- Zijn ze te vertrouwen?
- Komen zij hun beloften na?
- Is deze dienst wel voor mij als X
- Is het de prijs wel waard?
- Zijn ze leuk om mee te werken?
Al deze vragen spoken in het hoofd van jouw doelgroep rond.
Reviews en complimenten kunnen deze vragen beantwoorden.
Met reviews leen je geloofwaardigheid
Reviews zijn een shortcut voor vertrouwen te genereren – die je normaal over een langere periode moet opbouwen
Vraag actief om reviews
Stel specifieke vragen.
- Kun je wat vertellen over het het probleem dat je had?
- Kun je wat vertellen waarom je voor ons hebt gekozen?
- Kun je wat vertellen vertellen over het project zelf?
- En het eindresultaat?
- Kun je wat vertellen over de prijs?
Je hoeft niet elke vraag aan iedereen te stellen. Experimenteer ermee. Hopelijk heb je na een tijdje een leuke diverse lijst met verschillende reviews.
Maar wat als je net start (met het verzamelen van reviews)?
Je hebt niet perse reviews gebruiken
Je kunt ook losse complimentjes gebruiken. Misschien kun je een Tweet of LinkedIn-bericht gebruiken. Alles wat iets zegt over jou als persoon, jouw kennis en jouw kunnen.
Het is ook een kleine moeite om even contact op te nemen met collega’s, leidinggevenden, docenten of medestudenten van vroeger en hun vragen om een kort stukje te schrijven over hoe het werken met jou was. Je hebt dan in no-time een lading beoordelen die je kunt gebruiken.
De kern is dat er vertrouwen wordt gecreëerd, dat een glimp van jouw persoonlijkheid te zien is en dat jouw sterkten naar voren komt.
Ik heb ooit een paar kaartjes gekregen van klanten en collega’s. Met een bedankje en een complimentje of twee Ik heb ze nu in de kast leggen en elke keer als ik ze toevallig tegenkwam denk ik: ‘Oh ja, wat leuk’.
Weet je wat ik had moeten doen – waar het nu nog niet te laat van is? Een foto maken en het kaartje delen. Op de ‘over’ pagina. Een keertje op twitter. Een keertje op LinkedIn.
Waar kun je de reviews en complimenten plaatsen?
- Je kunt een aparte pagina maken, die reviews noemen en die in jouw menu zetten.
- Je kunt de reviews sporadisch verspreiden in jouw ‘over’-pagina
- Deel elke review die iets specifieks zegt over jou en jouw dienstverlening op social media.
- Plaats ze, als los onderdeel, in jouw nieuwsbrief.
- Plaats de beste reviews op de productpagina – en dat mogen er best veel zijn
Bonustip: scherp schieten
Je kunt gericht reviews gebruiken om in te spelen op specifieke vraagstukken van de doelgroep.
Heb je een dienst dat wat duurder is? Laat een paar reviews zien die vertellen dat het de prijs meer dan waard is.
Komt het voor dat de doelgroep twijfelt of ze het probleem wel kunnen oplossen met jouw product? Laat met een paar reviews zien dat het makkelijk was. En dat de ondersteuning goed is.
Elke twijfel kun je weerleggen met een passende review.