De laatste jaren ontwikkelt het fenomeen linkbuilding.
Vroeger zette webmasters voornamelijk links naar webpagina’s die interessant en relevant waren voor de bezoeker.
Door links in het algoritme op te nemen, hoeft de zoekmachine niet elke webpagina 100% zelf te beoordelen aan de hand van de content en techniek.
Webpagina’s met meer links kregen meer waarde van de zoekmachine en kwamen hoger in de zoekresultaten.
Misbruik van startpagina’s?
Nadat dit fenomeen bekend werd onder de webmasters werd het gebruikt om hun eigen en andere websites hoger in de zoekmachine te krijgen door links te werven.
Hierdoor werden er steeds meer niet-relevante links geplaatst (het soort link maakte niet veel uit), om de zoekresultaten te beïnvloeden.
Websites zoals startpagina.nl werden massaal gebruikt om links te creëren.
Een link op een startpagina was binnen 5 minuten geregeld en dat is veel minder dan de tijd dat je besteedt om een link te krijgen op een website van een concullega.
Onderscheid maken
Door de groei van de niet-relevante links paste de zoekmachine hun algoritme aan om de ‘kaf van de koren te scheiden’.
De aspecten die nu worden beoordeeld bij een link
- Relevantie anchortekst
- Relevantie tekst om de link
- Relevantie website
- Relevantie webpagina
- De positie waar de link in staat (content, header, sidebar, footer)
- Hoe hoog de link in de webtekst staat
- Content en links ratio
- Hoeveelheid links op de website
- Populariteit van de webpagina (qua bezoekers)
- Populariteit van de webpagina (qua links)
Gevolg voor linkbuilding via startpagina’s
De waarde van een link van een startpagina daalt.
Alle waarde (linkflow) en bezoekers van die pagina wordt gedeeld door 40-100 andere links. Er blijft dus weinig ‘linkwaarde’ over. Natuurlijk zijn er ook andere aspecten die ervoor hebben gezorgd dat de waarde van een link op startpagina minder is geworden.
Bezoek bijvoorbeeld maar eens zo’n startpagina en beoordeel de pagina aan de hand van de factoren die bij de opsomming staan. Verder daalde het aantal bezoekers van zo’n startpagina flink na de groei in populariteit van de zoekmachine en sociale media.
‘De startpagina is geen startpagina meer.’
Omdat een link gedeeld wordt met 40-100 andere links, is de kans ook groter dat de bezoeker sneller een webpagina verlaat en op een andere link in die lijst klikt. De website krijgt dus een hoge bouncepercentage (dat geeft aan dat de pagina niet het antwoord had dat jij wou en dus dat de pagina niet zo nuttig/relevant was).
Dus helemaal geen linbuilding via startpagina’s?
Het kan wel.
Links vanaf startpagina kunnen in verhouding met de tijd dat het duurt om er een aan te vragen nog een redelijke waarde hebben en wanneer jouw doelgroep zich nog steeds bevind op startpagina blijft het interessant om een link aan te vragen.
‘Onderzoek waar jouw doelgroep te vinden is’
Meer moeite voor een link
Wel vragen webmasters van de startpagina’s steeds vaker om een link terug. Een eenzijdige link is meer waard dan een tweezijdige link en wanneer je linkt naar een niet-relevante website (zoals een startpagina) kan dat negatief zijn voor de rankings van jouw webpagina.
Ik ben vaak sceptisch over teruglinken (ik link graag naar websites, omdat ze interessant zijn, niet omdat het moet of wordt gevraagd).
Zelf doe ik niet (meer) de moeite om zo’n link bij een startpagina aan te vragen (heb ik vroeger wel gedaan hoor), want ik denk dat de waarde van zo’n link blijft dalen en dat een investering in een kwalitatief goede link veel meer oplevert.
Wat voor links dan wel?
Dat weet jij beter dan ik =). Er bestaat geen vast lijstje met links die het zeker goed doen voor jouw website. Het ligt aan jouw website en aan jouw doelgroep. Jij kent jouw doelgroep het best. Stel jezelf vragen zoals:
- Hoe communiceert mijn doelgroep?
- Hoe zoekt mijn doelgroep naar informatie?
- Op welke websites is jouw doelgroep te vinden?
- Welke forums en blogs worden door jouw doelgroep bezocht?
- Op welke sociale media zit jouw doelgroep en hoe gebruiken ze het?
Nu heb je een lijst met websites, blogs en forums. Vervolgens ga je kijken hoe je links op die websites kan bemachtigen. Zo kan je je mengen in discussies op relevante blogs en forums (en zet in jouw handtekening een link naar jouw website).
Interessante infographics, afbeeldingen en filmpjes maken en die delen op sociale media of gastartikelen schrijven op websites waar jouw doelgroep te vinden is.
Eigenlijk moet de mentaliteit bij linkbuilding veranderen.
Je moet niet specifiek zoeken naar potentiële links doe het goed doen in de zoekmachine, maar zoeken naar potentiële links die bezoekers kunnen opleveren. Wanneer een link geen bezoekers oplevert, kan je er vanuit gaan dat de link niet veel waard is, of in de toekomst in waarde gaat dalen.
Wees dus niet bang om te investeren in een link
Een kwalitatieve goede en relevante link kan zorgen voor tientallen extra bezoekers per maand en een stijging in de rankings.