Hoe doe ik een SEO Concurrentieanalyse?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 30 oktober 2017

Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Met een goede concurrentie analyse kan jij de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen vinden van jouw concurrentie. De sterkten van jouw concurrenten kan jij kopiëren, gebruik maken van de kansen en hun zwakten benutten om jouw website een sterkere positie te geven.

Zijn je concurrenten amateur of professionals?

Met een concurrentie analyse kan je snel kijken of het veel tijd en werk kost om hoog in de zoekmachine te komen. Heb je te maken met professionals, amateurs of mensen die alleen de basis optimalisatie hebben uitgevoerd. Zo kan zien of het de moeite waard is om voor de desbetreffende keyword te gaan om of het misschien beter is dat je voor een andere keyword gaat.

Keyword concurrentieanalyse

Bij het analyseren van je concurrenten kan je beginnen bij het kijken van de gekozen keywords van jouw concurrenten. Deze keywords kan jij gebruiken bij de keyword analyse voor jouw website.

Content concurrentieanalyse

Door de content van jouw concurrent te bekijken kan veel voordelen opleveren. Alle informatie kan jij gebruiken om jouw website beter en sterker te maken.

  • Welke onderwerpen worden besproken? Die onderwerpen kan jij ook gaan gebruiken
  • Hoe is de opmaak? Hoe schrijven zij hun teksten. Optimaliseren zij hun titels, headers en webtekst. Zoja, is het goed? Kan het beter?
  • Uit hoeveel pagina’s bestaat de website? Is het een nieuwe site? Bestaat het uit een aantal pagina’s, tientallen of honderden?

Link concurrentieanalyse

Voordat je opzoek gaat naar nieuwe links, kan je altijd de links van de concurrent bestuderen. Zo kan je gelijk kijken of zij veel links hebben en of deze waardevol zijn. Bij de waardevolle links kan je gelijk kijken of jij ook een link op die pagina kan bemachtigen. Waarom zou je opzoek gaan naar websites waar je een waardevolle link kan halen, als jou concurrent dat al heeft gedaan? Bij de link analyse moet je wel kijken naar hoeveel links de website heeft en de desbetreffende pagina. Daar kan een flink verschil in zitten die jouw beslissingen kunnen beïnvloeden.

 

 

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?