Mensen zijn constant bezig met andere mensen.
We lezen graag over andere mensen, we zitten graag op het terras terwijl we kijken naar andere mensen, we turen naar realityshows om te zien hoe andere mensen leven en op social media lezen we graag over de innerlijke hersenspinsels van andere mensen.
We zijn er door geobsedeerd.
Hier maken we te weinig gebruik van bij marketing en het ondernemerschap.
Met surveys leer je hoe de doelgroep echt denkt, doet en voelt
Daarnaast kun je surveys opzetten om data verzamelen die je kunt delen naar nieuwsgierige lezers, waardoor je inspeelt op de behoefte van de mens om te zien hoe andere mensen iets aanpakken.
Surveys zijn enorm makkelijk op te zetten
Ze zijn makkelijk om te delen – en veel mensen zijn bereid om het in te vullen, zolang het maar niet te lang of lastig is.
Er zijn meerdere populaire online survey software die je kunt gebruiken.
De meeste hebben een gratis versie, waarbij je een select aantal surveys kan aanmaken. Bij Typeform kun je drie surveys gratis aanmaken bijvoorbeeld en bij andere is het gratis tot een beperkt aantal respondenten voordat je moet upgraden. Als starter heb je dus meestal genoeg aan de gratis versie.
Daarna kun je met een drag-and-drop builder vragen maken. Je kunt open vragen, multiple choice, cijfers etc.
Waar kan je surveys voor gebruiken:
- Marktonderzoek
- Tevredenheid
- Polls
- User Experience
- Testimonials
- Prijsbeoordelingen
- In kaart brengen welke websites ze gebruiken
- Behoefte in producten testen
- Concurrentieonderzoek
- Meningen in kaart brengen
Waar kun je surveys delen?
- Deel het op social media: LinkedIn, Twitter, Facebook etc.
- In jouw nieuwsbrief.
- Op forums.
- Je kunt een pop-up of slide-in met een linkje maken.
- Je kunt linkjes naar de survey op populaire pagina’s van jouw website plaatsen
- Je kunt handmatig mails sturen
- Je kunt jouw netwerk inschakelen om jouw survey te delen. Ik zou zelf open staan om voor sommige mensen een survey te promoten om een redelijke reden op mijn social media en mijn een nieuwsbrief.
- Ik heb zelfs een linkje naar een survey in het welkomsmailtje van mijn nieuwsbrief om structureel nieuwe ideeën verzamelen.
Met surveys crowdsource je inzichten
Die input kan je gebruiken om jouw marketing te verbeteren, maar het kan ook de input zijn voor content.
- Zo kun met enige regelmaat een poll maken en de resultaten delen – in een mooi grafiekje.
- Je kunt surveys maken om de kijk van een specifieke groep op een specifiek thema in kaart te brengen.
- Je kunt 10 titels schrijven en de lezer een top 3 laten maken, zodat je daar meer tijd in kan investeren
- Je kunt vragen wat de doelgroep denkt bij specifieke voordelen, alinea’s of onderwerpen.