Iedereen houdt van gratis dingen.
Ik heb mij al op tientallen nieuwsbrieven ingeschreven in ruil voor een gratis e-book.
En zo zie je op op LinkedIn ook vaak dat iemand wat weggeeft, een casestudy bijvoorbeeld, en dat geïnteresseerden ze alleen even een berichtje moeten achterlaten, zodat het bericht nog meer bereik krijgt.
Zelfs het accepteren van een gratis blikje 7UP Free (zonder suiker met limoen en citroen) in een park zorgde voor een ‘Hé, dit is best lekker’- reactie bij mij en tientallen vervolgaankopen – en nu zelfs een beetje gratis reclame.
We hebben het gevoel dat iets dat gratis is, niets kost.
Opportunity costs, onbewuste beïnvloeding en andere secundaire kosten worden nauwelijks meegenomen.
Het voelt dat we niets te verliezen hebben.
Er is een lichte fear of missing out. Helemaal als het belooft ons leven beter te maken.
Iets gratis weggeven is een enorm effectieve manier om mensen te stimuleren om een actie te ondernemen
Je kunt het bij overal bij toepassen. In ruil voor een mailadres, sure. Maar ook in ruil voor het invullen van een survey. Of het achterlaten van een reactie.
Een weggevertje hoeft niet een groot of bombastisch iets te zijn. Een gratis blikje was al genoeg.
En met een informatieproduct kunnen we iets één keer maken en onbeperkt weggeven.
- Een e-book
- Een worksheet
- Een uitgebreide checklist
- Een Excel template
- Een set iconen
- Een verzameling outfits
- Een uitwerking van een voorstel
- Een aantal recepten
- Een template voor Y
Maak iets dat het leven van doelgroep direct een beetje beter, leuker of interessanter maakt.
Een gratis weggevertje is een tool
Het is een voet tussen de deur. Het betekent nog niet dat je een geïnteresseerde persoon hebt die jou kent, mag en vertrouwt.
Maar je krijgt met een weggevertje wel een of twee kansen om op te vallen en onthouden te worden.
De eerste kans is met het weggevertje natuurlijk zelf.
- Kom de belofte die je heb gemaakt na.
- Probeer de belofte te overtreffen
- Vertel wat over jou en jouw bedrijf. Geef het weggevertje een personal touch.
“When people visit our website they are invited to sign up for our newsletter and given the incentive of a free Character Questionnaire PDF (which is the most popular and comprehensive one on the internet)”
– Katja Kain
Een weggevertje ruil je meestal voor iets.
Een mailadres voor jouw eigen nieuwsbrief. Of een follow op social media.
Dat betekent dat de eerstvolgende mail of bericht wordt bekeken. Misschien de eerste drie.
Dat is direct ook het moment, in combinatie met het weggevertje, waarin de persoon besluit of jij het waard bent om te volgen en te onthouden.