Ondernemers zouden vaker samen moeten werken.
Het is een snelle en laagdrempelige manier om het bereik te verdubbelen.
Elk project werkt wat je met een ander doet, waarbij beide het project gaan promoten aan hun eigen netwerk.
Zo hebben Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit bijvoorbeeld samen het Bestsellersboek geschreven en met die samenwerking direct hun bereik verdubbeld.
Maar het kan ook veel kleiner.
Doe wekelijks een (kort) interview met iemand uit jouw niche
Beide personen zullen het interview delen. En beide personen worden in één klap zichtbaar bij het publiek van de ander.
En met de manier hoe social media werkt, zullen populaire berichten zich nog verder verspreiden.
Met een wekelijkse Q&A, waarbij je steeds iemand anders ondervraagd, kom je structureel in aanraking met andere mensen.
Je kunt voor een duurzamere variatie kiezen en langer met één persoon samenwerken, zodat er genoeg tijd is waar de doelgroepen kunnen samensmelten. Eén contactmoment is meestal te vluchtig voor een blijvende indruk.
Focus op mensen met dezelfde doelgroep
“Be prepared to pivot with the times,” says Shantel. For example, a restaurant client ran co-promotions with the dating app Bumble for singles nights. When the coronavirus hit, the restaurant began partnering with a local hospital to encourage patrons to donate meals to doctors and nurses.
– Shantel Kriss
Nieuwsbrief shoutout
Als je 2.000 volgers hebt op social media en een artikel deelt, dan zal het bericht maar bij een fractie van die volgers zichtbaar zijn, misschien 100. Slechts een klein deel daarvan klikt en leest het artikel.
Met een nieuwsbrief is het een ander verhaal. Een nieuwsbrief is een direct lijn naar de lezer.
Een goede nieuwsbrief wordt door 40 tot 80% van alle inschrijvers geopend (ligt ook aan de mate waarin de lijst wordt bijgehouden). Je kunt met een nieuwsbriefsamenwerking je bereik enorm vergroten.
Je kunt afspreken om elkaars nieuwsbrief kort te promoten in elkaars nieuwsbrief. Of je kunt voorstellen om ieder een artikel van de ander te promoten.
“Networking with other businesses in the real estate industry (even some that were potential competitors) was one of the better decisions I’ve made. Working with our partners has been great for getting our name out there and building trust with our potential customers, especially in the beginning. “
– Haley Ingram
Doe een klein project samen
Wat als je met twee mensen een gezamenlijk project doet, waarin je iedere persoon een moment in de schijnwerpers gunt?
Zo kan je bijvoorbeeld een klein en gratis e-book schrijven met twee anderen die iedereen dan kan weggeven aan hun eigen opgebouwde publiek, zodat het totale aantal ogen op het e-book verdriedubbeld.
Andere invalshoeken, andere partners
“As our reputation grows, it becomes easier to make connections with influencers, and over the coming years, we believe that will be one of our best growth areas.
Big names in the writing and self-publishing industry who completely blanked us years ago are now actively approaching us to ask if we have an affiliate program (we do) and if we would like to collaborate (we usually would).”