Voorspellingen, de populariteit van podcasts en de rol van geluk bij succes

In 2012 begon ik steeds meer te horen over podcasts. Het was een vrij nieuw concept – althans, voor mij. Adam Curry, ja die ja, begon de allereerste podcast in 2004.

Het stond aan de voorhoede van een doorbraak. Men begon er steeds meer over te praten. In blogs, op social media.

Het was een ‘kop of munt’-geval.

Ik zag het ook wel gebeuren. Het kan iets zijn dat je luistert terwijl je wat hersenloos werk doet. Zodat je brein een beetje gestimuleerd blijft.

Ik weet nog dat ik een pagina maakte met SEO voorspellingen waarin ik voorspelde dat er podcastresultaten in de zoekresultaten kwamen

Als podcast dan net als video’s een redelijk prominente plek krijgen in de zoekresultaten, in combinatie met de toen enorm lage concurrentie (niemand had een podcast), dan lag de hele markt open en topposities voor het oprapen. Het nieuwe wilde westen.

Een paar jaar later hoorde je niets meer over podcasts. Het was niet aangeslagen bij het grote publiek.

Ik kwam die voorspelling tegen en dacht ‘Ha, waarom dacht ik dat? Een podcast is op elk gebied ondergeschikt aan video’s. Dan kun je luisteren EN kijken.’

En zo verwijderde ik stilletjes de pagina met voorspellingen met de geruststellende gedachten dat het veranderen van een mening normaal en zelfs wijs is als je nieuwe inzichten krijgt.

Vijf jaar later en podcasts zijn booming

En ze hebben een plekje in de zoekresultaten.

De key om correct voorspellingen te maken – en een ziener te worden – is het doen van meerdere voorspellingen en alleen te praten over de voorspellingen die uitkwamen.

Zo vertel ik jullie natuurlijk niet dat ik op dezelfde pagina voorspelde dat webpagina’s die een +1 kregen via GooglePlus van mensen uit jouw netwerk ook in de zoekresultaten extra belicht kunnen worden met bijvoorbeeld: ‘3 mensen uit jouw netwerk raden deze pagina aan’. Social proof enzo.

Het is ook wel leuk om even na te denken over wat precies zorgde voor die boom van podcasts.

In 2014 begon het na een daling van een paar jaar weer een beetje te groeien. Een paar jaar later nam die groei enorm toe.

Waarom groeide podcasts na zo’n tijd?

Was het de steeds groeiende internetbundel? Het succes van een specifiek kanaal? (Serial 2014, bijvoorbeeld? Joe Rogan?) Waren het nieuwe telefoons? Of maakte AirPods het succes mogelijk?

Misschien ontstond er door die ontwikkelingen juist ruimte die nog geen ander medium effectief kon vullen.

  • Iets dat je snel op kunt zetten. Waar je ook bent.
  • Iets dat op de achtergrond werkt.
  • Iets dat zich richt op vermakende gesprekken en verhalen.
  • Terwijl je wat licht werk doet.
  • Terwijl je onderweg bent.
  • Terwijl je wat random dingen doet op het internet.
  • Of huishoudelijk werk doet.

Wat dus ook betekent dat de toekomst van innovatie in het algemeen, maar ook jouw bedrijf afhankelijk kan zijn van factoren die niet in jouw handen liggen. Of factoren die niet eens bekend zijn.

3
Auteur: Ruben Bunskoeke




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *