De meerderheid van de dag doe ik niets.

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 12 februari 2018

De meerderheid van de dag doe ik niets. En dat vind ik ook niet zo erg.

Met ‘niets’ bedoel ik, niets dat mij op de lange termijn verder brengt met mijn business. Dan kan je denken aan;

  • het lezen van artikelen en boeken
  • het beantwoorden van mailtjes
  • het bekijken van Twitter voor de tigste keer
  • het bekijken van statistieken
  • het her en der aanpassen van wat pagina’s

Ik zeg niet dat ‘niets’ compleet nutteloos is. Maar het is verre van efficiënt.

Ook al doe ik de meerderheid van de dag niets, groeit 000.nl en de andere websites waar ik aan werk gestaag door. En als het niet groeit, dan blijft het stabiel.

Audience_Overview_-_Google_Analytics

Is er dan een geheime formule ofzo?

Nee.

Er is geen magische formule

Nooit geschoten is altijd mis, toch?
It’s a kind of magic (8)

Er zijn 3 dingen die voor mij werken

  • SEO
  • Focus op het beter worden
  • Elke dag iets doen

SEO

Met SEO zet je de al aanwezige aandacht om in duurzame aandacht. 

Focus op het beter worden

Hoe meer ik me in SEO, bloggen, marketing en het ondernemerschap verdiep, hoe meer ik me besef dat ik weinig weet. Maar ik heb wel een nieuwsgierigheid/drang om hetgeen wat ik niet weet te leren. Stapje voor stapje groei je dan qua kennen en kunnen en merk je hoe je effectiever kan werken. En effectiever is niet per se productiever.

Elke dag iets doen

En dit is misschien wel het belangrijkste. 

Om elke dag iets te doen wat je verder brengt, moet je weten wat dat ‘iets’ is.

Iets doen is niet zomaar een blogartikel publiceren, omdat het die ene dag van de week is. Nee. Het is het gericht werken aan iets dat jouw situatie op de een of andere manier over de lange termijn beter maakt

“The things that are urgent are seldom important and the things that are important are seldom urgent.” – Eisenhower

urgent-vs-important

Bron afbeelding

Wat brengt jouw onderneming verder?

  • Een (beter) product maken
  • Bekender worden met je onderneming en als ondernemer (zichtbaarheid)
  • Een groter (en sterker) netwerk opbouwen
  • SEO (voor interessante zoekwoorden pagina’s maken en bestaande pagina’s verbeteren en optimaliseren).
  • Artikelen maken waarin je jouw recent vergaarde kennis verwerkt
  • Het verbeteren van de conversie 
  • Het gericht verdiepen in een zeer specifieke onderwerp, met het doel om er ook echt wat mee te doen.

De dingen die ons verder brengen zijn belangrijk, maar niet urgent.

Het medicijn is simpel

Maak het urgent. Doe elke dag iets van die ‘niet urgent, wel belangrijk’-lijst. Maak niet uit hoe groot dat ‘iets’ is.

 

Werk_aan_de_winkel
You can’t handle the truth!

Als jij 200 dagen (in het jaar) 350 woorden schrijft, dan heb jij

  • 30 huge-ass artikelen van 2.000 woorden en 10.000 geschrapte woorden.
  • Of een e-book van 5.000 woorden, een kleine cursus van 25.000 woorden, 30 artikelen van 1.000 woorden en 10.000 woorden die je in de prullenbak hebt gegooid.

Wat als jij ook elke dag 10-20 minuten de moeite neemt om één persoon te leren kennen? Of beter te leren kennen? Door een reactie achter te laten of een persoonlijk mailtje te sturen, bijvoorbeeld. Het effect zal na een jaar kolossaal zijn.

En wat denk je dat er gebeurd als je dit 5 jaar lang doet?

HUGE EPIC SHIT, gebeurt er dan.

Neem elke dag zoals hij is

Als één dag.

En maak het jouw dagdoel om elke dag ‘iets’ te doen. In een uurtje zou je klaar kunnen zijn. Soms met minder. Ik probeer altijd wat meer te doen. Die paar uurtjes met voorbedachte rade werken gaan op de lange termijn het verschil maken.

Het vrijmaken van dat uurtje is elke dag een bloederig gevecht tussen jouw wil en alle afleidingen, onzekerheden en zorgen. 

“Precies. Je hebt gelijk. Ik ga nu gelijk beginnen. Maar eerst even mijn mail checken”

NEE!

Ontspan, Gandalf
Ontspan, Gandalf

Trap die gedachten de grond in en stort er sneldrogend beton over heen. 

Doe het zware werk. Elke dag weer. 

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?