbaar product. Dat hoofdargument wordt de basis van jouw verkooptekst en wordt meerdere keren herhaalt.

Maar er zijn meerdere goede redenen om mijn product te kopen.

Dat snap ik. En die kan je later in de verkooptekst noemen. Maar je moet je focussen op een punt. Een punt die de lezer onthoudt wanneer hij of zij jouw product vergelijkt met concurrenten.

Pakkende verkoopteksten worden geboren door onderzoek

Het begint bij onderzoek. Je moet weten wie jouw doelgroep is, wat de doelgroep wilt, denkt en voelt, wat jouw concurrenten doen en hoe jouw product anders is.

Bestudeer elk mailtje en gesprek die je met een (potentiële) klant hebt gehad. Analyseer reviews en recensies van soortgelijke en vergelijkbare producten. Interview jouw ideale klant.

Wat willen ze? In welke situatie zitten ze? Waar hopen ze op? Waar zaten ze mee? Waar twijfelden ze om? Welke woorden gebruiken ze?

Bestudeer ook jouw eigen product
Bekijk het met frisse ogen. Wat is de essentie? Welk probleem lost het product op? Hoe is jouw product anders of beter dan andere producten? Waarom moet een lezer jouw product kopen in plaats van soortgelijke of vergelijkbare producten?

Hoe schrijf je effectieve verkoopteksten?

Omschrijf de situatie van de lezer en het probleem dat ze willen oplossen. Zorg dat de lezer denkt: “Ja, hij/zij snapt mijn situatie”. Hoe specifieker, hoe beter.

Vertel daarna over jouw oplossing (product). Hoe lost jouw product het probleem op? Vertel over hoe bepaalde eigenschappen van jouw product zorgen voor specifieke voordelen.

Daarna is het tijd om twijfels weg te halen. Over jou, over het product en over de lezer zijn of haar zorgen.

Werkt het product?

Laat resultaten zien. Hoe specifieker, hoe beter. Laat reviews en testimonials zien van echte mensen die het product hebben gebruikt. Heb je die niet? Verzamel ze. Creëer een feedback-moment in het product en mail vorige klanten over hun mening. Hoe dichter een review komt bij de situatie van een lezer, hoe effectiever de review is.

Wie ben jij? Ben jij te vertrouwen?

Bij diensten en informatieproducten is het belangrijk dat ze jou kennen, mogen en vertrouwen. Vertel wat over jezelf. Zowel op professioneel gebied en persoonlijk gebied. En, laat een foto zien.

Twijfels weghalen

De lezer kan interesse hebben in jouw product, jouw vertrouwen en genoeg geld hebben om het product te komen, maar toch niet kopen.

Waarom?

Omdat ze twijfelen. Omdat een belangrijke vraag onbeantwoord blijft. Ze stellen daarom de (soms voor altijd) bestelling uit.

Wat houdt de lezer tegen om te kopen? Wat zijn de zichtbare en onzichtbare twijfels? Moeten ze met iemand rekening houden? Hebben ze genoeg geld of tijd? Wat als het niet lukt?

Probeer alle twijfels te verzamelen. Veel twijfels ontdek je in de gesprekken met potentiële klanten en de mailtjes die ze naar jou sturen. Vraag door. Probeer de oorzaak van de twijfel te ontdekken.

Bespreek vervolgens stap voor stap alle twijfels en ontmantel ze.

Call-to-action

Daarna is het tijd voor actie. Herhaal de belangrijkste reden om het product te kopen en maak het kopen zo makkelijk mogelijk.

Houd de teksten simpel

Zie een verkooptekst als een gesprek met een goede kennis waarin je hem of haar adviseert om iets te doen.

Je hoeft hem of haar niet bang te maken. Dan doe je in het echt ook niet. Je toont begrip. Doe dat ook in je teksten. Adviseer oprecht. 

Gebruik woorden die hij of zij ook gebruikt. Alsof je in een gesprek zit. Denk bij het lezen van de zinnen verkooptekst: “Zou ik het ook op deze manier zeggen, in deze stijl, in deze toon als de persoon voor mij zat?” Nee? Herschrijf dan de zin. 

Maak meerdere versies en test

Een verkooptekst schrijf je niet in één keer. Het is een tekst die met de tijd beter wordt. Je weet niet welk argument voor de klant het effectiefst is. Of zelfs wie jouw ideale doelgroep is. Of welke toon het beste werkt. Test meerdere versies, titels en manieren om de tekst op te bouwen. Wat werkt? Wat werkt niet?

Experimenteer. Maak leerzame fouten. En verbeter de verkooptekst.

Betere verkoopteksten schrijven en beter bloggen?

Met een online cursus copywriting kan je in no-time leren wat je moet doen om jouw schrijfskills te verbeteren – en zo meer te verkopen, lezers aan te trekken en meer likes & shares te krijgen.

Delen: