SEO is niet erg beginnersvriendelijk.
Dit komt niet door de werkzaamheden – je kunt in no-time leren wat je moet doen om hoog te ranken – om iets te maken dat zoekers zoeken.
SEO is niet beginnersvriendelijk, omdat het een trage feedback-loop heeft.
Het duurt voor een beginnende website maanden – of zelfs langer dan jaar – voordat je een toppositie bemachtigt op een redelijk zoekwoord.
Hoe lang duurt het voordat je hoog rankt voor een redelijk zoekwoord met een nieuwe website?
Hier een handvol grafieken van het aantal bezoekers van een paar random geoptimaliseerde pagina’s.
Wat zeggen anderen?
“According to the data, we shouldn’t expect a new article to realize its full potential until at least 100 days, and likely longer. As a blog post ages, it appears to gain more favorable target keyword positioning.”
“In our observation, it takes between 3 and 5 months for new content to perform in organic search. Or at the very least, mature.”
We denken niet snel in jaren
We denken in dagen, weken en maanden. Hoe zorg ik dat ik deze maand rond kom? En de volgende maand? Wat kan ik nu doen, deze week, om één klant binnen te halen?
Kijk. We zeggen allemaal dat lange termijn belangrijk of zelfs essentieel is. Maar we handelen niet zo.
Begrijpelijk.
Ondernemerschap is als een maandabonnement
Als je de komende maanden niet rondkomt, dan is het nog maar de vraag of we kunnen spreken over een lange termijn.
SEO is traag
Vergelijk het met elke andere marketingtactiek.
- Een bericht op Twitter of Facebook.
- Een advertentie.
- Een nieuwsbrief
- Een blog
- Een video
Met elke methode weet je in een paar dagen wat het oplevert – of wat het ongeveer gaat leveren.
En SEO?
Dan weet je na een maand nog niet zoveel. Waarschijnlijk rank je ergens op de derde pagina. Zonder benul of de pagina gaat klimmen.
Waarom duurt het zo lang?
Omdat niemand en daardoor iedereen jouw ranking bepaalt.
Er zit geen expert bij Google die jouw vers gepubliceerde pagina met een rode en groene pen naloopt. En er zit geen filosoof bij Google die overweegt welke indeling zorgt dat de meeste zoekers, zo snel en goed mogelijk geholpen worden
Een pagina wordt beoordeeld door een algoritme. Een set van berekeningen.
De zoekmachine heeft in de loop van jaren een lijst samengesteld met honderden kwaliteitsindicatoren. Datapunten die iets kunnen zeggen over de waarschijnlijkheid van kwaliteit.
Bijvoorbeeld, over het algemeen linken meer en betere websites naar pagina’s die waardevol zijn. Al die kwaliteitsindicatoren bij elkaar kunnen een redelijke inschatting maken over hoe interessant een pagina voor zoekers is.
Om hoog te ranken heb je data nodig
En om data te genereren, heb je bezoekers nodig.
Het probleem: die heb je als beginner niet. En dat was waarschijnlijk ook de reden dat je met SEO begon.
Dat is het dilemma: Je wilt hoog ranken omdat je meer bezoekers wil, maar je hebt bezoekers nodig om hoog te kunnen ranken.
Moet je dan wel als starter met SEO beginnen?
Ja.
Maar je moet niet alleen aan SEO doen. En je moet SEO ook niet enkel zien als een middel om meer bezoekers te krijgen.
We moeten rankings zien als een bijeffect van SEO.
Maar rankings is toch het enige doel?
Nee. Je moet het doel en het resultaat niet met elkaar verwarren.
Het doel van SEO is het maken van de meest informatieve, betrouwbare en waardevolle website/pagina voor jouw doelgroep en het zichtbaar maken van die website onder jouw doelgroep. Het moet de plek voor jouw doelgroep worden waar hun vragen, problemen en behoeften worden beantwoord, opgelost en vervult.
Dit betekent dat alles wat je doet iets moet opleveren op de korte termijn en je op de lange termijn dichter bij het ultieme doel brengt: het zijn van een van de beste website in jouw niche. Het worden van een autoriteit.
Onderweg wordt je beloond door pagina’s die vanzelf klimmen in de zoekresultaten en bezoekers opleveren.
En als jouw website zich bewezen heeft, dan rank je vanzelf sneller en hoger.
Dan kun je in enkele dagen, weken of maanden al redelijk ranken.
Als je geen resultaten ziet, dan betekent dat niet dat je niet goed bezig bent
Dat is ook lastig om te begrijpen als je met iets nieuws start.
Ik vergelijk het altijd met sporten. Na één keer sporten zie je geen verschil. Na vier keer ook niet. Maar als je het een jaar volhoudt? Nou, dan zie je waarschijnlijk ook geen verschil. Omdat je het nog steeds vergelijkt met vorige week.
Maar als je een voor- en na foto ziet? Dan zie je flinke verschillen.
Je moet SEO zien als een puzzel
Met 5.000 stukjes.
Je ziet pas een glimp van wat het oplevert als je een paar honderd stukjes gelegd hebt. Een paar honderd stapjes naar het einddoel.
Het leggen van de stukjes is het doel. De puzzel is het eindresultaat.
Je bereikt het eindresultaat door te beginnen. Puzzelstukje voor puzzelstukje. Het maakt eigenlijk niet uit hoe lang je erover doet. Of hoeveel stukjes je per week legt. Als je maar stapjes blijft maken naar het einddoel.
Zullen we vandaag nog één puzzelstukje leggen?