Kan je de inkomsten vanuit Adsense vooraf berekenen?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 30 oktober 2017

AdsenseHet is mogelijk om een ruime schatting te maken van de inkomsten vanuit Adsense, voordat je begint met het plaatsen van een of meerdere advertenties op een pagina.

Om dit te kunnen berekenen hebben we een aantal gegevens nodig;

  1. Gemiddelde kosten per klik
  2. Zoekvolume van het zoekwoord
  3. Huidige positie in de zoekresultaten
  4. Click through ratio (CTR) vanuit de zoekresultaten
  5. Conversie op de pagina

Gemiddelde kosten per klik en het zoekvolume

De gemiddelde kosten die een Adwords adverteerder betaald voor advertentie op de eerste pagina kan je net zoals het zoekvolume van het zoekwoord vinden in de Google keyword tool.

Hoe doe je dit?

  1. Ga eerst naar de Google keyword tool
  2. Meld je aan (rechtsboven)
  3. Vul de term in waarop je rankt
  4. Selecteer [exact] (linksboven)
  5. Zet de locatie en taal op Nederlands
  6. Zoek

 

In de resultaten kan je vervolgens het aantal zoekopdrachten per maand naar het zoekwoord vinden en de geschatte CPC (kosten per klik).

Laten we als voorbeeld het geschatte inkomen berekenen van het zoekwoord ‘design bank’.

  • Gemiddelde kosten per klik:  €0,91
  • Zoekvolume van het zoekwoord:  590

Huidige positie in de zoekresultaten

Wanneer je een bestaande webpagina hebt, weet je al wat jouw positie op het desbetreffende zoekwoord in de zoekmachine is.  Heb je nog geen webpagina over het zoekwoord? Schat dan met een concurrentie analyse in welke positie je kan behalen.

Stel dat we op het zoekwoord ‘design bank’ 3de positie hebben bemachtigt.

Dan is de volgende stap; de CTR (click through rate) berekenen vanuit de zoekresultaten. Dit kan je doen door het zoekvolume te delen door het CTR percentage van de positie die je hebt. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar de gemiddelde CTR per positie , maar omdat de percentages zo verschillen neem ik altijd maar een gemiddelde.

Voor de derde positie is de CTR ongeveer 10%

Door het zoekvolume te delen door het CTR heb je een ruime schatting van het aantal bezoekers vanuit de zoekmachine .

Conversie van de Adsense advertentie

Hoewel Google nooit cijfers heeft gepubliceerd over de gemiddelde conversie van een Adsense advertentie kunnen we wel een paar gemiddelden en richtlijnen gebruiken om de conversie te berekenen.

Hoe relevanter de advertentie is, hoe beter de CTR zal zijn.

Bij het zoekwoord designbank krijg ik hoogstwaarschijnlijk advertenties van webwinkels die designbanken verkopen. Dus dat zit wel goed. Maar wanneer je adverteert op een pagina waar geen producten of diensten voor bestaan, is de conversie erg laag.

Cijfers vanuit mijn ervaring

  1. Niet relevante pagina : een conversie van 0.01 tot 0.3% per advertentie
  2. (Zeer) relevante pagina: een conversie van 0.5 tot 5% per advertentie

Normaal gesproken gebruik ik een conversiepercentage van 1 tot 3% per pagina. Laten we nu 2% nemen.

Alle cijfers verwerken

We hebben nu alle benodigde cijfers. Dus het is tijd om de cijfers te verwerken.

Van de 590 bezoekers zal dus circa 10% op jouw website klikken. Dus 59 bezoekers per maand

Vervolgens nemen we 2% (de conversie) van het aantal bezoekers. 59*0.02= 1.18 conversies per maand

Daarna vermenigvuldigen we het aantal conversies met de gemiddelde kosten per klik. 1.18*0,91= 1,07 euro per maand

Google pakt ook per klik op een Adsense advertentie een percentage. Zo verdient Google 32% van elke Adsense advertentie klik. Dus 1.07*0.32 = 0,73 euro per maand inkomen.

Toch niet zo heel betrouwbaar

0,73 cent lijkt niet erg veel, maar de ‘echte inkomsten’ zal veel hoger liggen.

Zo zal je bij een derde positie op een sterk zoekwoord ook ranken op tientallen of zelfs honderden andere relevante longtail zoekwoorden.

Er wordt bijvoorbeeld 1.100 keer per maand gezocht naar zoekwoorden met de woorden ‘design’ en ‘bank’ in de zoekopdracht en nog eens 4.000 keer naar andere sterk gerelateerde zoekwoorden.

Buiten dat krijgt de pagina ook nog eens bezoekers vanuit de homepage en de andere pagina’s die linken naar de desbetreffende pagina. Tot slot zou je met een stijging van één positie in de zoekmachine de inkomsten verdubbelen of met een slimme plaatsing van de advertentie de conversie verhogen.

Al met al

Het is mogelijk om een ruime schatting te maken van de potentiële Adsense inkomsten per pagina, maar het is verre van accuraat.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?