Het ondernemerschap is voor velen een jarenlange strijd om een 2-0, 3-0 of 6-0 achterstand weg te werken.
De 1-0 wordt gemaakt omdat we niet realiseren dat we met een achterstand beginnen.
Het ondernemerschap is geen eerlijke strijd waarbij iedereen evenveel kansen krijgt. Hoe succesvol je bent in de eerste jaren wordt enorm beïnvloed door wat je voor het ondernemerschap deed.
Je staat met 2-0 achter als je start zonder een groot en actief netwerk, vol met potentiële klanten en peers.
Jouw netwerk is een van de krachtigste hulpbronnen als je onderneemt. Een sterk netwerk levert klanten op, hulp en versterkt jouw marketingactiviteiten.
De 3-0 wordt gemaakt wanneer je grote gevestigde spelers probeert te kopiëren.
Wat voor grote gevestigde spelers werkt, werkt niet voor jou. Grote spelers zijn log, lui en sloom. Ze worden groter omdat ze al groot zijn. Je moet precies het omgekeerde zijn om op te vallen. Je moet fris, vernieuwend, verassend, gespecialiseerd en snel zijn.
De 4-0 wordt gemaakt als je als beginnende marketeer begint bij de basis
Je moet niet in je eerste blogs, tweets en nieuwsbrieven basis shit uitleggen. Dat wordt overal en door iedereen al gedaan.
- “Wat is ..”
- “Hoe werkt…”
- “Twaalf voordelen van ….”
- “Acht tips om …”
Fuck dat. Serieus. Fuck dat.
Schrijf over de dingen waar grote spelers niet durven over te schrijven.
Geef 90% van jouw geheimen weg. Want, hé. Jouw geheimen zijn minder geheim dan je denkt (jup, echt waar) en de kracht van jouw product komt juist uit de beheersing van de som der delen, niet uit een vrij onbekende tip.
Als ik een copywriter zoek voor een landingspagina, dan kies ik voor de persoon waarbij ik denk dat die persoon shit weet die andere schrijvers niet weten. En wie is dan die persoon? Nou, diegene die iets vertelt dat anderen niet vertellen.
En daarna komt nog een lastige stap. Het geheim promoten. Bazuin het geheim rond alsof je een over de oren verliefd bent en dat aan iedereen wil vertellen.
De 4-0 omdat je geen schrijfervaring (of spreekervaring) hebt
Hoe effectiever je communiceert, hoe meer aandacht, bezoekers, inschrijvers, offerte-aanvragen, volgers, likes, klanten, vertrouwen, nieuwsgierigheid, hoop, geruststelling, terugkomende klanten, retweets en hulp je krijgt en kunt opwekken..
Goede schrijvers, echte goede schrijvers, kunnen over een saaie tip, cliché of random zakelijk contactmomentje een artikel, tweet of nieuwsbrief schrijven waarbij je grinnikt, verbaasd bent, iets leert en niet snel genoeg kunt beginnen met de volgende regel.
Mensen zonder schrijfervaring kunnen dit alleen bereiken wanneer ze, om Ernest Hemingway maar even te parafraseren, bloeden op papier. Het delen van grootste en persoonlijke verhalen. Maar om dit te doen heb je zo’n ontzettende hoeveelheid lef nodig, dat bijna niemand dit doet.
Het wordt 5-0 als je alleen aanwezig bent op jouw site
Ik snap het. Jouw website is het centrum van het universum. Maar helaas weten mensen die nog niet. Daarom moet je aanwezig zijn op plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Helemaal wanneer je net begint. Laat zien wie je bent en wat je weet op andere sites en maak mensen nieuwsgierig naar wat je nog meer te vertellen hebt.
En het staat 6-0 als je geen systemen in plaats hebt om van bezoekers, klanten te maken.
Wat wil je dat mensen op jouw site zien? Wat moeten ze lezen? Hoe ga je ze overtuigen om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief? Wat gebeurt er nadat ze zich inschrijven? Welke informatie hebben ze nodig om klant te worden? Hoe test je of iets wel of niet werkt? Hoe stuur je bij?
En als je een product hebt waar niemand interesse in heeft, dan wordt het gelijk 10-0.
Serieus. Test zo snel mogelijk of genoeg mensen genoeg geld overhebben om jouw product te kopen.
Het is verre van onmogelijk om deze achterstand weg te werken en voor te komen
Bijna iedere ondernemer begint met een achterstand. Sommigen met een 0-2 achterstand, anderen met een 0-6 of een 0-10 achterstand.
Aan de basis van het wegwerken van de achterstand staat zelfkennis. Wat zijn je sterkten? En waar moet je nog stappen maken?
Hoe sneller je realiseert waar je nu staat en waar je naar toe wil gaan, hoe effectiever je kunt plannen om daar te komen waar je wil gaan. Het wegwerken van een achterstand doe je niet in een paar dagen. Nee. Het is iets waar je naartoe werkt door structureel een stap de juiste richting op te zetten.