Waarom denk je dat men jouw blog leest? Het is niet wat je denkt

Laatste update: 30 januari 2020 door Ruben Bunskoeke

Waarom ben je hier? 

Waarom lees op dit moment dit artikel? Wat denk je? Om iets te leren, zou je waarschijnlijk zeggen. Maar als we even eerlijk met elkaar zijn, dan weten we dat dit bullshit is. Diep van binnen weet je wel waarom je hier bent.

Je bent hier omdat je ergens anders even niet wil zijn. Je wilt even ontsnappen van het werk waar je mee bezig bent. Je wilt even afgeleid worden. En als je in de tussentijd iets leert, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Ontsnappen

Toch beseffen we dit niet als we onze blogs schrijven. En we lopen daardoor een buttload aan vaste bezoekers mis. We denken dat lezers onze artikelen lezen omdat ze boordevol staan met handige informatie. Of omdat ze ons als persoon mogen.

Maar dat is niet zo. We zijn slechts een afleiding. Ik wil niet zeggen dat men het niet waardeert als ze iets leren van je artikelen – want dat doen ze – maar dat is niet de voornaamste reden dat ze je artikelen lezen.

Die realiteit is lastig te slikken. Dat was het voor mij tenminste. Het maakt je werk een stukje minder nobel. We zijn dan niet meer de kruisvaarders die kosteloos kennis verspreiden. Nee. We zijn de joker. De jester. De nar.

We zijn…… entertainers.

Wolken

Wanneer die wolk van lichte teleurstelling doorbreekt, begin je de zonnige kant van dit verhaal te zien. Het is namelijk ook bevrijdend. We hoeven niet meer elke keer een ‘ultiem’ of ‘episch’ artikel te maken. We hoeven geen oneindige bron van kennis te zijn. We hoeven niet altijd met de nieuwste tactieken, tips en strategieën te komen.

Nee. We mogen plezier hebben. We mogen creatief zijn. We mogen uitstapjes maken naar gerelateerde vakgebieden. Zolang het maar entertainend is – en het liefst ook leerzaam.

Een zakelijke blogger is in de eerste plaats geen leraar, maar een entertainer.

Entertainers

Als ik kijk naar de zakelijke blogs die ik volg, kan ik ze in twee groepen indelen:

  1. Leerzame blogs en video’s, zoals Brainpickings.org en Nielsen Norman Group
  2. Leerzame en entertainende blogs, zoals DeBlogacademie 

De eerste groep blogs bezoek ik één keer per maand. De tweede groep volg ik op de voet.

En wat als ik op een nieuw blog land?

  • Is het redelijk leerzaam artikel? Dan lees ik het en klik ik weg.
  • Is het redelijk leerzaam artikel dat redelijk entertaint? Dan lees ik direct nog minstens 3 andere artikelen.

Welke blog zou ik over een jaar nog kennen?

De entertainment value van je artikelen vergroot de kans dat men je volgt, onthoudt en aanraadt, enorm.

Dit betekent dat wij – bloggers – niet alleen ‘teaching skills’ nodig hebben, maar ook entertainment skills. Net als je entertainment skills nodig heb als je een goede leraar wil worden. Je moet de lezer – de leerling – geïnteresseerd houden. Je moet hetgeen wat je wil vertellen in een leuk jasje steken.

road-sign-798175_640

Wat maakt een artikel entertainend?

Dat is niet perse humor.

Een entertainend artikel is een artikel dat makkelijk wegleest. Iets waar je niet te hard over na moet denken en waar je niet afgeleid wordt omdat het te saai of voorspelbaar wordt. 

Je wilt geen lange paragrafen en dure woorden. Je wilt niet als afleiding een artikel van 2.000 woorden over ‘het identificeren van je doelgroep lezen’. Nee. Fuck dat. Je wilt artikelen van een paar honderd – max duizend – woorden. Je wilt artikelen met plaatjes, voorbeelden, resultaten, korte video’s, kleine grapjes en verhalen. Je wilt even meegenomen worden in een andere wereld.

Als we dan de afleiding zijn, laten we dan zorgen dat we de best mogelijk afleiding zijn. De leukste. De leerzaamste. De afleiding die wint van alle andere afleidingen. Begrijp dit en je hebt een flinke stap voor op de rest.

Denk bij het schrijven van je nieuwe artikelen als Robbie.

Let me entertain you.

Laten we er een mooie show van maken.

Robbie_Williams_-_Let_Me_Entertain_You_-_YouTube

Was dit artikel behulpzaam?